handdator

Visa fullständig version : Vattentempmätare Caddy TDi -07



P-plats.se
2010-01-02, 21:37
Fattar inte varför vattentempmätarna är borta på dagens bilar, både på min Caddy och Skoda Roomster saknas den på!?

Funderar nu på att montera en i min Caddy och funderar på följande:

1. Var placerar man givaren bäst och vilken typ av ivare ska jag använda?
Finns det lediga platser på tex termostathuset och kan man använda en orginalgivera med en eftermarknadsmätare?
...eller ska man placera givaren på tex en slang och i så fall var?

2. Har ni tips på mätare (funderar på en laddtrycksmätare också) och vill ha något av vettig kvalite och relativt diskret?
Finns ju mätare från någon hundralapp till flera tusentals kronor, var bör man lägga sig?

Henrik.M
2010-01-02, 21:46
1 + 2 har jag inget bra svar på.

Men det var de första årsm av caddy + ev snikmodeller som saknar tempmätare.
Går att installera ett nytt kombiinstrument med tempmätare om man vill , men det tror jag knappast är aktuellt i ditt fall med tanke på kostnad jobb.
Men nu finns den infon nedplitad iaf nu någon undrar.

P-plats.se
2010-01-02, 21:56
1 + 2 har jag inget bra svar på.

Men det var de första årsm av caddy + ev snikmodeller som saknar tempmätare.
Går att installera ett nytt kombiinstrument med tempmätare om man vill , men det tror jag knappast är aktuellt i ditt fall med tanke på kostnad jobb.
Men nu finns den infon nedplitad iaf nu någon undrar.

Konstigt för det är inte direkt någon snik jag har och de e en -07:a!?
Det jag saknar är kanske färddator men annars har den det mesta...
Har för mig jag läst att den dock inte var std. utan man fick välja till den?!?

Samma gäller Skodan där det är en massa lullull också men ingen vattentempmätare. Här finns det inte heller någon plats för mätare som det finns i Caddyn...


Du kanske vet om det finns platser i termostathuset Henrik?
Min bil står ingrävd i en snödriva och jag är inte så kry att jag vill gå ut och skotta fram den... ;-)

Henrik.M
2010-01-02, 22:10
Har för mig jag läst att den dock inte var std. utan man fick välja till den?!?

Konstigt.......98% av alla caddy mellan 04- och idag jag pillat i har haft tempmätare.
Förutom snikmodellerna & första årsm.
Då pratar jag om både beställda bilar , hamnlagerbilar och ÅF-lagerbilar.



Samma gäller Skodan där det är en massa lullull också men ingen vattentempmätare. Här finns det inte heller någon plats för mätare som det finns i Caddyn...

Där har du väl en blå kylvätskelampa som släcks när bilen nått arb temp , precis som i Beetle.


Du kanske vet om det finns platser i termostathuset Henrik?
Min bil står ingrävd i en snödriva och jag är inte så kry att jag vill gå ut och skotta fram den... ;-)

Vet ej , har aldrig tänkt på saken.

Jani Hast
2010-01-02, 22:30
Orginal givare och eftermarknads mätare är ingen bra kombo.
Funkar men visar fel.

Lillen
2010-01-02, 23:01
Annars är väl en bra placering i toppen eftersom det är där man vill veta tempen först om det skenar iväg.

P-plats.se
2010-01-02, 23:12
Där har du väl en blå kylvätskelampa som släcks när bilen nått arb temp , precis som i Beetle.

Nop, inget som visar om bilarna uppnått arbetsteperatur.
Ska läsa lite i instruktionsboken på Skodan om det ska finnas en sådan lampa...
En sak är ju om man ersätter mätaren med en lampa MEN jag tycker ju man ska kunna se ur tepen är för det säger ju lite om det blir problem med tex. termostaten eller liknade.



Orginal givare och eftermarknads mätare är ingen bra kombo.
Funkar men visar fel.

Då vet jag det i alla fall.
Finns det uttag i termostathuset eller liknade får jag låta nån med svarv göra en adapter som passar i uttaget med invändig gänga till en eftermarknadsgivare...



Annars är väl en bra placering i toppen eftersom det är där man vill veta tempen först om det skenar iväg.

Sitter inte orginalgivaren i termostathuset på VAG-bilar?
Finns det uttag på toppen man kan anväda?

Henrik.M
2010-01-03, 00:07
Nop, inget som visar om bilarna uppnått arbetsteperatur.

Nu var det specifikt SKODA jag pratade om, fabian vet jag har en sån lampa. (Nu vet jag inte vad du har för skoda).
Caddy har ingen lampa , däremot brukar skoda ha en lampa som är en blå kylvätskelampa som lyser till bilen nått arbetstemp , sen slocknar den.

Sitter även i Beetle och Fox. (om jag inte minns fel).

Enda bilden på lampan som jag kunde hitta , fint markerad med en pil och massa frågetecken.http://www.newbeetle.org/forums/attachments/questions-issues-concerns-problems-new-beetle/52647d1232990859-what-does-light-mean-

P-plats.se
2010-01-03, 00:24
Nu var det specifikt SKODA jag pratade om, fabian vet jag har en sån lampa. (Nu vet jag inte vad du har för skoda).
Caddy har ingen lampa , däremot brukar skoda ha en lampa som är en blå kylvätskelampa som lyser till bilen nått arbetstemp , sen slocknar den.

Sitter även i Beetle och Fox. (om jag inte minns fel).

Ska se om jag kan googla fram hur den ser ut på nätet.

Står i första inlägget att det är en Roomster...

Hängde med på att det var Skodan du syftade på och det låter som en bra sak att ha en lampa som indikerar att motorn inte är uppe i temp om man väljer att ta bort tempmätaren.

...dock lite konstigt att man väljer att inte ha mätaren på Caddyn som har problem att komma upp i arbetstemp och behöver en extravärmare för detta. Har hört att denna krånglar ofta och vill ju veta om motorn kommer upp i arbetstemp eller ej.


Ska kolla vidare på placeringen av givaren när jag skottat fram bilen.

Henrik.M
2010-01-03, 00:36
dock lite konstigt att man väljer att inte ha mätaren på Caddyn som har problem att komma upp i arbetstemp och behöver en extravärmare för detta.

I arktiska klimat = Skandinavien.
En fjärt i rymden gällande VW:s marknad.
Hade det varit ett problem i tyskland hade problemet aldrig existerat , för då hade tysken löst det innan bilen gick i produktion.

Lösningen i sverige är en hjälpvärmare , som tyvär krånglar mer än den gör nytta pga av att den inte gillar svenskarnas miljödiesel med alla tillsatser som den innehåller.

P-plats.se
2010-01-03, 00:38
I arktiska klimat = Skandinavien.
En fjärt i rymden gällande VW:s marknad.
Hade det varit ett problem i tyskland hade problemet aldrig existerat , för då hade tysken löst det innan bilen gick i produktion.

Lösningen i sverige är en hjälpvärmare , som tyvär krånglar mer än den gör nytta pga av att den inte gillar svenskarnas miljödiesel med alla tillsatser som den innehåller.


...ligger nog tyvärr en del i det!?
Får vara glad så länge sk!ten håller då med andra ord och hoppas att den går sönder innan garantin går ut om den nu ska göra det.

magnusT
2010-01-03, 12:10
Stör mig också på avsaknaden av tempmätare i min caddy -05.
Så när du kommit på en bra lösning kan du väl dela med dig?

P-plats.se
2010-01-03, 13:31
Har ni några erfarenheter av kvaliten på olika mätare???
Här är några jag kollat på:

1. Biltema som kostar 109:-

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/32/Large/32-171_l.jpg
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=77435


2. Auto Gauge som kostar ca 395:-

http://www.xtremt.se/resize.aspx?src=/Xtremtse943/images/shop/500321.jpg&w=250&s=Xtremtse943.jpg
http://www.xtremt.se/?artnr=500321


3. Auto Meter som kostar ca 870:-

http://www.xtremt.se/resize.aspx?src=/Xtremtse943/images/shop/AUTO4337-M.jpg&w=250&s=Xtremtse943.jpg
http://www.xtremt.se/?artnr=AUTO4337%2DM


Har för mig att bla. Falcor haft problem med tex. Biltemas mätare och läste på Dalhems hemsida att dom inte rekomenderade Auto Gauge.
Vad bör man sattsa på för det finns ju ännu dyrare mätare också?!?




Stör mig också på avsaknaden av tempmätare i min caddy -05.
Så när du kommit på en bra lösning kan du väl dela med dig?

Självklart...

Falcor
2010-01-03, 13:46
Vattentemp är ju inte riktigt lika kritisk som t.ex oljetryck men nej jag kan inte rekomendera Biltemas mätare.

Mini_me
2010-01-03, 14:52
En laptop och VAG-COM fast monterat i bilen och så går du in i motors styrsystem och kollar mätvärden och typ i block 01 ser du motor temp och varvtal...=) Svårare än så var det inte.

För övrigt har VW löst värmar problemen nu tydligen (Caddy)..finns info på Insider (för er som jobbar på VW) och ÅF ska veta om detta.

P-plats.se
2010-01-03, 15:11
Vattentemp är ju inte riktigt lika kritisk som t.ex oljetryck men nej jag kan inte rekomendera Biltemas mätare.

Hade just för mig att du hade problem med din oljetrycksmätare som visade fel...



En laptop och VAG-COM fast monterat i bilen och så går du in i motors styrsystem och kollar mätvärden och typ i block 01 ser du motor temp och varvtal...=) Svårare än så var det inte.

Inte svårare???
Ska springa iväg och köpa en laptop och en VAG-COM och ha detta liggandes i bilen... ;-)
(Eller lever jag i fel årtusende kanske?)



För övrigt har VW löst värmar problemen nu tydligen (Caddy)..finns info på Insider (för er som jobbar på VW) och ÅF ska veta om detta.

...skulle någon sådan info ligga i ett PM eller mail till mig så skulle jag inte skvallra till någon om det!?

Henrik.M
2010-01-03, 16:50
För övrigt har VW löst värmar problemen nu tydligen (Caddy)..finns info på Insider (för er som jobbar på VW) och ÅF ska veta om detta.


Jag vet vilken info du tänker på. (Ang avlagringar)
Löser kanske en av flera problem med värmarna.


...skulle någon sådan info ligga i ett PM eller mail till mig så skulle jag inte skvallra till någon om det!?

Isf får den som är intresserad kontakta MINI_ME.

Mini_me
2010-01-03, 17:17
Apapapa...vill inte ha mass PM till mig nu.