handdator

Visa fullständig version : Startspärr Polo -96?



davve
2009-12-29, 12:19
Hej!

Jag har en polo -96 som jag igår gjorde en extranyckel till hos en vanlig låssmed.
Det gick att låsa upp dörren och att starta bilen men den dog direkt. Kanske va igång ett par sekunder sen stendog den hela tiden.
Tog jag min gamla nyckel fungerade den utan problem. Bytte tillbaka till den nya och den starta men dog direkt.

Är det något elektronisk i plastbiten som sitter på nyckeln som gör att inte t.ex. soppa pumpen går? Trodde inte att det skulle va några problem på en såpass gammal bil.

Måste jag köpa extra nycklar på VAG? Pris?

g-man
2009-12-29, 12:38
Har du tur så fick du en nyckel som har transponder i sig och då ska det bara vara att åka förbi en vw-verkstad så får dom koda in nyckeln till dig.
Har du otur o nyckeln inte har det så får du köpa en ny nyckel med transponder i.

Jag har startspärr på min -95 så det finns på "äldre" bilar med.

ture
2009-12-29, 17:59
Hej!

Jag har en polo -96 som jag igår gjorde en extranyckel till hos en vanlig låssmed.
Det gick att låsa upp dörren och att starta bilen men den dog direkt. Kanske va igång ett par sekunder sen stendog den hela tiden.
Tog jag min gamla nyckel fungerade den utan problem. Bytte tillbaka till den nya och den starta men dog direkt.

Är det något elektronisk i plastbiten som sitter på nyckeln som gör att inte t.ex. soppa pumpen går? Trodde inte att det skulle va några problem på en såpass gammal bil.

Måste jag köpa extra nycklar på VAG? Pris?

troligen måste du köpa nyckelämnet på vag och även programera den där

jag har hört att där skall finnas någon låssmed som kan kopiera orginalnyckel och koda kopian med den,men det är bara vad jag hört.

jag har för mig att startspärr infördes 1993,min dotter hade en mk3 från 94 (privat importerad)där var startspärr.

mvh
t

davve
2010-01-05, 19:21
En fråga till.

Är det ett batteri i orginalnyckeln? Även fast man inte har något c-lås eller lampa i nyckln.
Alltså om det är nått batteri i nyckeln som fungerar ihop med startspärren?

Så om det tar slut så fungerar inte nyckeln längre?