handdator

Visa fullständig version : Chippa Golf IV GTI som BSR inte klarar



Staffan
2009-12-30, 14:56
Hej
Jag har en Golf GTI 1,8T -00 som har varit chippad tidigare. Lämnade in den till BSR för att få den chippad igen men de påstod att de kunde inte göra något eftersom den varit chippad tidigare. Om den är återställd till orginal i boxen så borde det väl inte vara något problem.
De påstod att de fick felkod på insprutarna och att det var orsaken till att de inte kunde göra något. Stämmer detta verkligen?
Någon som känner till en trimmare som kanske kan fixa min bil?
Till saken hör att bilen går jättebra men jag saknar det där "lilla extra".

Barilla
2009-12-30, 15:00
Till saken hör att bilen går jättebra men jag saknar det där "lilla extra".


if it ain't broke, don't fix it...

Åkesson
2009-12-30, 18:32
du får ingen efekt ökning genom att chippa om bilen om den redan är chipad

Henrik.M
2009-12-30, 18:37
du får ingen efekt ökning genom att chippa om bilen om den redan är chipad

Läs igen vad han skrivit.
Den har varit chippad , numera återställd till orginal.
Om det nu inte är jag som fattat fel.

Staffan
2009-12-30, 19:34
Rätt uppfattat Henrik, den har varit chippad.

VWR18
2009-12-30, 19:36
kan vara så att dom har läst över orginal filerna på ett chipp som har kopieringsskyddad sockel?

Staffan
2009-12-30, 19:38
Oj, det lät svårt. Innebär det att man inte kan chippa om den? Finns det ingen lösning på det?

Henrik.M
2009-12-30, 19:41
Oj, det lät svårt. Innebär det att man inte kan chippa om den? Finns det ingen lösning på det?

Byta chip.

VWR18
2009-12-30, 19:46
Det betyder om det nu är så, att firman som chippat bilen innan har skyddat sin egen version av programvaran genom att sätta ett intrångs skydd i sockel som chippet skall sitta i. Då måste " chippet " ha en upplåsnings kod för att kunna funka ihop med sockeln. Vet att tuningfirmona gärna inte löder bort någon annans sockel!

Det går att fixa ifall man vill.

Staffan
2009-12-30, 20:59
Tack för svaren, då finns det alltså hopp :-). Ska försöka hitta någon som åtar sig jobbet. Nån som har nåt tips???

Premis
2009-12-31, 00:20
Men då låter det inte som att den verkligen är återställd till orginal om BSR inte kan fixa den, något är ju kasst.

Kolla med ursprungschipparen eller släng in ett nytt motorstyr ..

Staffan
2009-12-31, 06:53
7 ägare och jag har fått tag i 6 av dem men ingen känner till nåt om att bilen varit trimmad. Den 7 är omöjlig att få tag i, möjligen utvandrad :-(
Menar du att man måste byta hela styrboxen? Det är väl en VÄÄLDIGT dyr grej?

Premis
2009-12-31, 13:10
7 ägare och jag har fått tag i 6 av dem men ingen känner till nåt om att bilen varit trimmad. Den 7 är omöjlig att få tag i, möjligen utvandrad :-(
Menar du att man måste byta hela styrboxen? Det är väl en VÄÄLDIGT dyr grej?

Ja billig är den inte.

.. men vänta lite, vad är orsaken till att dom inte kan chippa den? När jag läser vad du skriver så skriver du att dom inte kunde chippa den för att den varit chippad förut .. men du skriver även att dom inte chippar den för att det är något galet med insprutarna.

Är det fel på bilen så är det klart att dom inte chippar den. Men är det det som är orsaken eller är det att den varit chippad tidigare och att den inte blivit korrekt återställd?

Staffan
2009-12-31, 14:58
Jag fick besked hos BSR Malmö att de kunde inte chippa den eftersom dels fick de en felkod på insprutarna (=de är bytade) och dels måste de veta vad för chip som suttit i den. Deras färdiga program lirar kanske inte med insprutarna?

Premis
2010-01-01, 16:56
Jag fick besked hos BSR Malmö att de kunde inte chippa den eftersom dels fick de en felkod på insprutarna (=de är bytade) och dels måste de veta vad för chip som suttit i den. Deras färdiga program lirar kanske inte med insprutarna?

Så en tidigare ägare har bytt insprutarna till något annat än orginal? Eller är det bara fel på dom? Är det fel på dom så chippar dom inte för dom vill troligen ha en fungerande bil innan. Är dom bytta (uppgraderade) så har dom troligen inget program som passar med dom speciellt inte eftersom dom inte vet vad det är för några.

Låter ju som någon har gjort mer än bara chippat ..

VWR18
2010-01-01, 17:34
Då måste den ju gå fett om spridarna är bytta och den går på orginalmapp, sotiga stift?
Kanske därför du upplever den slö!

Staffan
2010-01-01, 17:59
Ja någon har gjort mer än bara chippat det är helt klart (men vem??:-). Både bromsar och chassiet är seriöst uppgraderat med stålomspunna och slitsade skivor samt diverse stabiliseringsstag. Det sitter även bränsletrycksmätare i motorrummet och, det jag har inte kollat, men det låter som om det finns två bränslepumpar ???? Den ena? drar upp trycket när man öppnar förardörren och den andra går ingång som vanligt när man vrider om nyckeln. Det låter som två olika pumpar. Konstigt eller??
Som jag skrev så går bilen bra så det känns ju inte jätteakut att chippa men det vore ju kul med lite mer pulver. Har dock inte kollat stiften.

Dave the brave
2010-01-02, 12:59
En tanke: om det är såpass mycket gjort med bilen så kanske det är någon här på forumet som känner igen den och kan tipsa om ändringarna som är gjorda och av vem. Lägg upp några bilder på bilen och se om du får napp.

Staffan
2010-01-02, 13:50
Bra idé. Ska ta några foton. Bilen har gått i Stockholmstrakten, förutom en sejour i Nordmaling. Reg nr RLU318. Foton kommer

Falcor
2010-01-02, 13:52
Bra idé

C:/MinaDokumenr/RLU318/DSC00623

Fail, du får ladda upp bilden på typ photobucket eller liknande och sen länka till den. :-)

Staffan
2010-01-02, 14:10
Sorry, provar igenhttp://s995.photobucket.com/albums/af73/Staffan54/?action=view&current=DSC00623.jpg&newest=1

Staffan
2010-01-02, 14:15
http://i995.photobucket.com/albums/af73/Staffan54/th_DSC00623.jpg


http://s995.photobucket.com/albums/af73/Staffan54/RLU318/?action=view&current=DSC00625.jpg&newest=1

http://s995.photobucket.com/albums/af73/Staffan54/?action=view&current=DSC00623.jpg&newest=1

Se där nu gick det bättre, tack.:-) Man lär något nytt varje dag om man provar sig fram.
Har visst glömt att säga att det finns skruvhål efter mätare på a-stolpen, antagligen laddtrycksmätare

Mini_me
2010-01-02, 19:34
7 ägare och jag har fått tag i 6 av dem men ingen känner till nåt om att bilen varit trimmad. Den 7 är omöjlig att få tag i, möjligen utvandrad :-(
Menar du att man måste byta hela styrboxen? Det är väl en VÄÄLDIGT dyr grej?


Men om den är så mkt gjort på bilen måste ju nån veta nåt annars har väl han du köpt bilen av veta vad som är gjort...folk försvinner ju bara inte=)

Staffan
2010-01-03, 10:39
I det här fallet...Jo uppenbarligen är det så, tyvärr. Förre ägaren hade INGEN aning, hade bilen ganska kort tid.

VWGolIV
2010-01-03, 11:56
Det borde ju ev stå nån liten klisterlapp eller dyl om trimfirma eller nått liknande.
Har du kollat under huven osv efter någon lapp ?

Staffan
2010-01-03, 16:36
Jag har letat klisterlappar utan resultat. Får kanske ge upp eller byta styrboxen. Vem säljer sådana? Kan man få tag i begagnad?

VWGolIV
2010-01-03, 17:16
Skroten kan du få tag på styrdom, mk4an är ju rätt vanlig.

Jag hade dock ringt runt o kollat andra trimfirmor.
Nån måste ju kunna trimma o fixa din bil och även kanske ta reda på vad den varit trimmad med innan eller om där sitter nått kvar i boxen.

Ibland tycker jag det känns som att vissa firmor blir lite snorkiga när firman blir större.

ThomasT
2010-01-03, 18:09
Om bilen rullat i Stockholm och har varit mer trimmad än vanlig chiptrimmning så är det väl troligt att www.turbocenter.se har fingrat på den. Ring och kolla med dem...


.

Staffan
2010-01-03, 20:48
Tack för tipset, ska ringa Turbocenter imorgon

Staffan
2010-01-04, 18:10
Helgstängt på Turbocenter, typiskt nu när man kommit igång :-)

Rs mannen
2010-01-05, 10:23
Ja någon har gjort mer än bara chippat det är helt klart (men vem??:-). Både bromsar och chassiet är seriöst uppgraderat med stålomspunna och slitsade skivor samt diverse stabiliseringsstag. Det sitter även bränsletrycksmätare i motorrummet och, det jag har inte kollat, men det låter som om det finns två bränslepumpar ???? Den ena? drar upp trycket när man öppnar förardörren och den andra går ingång som vanligt när man vrider om nyckeln. Det låter som två olika pumpar. Konstigt eller??
Som jag skrev så går bilen bra så det känns ju inte jätteakut att chippa men det vore ju kul med lite mer pulver. Har dock inte kollat stiften.


vad har du för soppa tryck då? många 1,8T har 4 bar orginal, men skit samma, om trycket är fel så kasnke det är därför BSR inte får sätt värden å får felkoder, är ju ganska änkelt å kolla om det sitter orginalspridare i den, å kasnke är läge å montera orginal BTR oxo, så den inte går magert eller fett,
för har dom börjat labba med det så måste du nog mappa den. så det skulle jag börja å kolla upp,

Staffan
2010-01-05, 13:01
Bränsletrycket är, enligt mätare i motorrummet, 3,4 bar och det är väl orginal, eller?

Rs mannen
2010-01-05, 13:34
Bränsletrycket är, enligt mätare i motorrummet, 3,4 bar och det är väl orginal, eller?

Är lilla vakumslangen urkopplad då? manr justerar alltid in trycket med den lilla vakumslangen utkopplad,

men antingen är det 3,0 bar eller 4bar orginal. kolla upp vilken motorn kod du har, står på ett avfräst "öra" på toppen, typ AUQ fast det är nog 180hk motorn, men det är 3 bokstäver, jag har 4bar orginal i min a4 med 1,8t motorn, men som sagt det är olika,
jag tror att du har ditt problem där, men proba att dra ur vakumslangen å kolla va du har för tryck, å sen kolla upp vad du ska ha för tryck orginal

Staffan
2010-01-07, 06:51
Motorn heter AGU och trycket är 3 bar. Verkar orginal, eller? Ska kolla upp det.

Rs mannen
2010-01-12, 17:04
Motorn heter AGU och trycket är 3 bar. Verkar orginal, eller? Ska kolla upp det.

hur har det gått, kollat upp orginal tryck m,m?

foffa2002
2010-01-12, 17:55
varför krångla med att mäta tryck när trycket står på bränsletrycksregulatorn.

Läs på sidan på den.

Troligen så är din bil redan chipad.
Men det hindrar ju inte BSR från att läsa över din fil.


Ring turbocenter så slipper du krångla

Rs mannen
2010-01-12, 22:12
varför krångla med att mäta tryck när trycket står på bränsletrycksregulatorn.

Läs på sidan på den.

Troligen så är din bil redan chipad.
Men det hindrar ju inte BSR från att läsa över din fil.


Ring turbocenter så slipper du krångla

jo men är ju inte säkert har har orginal kvar efter som han hadde en ställbar ju, men sitter orginal kvar så står det ju på den, men använd den inte, kan ju vara så att den är moddad så den inte funkar för dom har kört med den ställbara,

Troligen vill inte Bsr röra bilen när dom får en felkod, för då vet som att dom åker på om det bli nått fel,

Staffan
2010-01-13, 17:05
Fick kontakt med Turbocenter idag och blev väldigt vänligt bemött. De kände inte till bilen men jag ska boka in en tid i april då de ska fixa den. Verkade inte vara några större problem. Låter kanon. Tack för all hjälp och alla goda råd.

Särås
2010-01-17, 16:09
Tänkte bara säga att vi på Stertman Motorsport (f.d PM Racing) inte känner igen bilen heller...

Så kan den vart trimmad hos Dahlbäck eller ACE då?
Men bra att grabbarna på Turbo Center hade en tid åt Dig, borde inte vara nå problem att få fart på bilen igen!
mvh Jimmy Särås