handdator

Visa fullständig version : Trasig lambdasond?



Shedevil
2009-12-26, 12:07
I onsdags när jag var ute o körde började bilen gå som en påse nötter. Den svarade inte på gaspådrag, och det kändes som om hela motorn hackade. Den gula lampan för avgasrening började blinka men den slutade o blinka när jag saktade ner farten. Testade o starta om bilen för o se om problemmet försvann men samma problem igen. Har inte vågat köra sen dess.

Bytte kamrem, vattenpump o alla andra remmar för någon vecka sen, kan det finnas något samband?

Eller har lambdasond/luftmassemätare gått sönder?

bullten
2009-12-26, 14:34
Eftersom du har bytt kamrem så skulle jag kunna tänka mig att felet sitter där, nolla motorn och kolla så att kamremmen inte har hoppat. Om lambdan går sönder så brukar inte bilen hacka, den lyser förmodligen pga felet som gör att motorn går dåligt.
Vad för bil handlar det om?

Henrik.M
2009-12-26, 14:44
Vad pratar vi om för cykel!?

Wolfen
2009-12-26, 15:03
Vad pratar vi om för cykel!?
Passat 1.8T '03, om jag minns rätt:) Det var inte så länge sen att hon frågade om long life olja, service osv.

Särkelä
2009-12-26, 15:18
läs av felminnet.. Men en tändspole tycker jag det låter som.

Shedevil
2009-12-26, 15:42
Passat 1.8T '03, om jag minns rätt:) Det var inte så länge sen att hon frågade om long life olja, service osv.

Jo, det stämmer! Min karriär som passatägare har inte börjat speciellt bra:( Ska lämna in bilen på VW-verkstad på måndag, det är där som de har bytt kamremmen oxå.

Henrik.M
2009-12-26, 19:21
Passat 1.8T '03, om jag minns rätt:) Det var inte så länge sen att hon frågade om long life olja, service osv.

Hör till god forumanda att om man vill ha information ger man information angående det man vill ha information om.
Alla har inte den förmågan/intresset att hålla reda på vad olika personer kör för olika bilar.

Sen för att återgå till frågan.

Läs av felminnet på bilen , men jag ställer mig till kön av människor som röstar/gissar på en defekt tändspole.

Shedevil
2009-12-26, 20:25
Hör till god forumanda att om man vill ha information ger man information angående det man vill ha information om.
Alla har inte den förmågan/intresset att hålla reda på vad olika personer kör för olika bilar.

Sen för att återgå till frågan.

Läs av felminnet på bilen , men jag ställer mig till kön av människor som röstar/gissar på en defekt tändspole.

Ja visst, ursäkta jag missade det, lite kaos här idag då min killes pappa gick bort i morse. Ska skärpa mig o skriva korrekt i fortsättningen:)

Shedevil
2009-12-28, 15:05
Det är inte ofta man blir glad när verkstaden ringer, det var bara en tändspole som var trasig på 2:ans cylinder så för under 1000-lappen är min passat (1.8T -03) fit for fight igen:)