handdator

Visa fullständig version : Precis införskaffat RNS510 jeppiee



Emille
2009-12-25, 05:15
Tjena allihopa på forumet tänkte dela med mig lite utav erfarenheten att ha köpt och installerat RNS510 till min nya r32 (via blocket). Var lite skeptisk till att handla över blocket men nu i efterhand så har jag bara positiva erfarenheter. Rekommenderar !

Nya firmwire, 2010 kartor och fartkameror installerade gör den helt underbar. Vilken facelift på en redan snygg inredning, hela bilen känns mycket nyare. Men nu är jag lite smått intresserad utav bluetooth till den också så får se nu när ekonomin tillåter så blir det nog en sväng ner till karlstad igen.
Vad har ni för erfarenheter utav bluetooth i RNS510? Vad är den stora skillnaden på Fiscon och original bluetoothen, förutom att original verkar vara krångligare att installera.

Helt underbart.
http://img46.imageshack.us/img46/2029/vwr32.jpg

ps. hur får jag in profilbild/avatarer? söker i faq men hittar inget.

silam
2009-12-25, 11:07
Tja, var det en firma som hjälpte med installation etc ?

Jag har själv beställt en bil med RNS510, men VW´s egna bluetooth Premium verkar ju bara funka med Nokia mobiler vilket känns rätt värdelöst.

Fiscon däremot verkar ju bra men då loosar man ju sin garanti etc..

/N

Henrik.M
2009-12-25, 11:53
ps. hur får jag in profilbild/avatarer? söker i faq men hittar inget.

Du blir fullvärdig medlem i GTI-Klubben , dvs betalar medlemsavgift.
Då får du tillgång till fler funktioner på forumet.

Emille
2009-12-25, 16:47
Tja, var det en firma som hjälpte med installation etc ?

Jag har själv beställt en bil med RNS510, men VW´s egna bluetooth Premium verkar ju bara funka med Nokia mobiler vilket känns rätt värdelöst.

Fiscon däremot verkar ju bra men då loosar man ju sin garanti etc..

/N




Nej ingen firma utan en privat person som sålde navigationer och hjälpte till med installationen. I min mening så känns det rätt så dumt att betala full pris för en RNS510 när exakt samma resultat uppnås genom att köpa en beg och sätta i bilen dessutom så får man ju pengar tillbaka från sin gamla enhet. Betalade 10k för allt + installation, det är väl en tredje del utav priset VW tar. Dessutom finns ju helt nya (i plast) att köpa för några tusen lappar mer, tror killen som sålde navi till mig ville ha 13000 tusen för en helt ny.

Ja precis VW original bluetooth är ju dessutom krånglig att uppgradera fiscon kräver ju bara en dator med bluetooth så ordnar man med mjukvaran själv om det inte skulle passa ens mobil.

Trodde först att det var kina kopior utav RNS510 men jag provade sätta i en original karta från VW och det visade sig mycket väl att den läser kartorna samt att när jag spårade serie nummer på den RNS510 som jag fick så visade det sig att enheten hade haft pixel fel och därmed blivit bytt utav VW. Väl tillbaka i fabrik så har dom bytt skärmen och sen så har jag fått den, alla garanti klistermärken är på plats igen. Var lite orolig för att det skulle vara något skumt med dom pga. det ganska låga priset. Men inte.

Men garantin gentemot vad?, min nya RNS510 har jag ju garanti utav samma kille som installerade RNS510 så det gäller nog fortfarande.

silam
2009-12-26, 12:59
Men garantin gentemot vad?, min nya RNS510 har jag ju garanti utav samma kille som installerade RNS510 så det gäller nog fortfarande.Alltså för mig som köper en bil med fabriksgaranti så tror jag den kan påverkas om man är på elektroniken och moddar. Men det stör det mig att deras bluetooth är såpass "låst" till så få telefoner. Det finns ju en annan som är mer "öppen" men då får man ha en egen liten LCD panel för den och det är ju skit fult o bökigt.

Tydligen ska det dock ha kommit en uppdatering av RNS 510 från fabriken nu som har röst-styrning och lite annat så förhoppningsviss får man den iaf...

/N

Emille
2009-12-27, 23:41
Alltså för mig som köper en bil med fabriksgaranti så tror jag den kan påverkas om man är på elektroniken och moddar. Men det stör det mig att deras bluetooth är såpass "låst" till så få telefoner. Det finns ju en annan som är mer "öppen" men då får man ha en egen liten LCD panel för den och det är ju skit fult o bökigt.

Tydligen ska det dock ha kommit en uppdatering av RNS 510 från fabriken nu som har röst-styrning och lite annat så förhoppningsviss får man den iaf...

/N


Ja precis det är nog inte att rekommendera i en helt ny bil. Nej parrot och liknande lösningar är absolut inte att rekommendera då hade jag hellre skippat garanti frågan och köpt fiscon (går ju alltid att ta ur bluetoothen vid problem) och eftersom ingen vag com kodning behövs eller liknande så har väl dom svårt att se att det varit i bilen.

Ja precis alla nya RNS510 (nya firmwire) har ju röst styrningen (min är en uppgraderad) så jag har också tillgång till den men dock så måste man koppla in mic i enheten. Så det är nog inget du får med utan att betala extra skulle jag tro?, jag menar SDS funktionen från audi kostar ju runt 6000-8000 extra och det är lite samma sak där. Nyare firmwire och mic krävs det. Kolla så att du får en med senaste firmwire för den visar även aktuell hastighet på vägen man kör, kan vara skönt.

Katallozi
2009-12-29, 00:19
Tjena allihopa på forumet tänkte dela med mig lite utav erfarenheten att ha köpt och installerat RNS510 till min nya r32 (via blocket). Var lite skeptisk till att handla över blocket men nu i efterhand så har jag bara positiva erfarenheter. Rekommenderar !
.

Kul att läsa att du är nöjd, tack. Är det något så hör av dig. RNS510 är absolut den bästa navigations enheten. Överlägsen även mot eftermarknads gpser då den verkligen har ALLT, DVD, SD-kort, HDD, Touchscreen, Clima display, OPS display mm. mm.

ps. Leveranstid på Fiscon är ungefär 1vecka, och alla dina garantier gäller även om du installerar fiscon själv (garantin du fått utav mig).

Emille
2009-12-29, 22:56
Tjena Eddie finns du med här också. Jag ska fundera på fiscon ett tag till ekonomin tillåter inga fler inköp än. Mvh

jimZon
2009-12-29, 23:33
Kul att läsa att du är nöjd, tack. Är det något så hör av dig. RNS510 är absolut den bästa navigations enheten. Överlägsen även mot eftermarknads gpser då den verkligen har ALLT, DVD, SD-kort, HDD, Touchscreen, Clima display, OPS display mm. mm.

ps. Leveranstid på Fiscon är ungefär 1vecka, och alla dina garantier gäller även om du installerar fiscon själv (garantin du fått utav mig).

Berätta gärna lite mer om Fiscon installationen... jag ville inte ha VW's version av BT premium.

Katallozi
2009-12-30, 16:00
Berätta gärna lite mer om Fiscon installationen... jag ville inte ha VW's version av BT premium.

http://www.fiscon.co.uk/support-downloads
-där finns massor av info om installationen till respektive bilmodell.

Funktionerna är i princip den samma som hos org. bluetooth från nokia men den går ihop med fler mobil telefoner samt att den är lättare att uppgradera mjukvaran på bluetoothen krävs bara en dator med internet och bluetooth. Vilket gör att fiscon aldrig blir "gammal" för vissa mobiler.

Enda jag upptäckt med Fiscon är att från multifunktions ratten går det ej att ringa upp utan man kan bara svara, kanske någon kan bekräfta om man kan göra detta på original bluetooth? (Genom lur-knappen)

obs. du kan råka ut för att du behöver vag com kodning till instrument panelen vid installation utav fiscon men utav 10 bilar så har jag råkat ut för koda 1 enda.

dasTouran
2010-01-01, 20:44
Har själv haft tankar om att uppgradera till RNS510 från min RNS300. Men hur pass bra är igentligen touchskärmen på dessa navigationer?

Katallozi behöver jag något mer än bara enheten? gps antenn har jag ju redan eftersom jag har navigation i RNS300 passar den antennen?

Katallozi
2010-01-02, 14:31
Har själv haft tankar om att uppgradera till RNS510 från min RNS300. Men hur pass bra är igentligen touchskärmen på dessa navigationer?

Katallozi behöver jag något mer än bara enheten? gps antenn har jag ju redan eftersom jag har navigation i RNS300 passar den antennen?



Nej allt du behöver är bara enheten och ev. en antenn adapter för RDS och Radio antennen (200-300kr hos vag.)

aslanmartin
2010-01-13, 18:37
Har även jag precis införskaffat en RNS510. Mycket nöjd så här långt och vilket jäkla lyft det blir i bilen :)

Har ett par funderingar dock. Det finns en uppsjö av olika modeller och varianter av denna enhet. Min heter 3C0035680C, HW: H12 SW: 1120.
Är då detta en A, B eller C-modell?
Om jag skulle vilja uppgradera den så att den även tar SDHC-kort som jag läst att man kan göra, vilken firmware ska jag då slänga in i min?

Jag vet att Katallozi är en hejare på de här grejerna och jag hoppas att jag får ett utförligt och snyggt svar på min funderingar :)

Emille: du skrev att du spårade din enhet, hur då undrar jag?

Tack på förhand!

Emille
2010-01-27, 02:28
ja spåra var väl kanske fel ord, men man kan se precis som på reg nr. följa upp serie nr på enheten. man måste då veta chassi nr på bilen den satt i från början och sen ser man vad som hänt med den.

Katallozi
2010-01-27, 16:28
Har även jag precis införskaffat en RNS510. Mycket nöjd så här långt och vilket jäkla lyft det blir i bilen :)

Har ett par funderingar dock. Det finns en uppsjö av olika modeller och varianter av denna enhet. Min heter 3C0035680C, HW: H12 SW: 1120.
Är då detta en A, B eller C-modell?
Om jag skulle vilja uppgradera den så att den även tar SDHC-kort som jag läst att man kan göra, vilken firmware ska jag då slänga in i min?

Jag vet att Katallozi är en hejare på de här grejerna och jag hoppas att jag får ett utförligt och snyggt svar på min funderingar :)

Emille: du skrev att du spårade din enhet, hur då undrar jag?

Tack på förhand!


Hej svarade på det via mail eller hur?, Hur gick det fick du SDHC till att fungera?

dasTouran
2010-01-28, 01:27
Precis skaffat mig en RNS510 utav Eddie också, fina grejer blev riktigt förvånad över hur bra touch skärmen reagerar trodde det skulle vara som alla andra touch skärmar att man får trycka 10ggr innan den verkligen förstår. Tog lite bilder idag medans jag lekte med alla miljoner funktioner som finns.


http://img16.imageshack.us/img16/5917/touran01.jpg


Vilket lyft det blev på hela inredningen, samt vilken bra upplösning jag är impad !http://img196.imageshack.us/img196/1696/touran02.jpg

uuno_san
2010-10-11, 00:24
Är själv intresserad utav en RNS510, har dock sett att det finns billigare varianter på blocket som liknar just 510:an..
Nån som har provat om dessa oxå funkar bra, eller är det som vanligt att man får vad man betalar för?

Är ju halva priset mot en original..
Nån som vet vad det är för tillverkare på dessa pirat-grejer?

Tacksam för svar..

soyd
2010-10-11, 11:01
Tjena!

Jag har skapat en del "custom POI's" för Sverige till RNS510:an. Om det är någon som är intresserad av dom?, släng ett PM här eller på Garaget.org/vwnavi.com

http://img412.imageshack.us/img412/3249/poisweden.jpg
Några av dom är modifierade original för att match svenska vägskyltarna. De andra är custom made för RNS510:an. Ikoner och POI's. En del är helt hand knackade från scratch ex: Shell V-Power. (208 LINES!..)

Så här skapade jag Shell V-power POI'n bland annat... (http://www.garaget.org/mypage/blog.php?user=soyd&post=71974) :)

/Mvh soyd

a128
2010-10-11, 13:45
Tyska http://www.kufatec.de/shop/ har en del prylar för VAG-bilar bla. blåtand, dom har haft en hel enhet med en massa olika funktioner som kan ersätta RCD300 rakt över för ca 600-700€ europeiska sandslottspengar den kommer och försvinner lika snabbt från deras utbud

om inte likadan som denna såfall snarlik:
http://www.importservice.nu/Shop/Index.php?sArtModelId=Max-8046

själv har jag installerat denna ihop med RCD300 i min bil:
http://www.caraudio24.de/Freisprechanlagen/Blaupunkt/Blaupunkt-Audi-Ford-Seat-Skoda-VW-Bluetooth-USB-Interface-Adapter-7607545550001::16880.html
men jag fick dock öka micförstärkningen från 8 till högsta som är 16 genom att ladda upp en konfigurationsfil samt att jag har uppdaterat till senaste firmvare

uuno_san
2010-10-11, 14:46
Den du länkar till; http://www.importservice.nu/Shop/Ind...delId=Max-8046
är det nåt att ha? Eller ska man satsa på en original RNS510?

tisu001
2010-10-11, 15:08
Precis skaffat mig en RNS510 utav Eddie också, fina grejer blev riktigt förvånad över hur bra touch skärmen reagerar trodde det skulle vara som alla andra touch skärmar att man får trycka 10ggr innan den verkligen förstår. Tog lite bilder idag medans jag lekte med alla miljoner funktioner som finns.


http://img16.imageshack.us/img16/5917/touran01.jpg


Vilket lyft det blev på hela inredningen, samt vilken bra upplösning jag är impad !http://img196.imageshack.us/img196/1696/touran02.jpg

Håller med, smälter in snyggt det där!

Michew
2011-09-09, 04:02
Fina bilder

Marcus
2011-09-09, 09:18
RNS 510 kostar 17000 kr som tillval till VW Golf och 14100 kr om man samtidigt väljer Dragpaket.