handdator

Visa fullständig version : Elkrångel VW Manhattan 1990



Vendelkråka
2009-12-29, 12:30
Hej!
Jag har bytt generator (90A) och även diodplattan med kol.Även lyckats få plats med ett nytt 80 Ah batteri. Mätte vid batteripolerna med motorn igång och fick bara 12.30 volt.Funderade på om det berodde på att kolen inte hade full anliggningsyta och mätte igen efter ca en 20 minuters motorgång.Fick då 12.85.....
Börjar fundera på om jordflätorna har ärgat, en finns från batteriet,den har jag tagit loss och gjort ren.Ändå kroknar starten efter två-tre starter, men batteriet visar grön prick, d.v.s fulladdat....Laddlampan lyser inte heller. Nån som har några tips??
Gott Nytt År!
Mikke

g-man
2009-12-29, 13:15
Lyser inte laddlampan när du slår på tändningen?

Vendelkråka
2009-12-29, 13:31
...hm..jo, det gör den. Ska kolla det strax för säkerhets skull, men det har varit neråt minus 20 här i Kallsta i natt, så bilen har stått med motorvärmarn på sen en timme eller så.....:D

Hej igen!
Stack upp till jobbet, där det finns ett stort varmgarage.Där fann vi att den tunna,blåa kabeln från generatorns gavel (längst ner) hade gått av.....kopplade ihop den och vips, så gav generatorn 14.4 volt.....Sen gjorde jag rent två jordflätor, den ena mellan batteriet och vindrutespolarbehållaren och den på motorns högra gavel....
Nu verkar det funka, peppar, peppar... :D
Mikke

Jani Hast
2009-12-29, 15:18
Testa och mät på generatorn med motorn i gång. Är du mer där så är det bra att byta kablarna upp till batteriet.

VWGolIV
2009-12-29, 16:27
Gasar du till när du startar bilen ?

Jag märkte det på en bil att när ja starta och lät den gå på tomgång direkt så ladda inte generatorn, men när ja varva bilen och sedan lät den gå på tomgång så ladda generatorn.

Varför det var så vet ja inte men det är värt att testa.

ture
2009-12-29, 17:50
Gasar du till när du startar bilen ?

Jag märkte det på en bil att när ja starta och lät den gå på tomgång direkt så ladda inte generatorn, men när ja varva bilen och sedan lät den gå på tomgång så ladda generatorn.

Varför det var så vet ja inte men det är värt att testa.



Bra att veta är också att vissa eftermarknads laddningsregulatorer har ett högre startvarvtal (turn on speed) än originalutrustningen (motorn måste varvas upp för att få laddningslampan att slockna)

lite om felsökning generator

http://www.startmotor.se/page/generator

mvh
t

Vendelkråka
2009-12-29, 20:51
Hej och tack alla som svarat!!
som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tog jag mod till mej och med två nyladdade batterier i trunken och bilen på motorvärmare i två timmar, så startade den fint. Sen stack jag direkt till jobbet där det finns ett stort varmgarage att jobba i. Där avfrostade jag kärran under tiden jag kikade i motorrummet. Några kompisar anslöt och en av dom hittade den felande kabeln, d.v.s den tunna blåa som sitter bredvid den tjocka på generatorns gavel....Sen rengjorde jag de jordkabelanslutningar jag kunde finna och vid start sen gav generatorn 14.3 volt. Passade på att torka bilen både ut-och invändigt innan jag gav mej iväg på en testrunda i minus 16.....Det gick fint, jag startade och stoppade flera gånger under kvällen och allt verkar hunky dory...:D Hursomhelst, jag låter nog reservbatterierna stå kvar i trunken några dar till....
Gott Nytt år från ett kallt och snöigt Kallsta...
Mikke

VWGolIV
2009-12-29, 21:43
Det är en bra idé att ha kvar battertierna tills du vet att det fungerar.