handdator

Visa fullständig version : Klet "gegga" på olje locket Golf v Gti



mr_mike
2009-12-25, 11:24
Hej.

Igår så kollade jag över oljan och såg att det behövdes fylla på lite. Skruvade upp oljelocket. Och vad sr jag då en brun/grå gegga på locket..

Men på stickan va den gyllenbrun och fin. Fick lite panik och åkte hem kl 00:30 och började googla. Hittade en massa trådar om detta och att det troligtvis är kondens.

Vad tror ni ????

Bilen är en 05:a uttagen sent, gått 8800mil. De sista 3500 milen är långa pendlarmil. 12mil om dagen. Den ska iofs in på service snart och de kan kolla detta. Men eftersom jag vet att många är mekaniker här så kan de ju svara på vad de ser när de servar bilarna... Annars är det något Grantin täcker???


/Micke

Mackan73
2009-12-25, 11:28
Jag tror du ska ta det lugnt.. Det är till 99.9% kondens.

Player
2009-12-25, 11:35
Sätter mina pengar på kondens jag med, Kör du med longlife olja? hur länge och hur långt har oljan som är i bilen nu gått???? Det är avgörande för ett riktigt utlåtande.
Thomas

Basti
2009-12-25, 11:38
Hade också en massa klet i mitt, har bild på mitt om du vill ha.

DPC
2009-12-25, 12:01
Min drabbas också av klegg (kondens) i oljepåfyllarlocket varje vinter. Inget att oroa dig över.

mr_mike
2009-12-25, 14:13
Detta lungnade mig :) Ska boka en tid för service efter nyår. Ska då be dem kolla på detta. Förstår bara inte varför de ska envisas med att hälla i den där tunna oljan som man får fylla på hela tiden ...???

/Micke

Mini_me
2009-12-25, 16:22
Är kondens vatten = ingen fara.

Min personliga åsikt är att du bör skippa longlife oljan , be verkstan koda om bilen till QG0 dvs inte longlife och kör med 1500mila intervall och 1 år (blir bättre i slut ändan).

mr_mike
2009-12-25, 16:28
Är kondens vatten = ingen fara.

Min personliga åsikt är att du bör skippa longlife oljan , be verkstan koda om bilen till QG0 dvs inte longlife och kör med 1500mila intervall och 1 år (blir bättre i slut ändan).



Programmera om ??? att man använde annan olja behövs det? Eller menar du intervallen hehe :)

/Micke

Mini_me
2009-12-25, 18:33
QG1 = PR nr = produkt nr = vad din bil är utrustad med.

QG1 = Longlife
QG0/2 = Inte Longlife

Kodar du om bilen till att varna som en QG0 bil kommer den skita i oljans kvalite och köra på 1 år och 1500mils intervall.

Iom det kommer du köra på helt vanligt 5/30 olja (Helsyntet) och din bil kommer må mkt bättre i det långa loppet.

Dvs du slipper 5/30 LONGLIFE olja.

GTIMKV
2009-12-25, 22:38
Om man nollställer bilen själv via instrumentpanelen vid nästa service har jag för mig att den själv slår om till 1500 mils intervall eller har jag fel?

canterbury
2009-12-27, 19:00
Det du har hittat på locket kallas också fudge. Uppstår på fsi motorerna när man inte riktigt varmkör dem utan kör kortare sträckor under vintertid. Alltså lite kondens i oljan. Kör den varm och kör lite längre någon gång i veckan eller ta en omväg hem från jobbet, Jag gjorde som så att jag torkade locket när det blev så, sen körde jag lite längre och på våren byter jag alltid olja inför ny säsong. Blev med lite orolig första gången jag såg det. HELT NORMALT. Gör som jag sakt och fortsätt köra som du gjort utan fara, ta bara en extra omväg någon gång, vilket man gärna gör i en gti :) så njuuuut utan att vara orolig

Falcor
2009-12-27, 19:02
Den kleggan uppstår i princip på alla motorer, inte bara fsi motorer.

Mr dOhC
2009-12-28, 15:51
De sista 3500 milen är långa pendlarmil. 12mil om dagen.


Kör den varm och kör lite längre någon gång i veckan eller ta en omväg hem från jobbet

.....

EiNRiDE
2012-02-09, 14:44
Phew.. Såg detta på min precis och fick cp-panik! Fick byta motor på min förra bil pga kass toppackning (BMW 523) vilket inte var billigt och trodde att det var dags för min GTI nu, men jag kan vara lugn alltså? Torkade av locket och lite på stickan och var precis ute och körde en längre runda och den går hur bra som helst och tempen håller sig där den ska. Det är inget skit i expansionskärlet heller. Besiktigades förra veckan med fina värden på avgaserna. Kan jag vara lugn?