handdator

Visa fullständig version : drar i ratten golf 3



R.Grönberg
2010-01-02, 02:48
Vart ute och kört min golf 3 liten sväng idag.
Stått nu två tre dagar.
Men helt plötsligt började det vibrera lite smått
började vibrera i ratten ännu mer, vill ha det till att den rycker åt vänster...

Stannade och kände på hjulen och dom satt fast...
Detta är till och från ibland, Riktigt svårt förklara.

släpper jag gasen helt slutar det.

Vad fan kan detta vara?
Gäller en golf 3 syncro vr6 -96

Lillen
2010-01-02, 13:34
Drivknut , styrservo?

Knuten brukar ju kunna rycka vid belastning för att upphöra obelastad eller motorbroms.

R.Grönberg
2010-01-02, 13:37
okey är det inre eller yttre då?
Alltså detta är ju som att ngn sitter och sliter i ratten typ till vänster... Aldrig varit med om ngt liknanade direkt

Andersson Racing
2010-01-02, 21:13
okey är det inre eller yttre då?
Alltså detta är ju som att ngn sitter och sliter i ratten typ till vänster... Aldrig varit med om ngt liknanade direkt

Jag tippar på den yttre, i stort sätt samma symtom när min golf 3 hade dålig drivknut.

mvh Per

R.Grönberg
2010-01-03, 13:23
är det något som skulle kunna frysa lite lr nått? det blev efter den stått ett par dagar nämligen, men drivknutsfettet känns ju rätt långsökt att det fryser nästan...

Manny
2010-01-03, 13:45
stålet i knuten krymper ju dock så toleranserna borde bli anävare vid låg tempratur?

R.Grönberg
2010-01-03, 13:48
Det ligger det ju faktiskt ngt i. ska ställa in den ngn dag i garaget låta den tina, se om det blir bättre.
Får väl köpa på sig en knut med, Igår när man tänkte på det, tycker nästan jag att det enda som kan göra att det drar så mkt är antingen ett hjullager som trögar väldigt mkt ibland, eller knuten, känns ju knuten mest logiskt

wallin
2010-01-03, 14:00
Har själv varit med om samma problem på flera framhjulsdrivna bilar,har då varit yttre drivknut.
Du kan pröva att köra sakta i en cirkel åt båda hållen med fullt rattutslag, under förutsättning att dammaskerna är hela så trycks fettet som finns i dammasken tillbaks in i knuten.
Då kan du köra ett tag till och riva senare eller upprepa proceduren.

R.Grönberg
2010-01-03, 14:03
Det vart ju ett smart knep:=)
ska genast ut och se om det hjälper, kikade lite igår och damasken är hel iaf så det borde ju funka...
Tack för tipset andreas!

Lillen
2010-01-03, 18:11
Du kan pröva att köra sakta i en cirkel åt båda hållen med fullt rattutslag, under förutsättning att dammaskerna är hela så trycks fettet som finns i dammasken tillbaks in i knuten.

Ryckningarna uppkommer oftast när man kör rakt fram.

R.Grönberg
2010-01-04, 21:42
Även börjat komma oljud när man kör i ring, så nog garanterat en drivknut