handdator

Visa fullständig version : Parkering/smitningsskada. Har lite frågor



Player
2010-01-03, 15:40
Hej alla gladda här på furumet.
Mitt nya år började med att någon mindre ärlig persson körde på min parkerade Golf III Vr6 Syncro Variant på Macdonalds i Sandviken. Och ingen lapp eller något så ingen tänkte ta på sig skaddan tyvär =)

Men nu till mina frågor, Jag ska in till polis imorgon och efter det kontakta mitt försäkrings bolag men det jag läst och förstått så är det 6000kr i självrisk för mig.

Det som är skaddat är Baklyset och kofångaren bak plus några plast fästen på baksidan. Så jag undrar vad ni skulle gjort,
Lagga bilen till orginal igen med hjälp av försäkrings bolaget eller göra det själv med styling delar, typ Rs4 backkofångar och röd/vita klara baklyssen.

Då min tanke med bilen va att styla den endå till sammaren med. Men bara lite smått som klarglas lampor och blinkers och sänka den, och köra orginal resten.

Så vad gör man liten styling eller går linnan ut med Front och bak spoiler, sidokjolar, andra speglar och allt????

Ska kasta upp en bild på bilen så ni ser hur den såg ut innan och lättar kan svara på min fråga =)

Mvh THomas

Player
2010-01-03, 15:42
http://www1.garaget.org/archive/45/44375/167169/large_167169-1609877.jpg

Player
2010-01-03, 15:50
hittade en bild till.http://www1.garaget.org/archive/45/44375/167169/large_167169-1583439.jpg

Shedevil
2010-01-03, 16:03
Det finns en viss skadefond som du kan få hjälp av och då reduceras självrisken till ca 2000:-. Har själv råkat ut för 2st parkeringsskador med smitning:( Ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig med ärendet (tyvärr så blir det inte alltid godkänt) men det kräver att du har gjort en polisanmälan utöver anmälan till ditt försäkringsbolag.

VWGolIV
2010-01-03, 16:08
Gå in på www.tff.se

Är det så att din bil råkar ut för skada och den andre smiter så kan man få ersättning från TrafikFörsäkringsFöreningen.

http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inblandat/Mitt-fordon-var-parkerat/

Mitt fordon var parkerat
Om ditt fordon står parkerat någonstans i Sverige och skadas av ett okänt trafikförsäkringspliktigt fordon, betalar Trafikförsäkringsföreningen (TFF) ersättning till dig.
Skador som orsakats av till exempel cyklar, kundvagnar, sparkar eller annan skadegörelse ersätts inte.

Ring dem o prata med dem hur du skall gå tillväga så får du också lagat bilen av verkstad om du anser att det e lönt.

Player
2010-01-03, 16:10
Ok, det lått ju som en bra ide att prova att få igenom först, För om vi bara pratar om 2000kr så fixar jag till bilen genom försäkrings bolaget, Men rör det sig om 6000kr så överväger jag att stayla bilen istället för att betala 6000kr i själv risk.

Men som sakt jag ska till polisen imorgon för att vissa upp den och efter att fått en skadde anälan av dom så kontaktar jag mitt bolag.

//Thomas

Player
2010-01-03, 16:14
Gå in på www.tff.se

Är det så att din bil råkar ut för skada och den andre smiter så kan man få ersättning från TrafikFörsäkringsFöreningen.

http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inblandat/Mitt-fordon-var-parkerat/

Mitt fordon var parkerat
Om ditt fordon står parkerat någonstans i Sverige och skadas av ett okänt trafikförsäkringspliktigt fordon, betalar Trafikförsäkringsföreningen (TFF) ersättning till dig.
Skador som orsakats av till exempel cyklar, kundvagnar, sparkar eller annan skadegörelse ersätts inte.

Ring dem o prata med dem hur du skall gå tillväga så får du också lagat bilen av verkstad om du anser att det e lönt.


Tackar Tackar, Nu ser man ju lite mer ljus i tunelen iaf. Ska börja ringa runt till alla imorgon så får vi se hur det blir med allt.

//Thomas

wallin
2010-01-03, 17:49
Råkade ut för samma sak för ett par år sedan, kom ut på morgonen och vad jag tror är en traktor har satt skopan i bakskärmen och fortsatt ända fram till framskärmen.
Gjorde en polisanmälan och dom hjälpte till med papper till trafikskadeföreningen.
Efter ett par veckor ringde en dam och frågade efter spår av det andra fordonet, typ lycktglas på backen eller andra lösa delar jag svarade att inga sådana fanns och att jag trodde att det var en traktorskopa som gjort skadorna.
Då meddelade hon att jag inte kunde få någon ersättning efter som det saknades bevis för att det skulle vara ett försäkringspliktigt fordon, ngt att tänka på när du gör anmälan.
Hoppas att det löser sig.

VWGolIV
2010-01-03, 21:52
Gör polisanmälan, ta en bunke foton på skadan själv, gärna från olika vinklar o även om man ser färgrester osv.

Sen ringer man försäkringsbolaget, hör vad dom säger + ringer TFF så får man därefter se vad man vill göra, beroende om man får ersättning eller ej..

Premis
2010-01-03, 23:12
Trafikskadeföreningen kräver ju även ett vittne som strax innan händelsen har sett att bilen var 100% hel. Fullständigt omöjligt krav i de flesta fall så jag vet inte hur folk kommer förbi det.

ypzilon
2010-01-04, 09:27
Jobbarkompisen råkade ut för en p-skadan och försökte få reducering via Trafikskadeföreningen, men fick avslag pga avsaknande av vittne.
Men han hade sådan tur att på ett kort han hade tagit direkt när han upptäckte skadan var det frost på hela bilen förutom precis vid skadan.

Player
2010-01-05, 11:30
Trafikskadeföreningen kräver ju även ett vittne som strax innan händelsen har sett att bilen var 100% hel. Fullständigt omöjligt krav i de flesta fall så jag vet inte hur folk kommer förbi det.

Hoppas det löser sig för mig då, Vi va 3st som kom ut och såg bilen. Och en av dom har fått samtal från mitt försäkrings bolag som undrade om det låg glass brevid bilen m.m och om bilen va hel när vi parkerade.

Men nu har polisen klantat sig med något nummer som mitt bolag måste ha innan jag lämnar in bilen och det får jag inte förens västa vecka. Sedan tyckte han inte jag skulle köra med bilen först när kofångaren sitter löst på sidan och halva lysset är trasigt. Men när jag ringde upp och ville ha nummret så jag kunnde lämna in bilen så sa han att det va ju ingen fara att köra med bilen så bråttom hade jag ju inte tyckte han med att lämna in bilen =)

//Thomas

VWGolIV
2010-01-05, 13:55
Om ex halvljuset är trasigt så får du böter om du kör med bilen och du blir tagen.

Då bryr sig inte polisen om att det rör sig om en skada.

Så tänk på det.

Player
2010-01-05, 15:10
Om ex halvljuset är trasigt så får du böter om du kör med bilen och du blir tagen.

Då bryr sig inte polisen om att det rör sig om en skada.

Så tänk på det.

Det va just det han sa först när jag va på polis stationen med bilen. Att jag inte får köra med bilen när glasset är trasigt bak och att kofångaren bak hänger ut från bilen. Men efter att han klantat sig med polis rapporten och inte skrivit in den rätt i data basen så måste han göra om allt och fixa nummret åt mig, så då sa han att det inte va någon fara att köra med bilen och att jag inte hade så brottom med att laga den =)

Så nu kör jag med bilen tills jag fått nummret så jag kan lämna in bilen. Och blir det böter så vet jag vilken jag skickar det till =9

Men jag vet ju själv att blir jag stopad så kommer jag åka ditt och få betala själv, Men sånt är livet =)