handdator

Visa fullständig version : Tidigare service



jockem
2009-12-31, 02:01
Hej alla och gott nytt år på er.
Undrar om man kan lämna in bilen på första service redan vid 1000mil?
Känns lite så där och köra längre på oljan. Tänkte mest på garanti och allt sånt. Bilen har nu gått 700mil och jag kör mest korta sträckor.

DPC
2009-12-31, 10:38
Klart att du kan lämna in bilen redan vid 1000 mil för endast ett oljebyte. Övrig service tar du sen innan 2 år eller 3000 mil. Men glöm inte att du har en serviceindikator som kommer att visa när det är dags att serva bilen. Kör du mycket kortsträckor så kommer den att indikera för service betydligt tidigare än de maximala intervallen.

Så länge du följer anvisningarna så riskerar du inte garantin, så du behöver med andra ord inte lämna in bilen innan indikatorn begär service och/eller de maximala intervallen nåtts.

Jag kör också mycket korsträckor och min indikator har begärt service ungefär var 1700:e mil.

VWGolIV
2009-12-31, 12:04
Jag hade då aldrig kört 3000 mil på samma olja.

Byt vid 1000 mil på verkstad och be dom nolla indikatorn till dig.

Vill du sen lämna bilen var 1000ende mil så går det bara bra, du har full garanti.
Garantin kan försvinna då du kör över indikatorn, dvs när den indikerat eller vad som står i boken.

Därför är det en fördel o göra den före istället för efter att indikatorn tänts.

DPC
2009-12-31, 13:16
Är det någon som kört 3000 mil på samma olja? Jag har aldrig varit i närheten.. Vilkoren är upp till 3000 mil eller 2 år, men i de flesta fall så begär indikatorn service betydligt tidigare, även om man kör "optimalt". Undantaget är indikatorn för 1,4 TSI som verkar väldigt offensivt ställd (resultat: problematiken med sträckta kamkedjor).

Det är som sagt aldrig fel serva oftare än gällande föreskrifter, men samtidigt så ska det till väldigt hårda omständigheter (kortsträckor, bankörning, autobahn) för att motivera ett oljebyte var 1000:e mil.

Man kan själv ställa indikatorn med färddatorn om den ska vara "intelligent" eller bara ställas på 1 år/1500 mil.

Premis
2009-12-31, 13:57
Beror ju på hur du kör med bilen. Själv låter jag det inte gå mer än 12 mån men att byta efter 1000 mil enbart (om den inte gått 12 mån) tycker jag är meningslöst för den typen körning som jag gör (90% landsväg).

Men visst, kör man som en biltjyv mest och racar bilen jämt så kanske det är smart att gå ned i intervall.

VWGolIV
2009-12-31, 16:37
För mig känns det skönt i själen att byta var 1000 mil.

Ungefär som att man byter underkläder varje dag och inte har samma i 2 veckor.

Så känner jag det och det är min åsikt =)

jockem
2010-01-01, 17:55
För mig känns det skönt i själen att byta var 1000 mil.

Ungefär som att man byter underkläder varje dag och inte har samma i 2 veckor.

Så känner jag det och det är min åsikt =)

Ja jag håller med dig.
Men då blir de en service vid 1000 mil.
Ska man fortsätta köra på longlife oljan eller ska man begära nåt annat?
Jag vill ha den bästa oljan,då jag tycker att 1000mil är lite i överkant ändå.

VWGolIV
2010-01-01, 18:57
Vilken olja du skall ha vet jag inte, men jag har bara hört o läst negativa tankar om longlife oljan.

Men det är väl lite smak o tycke, viktigaste tror jag ändå är att man byter ofta.