handdator

Visa fullständig version : BSR PPC chip och garanti?



Fredrick
2007-06-23, 21:44
Om jag chippar min nya Golf GTI med BSR PPC så går ju maskin garantin ut, men om jag isamband med trimmningen tecknar BSR maskin garanti så borde jag väl ha samma "garanti trygghet" som innan chippningen eller?

Hur har ni som chippat en ny bil gjort?

foffa2002
2007-06-23, 21:48
Om jag chippar min nya Golf GTI med BSR PPC så går ju maskin garantin ut, men om jag isamband med trimmningen tecknar BSR maskin garanti så borde jag väl ha samma "garanti trygghet" som innan chippningen eller?

Hur har ni som chippat en ny bil gjort?

verkstaden kan se att du chipat.
Och om dom gör det så kommer dom att neka även om sätesvärmen slutat fungera.

Samma gäller för besiktning och försäkringsbolag då det är olagligt att trimma.

Fredrick
2007-06-23, 21:50
Men det är där BSR´s maskingaranti kommer in, de ersätter skador som tillverkaren inte ersätter pga av chippet.

Basti
2007-06-23, 21:55
verkstaden kan se att du chipat.
Och om dom gör det så kommer dom att neka även om sätesvärmen slutat fungera.

Samma gäller för besiktning och försäkringsbolag då det är olagligt att trimma.



Då ska dem vara petiga, det du nämner har inte med maskin att göra, jag frågade dem sa att det är inga problem så länge det inte har med trimmet att göra, beror väl på vem man pratar med osså, kollar dem om bilen varit trimmad om sätesvärmaren inte fungerar?, knappast......

foffa2002
2007-06-23, 22:06
Men det är där BSR´s maskingaranti kommer in, de ersätter skador som tillverkaren inte ersätter pga av chippet.


BSR har ju en bunt bilar med rasade turbos.
Svaret blir tyvärr att du kört för hårt utan att kyla turbon och vips så har du en fin räkning på 15 000:- för turbo byte.

fråga vwr18 här på forumet.
Han körde österlund steg 3 och turbon höll i 2 veckor har jag för mig

Fredrick
2007-06-24, 13:43
Det låter ju mindre bra...
Det låter som jag får nöja mig med de 200hk som jag redan har då.

Basti
2007-06-24, 14:33
Det låter ju mindre bra...
Det låter som jag får nöja mig med de 200hk som jag redan har då.


Är nästan säker på att detta gäller äldre bilar, inga gti femmor, finns dem som kör sönder originalbilar också, visst är det mer påfrestande men kör med förstånd så har jag svårt att tänka mig att nåt skulle hända så länge du har bilen, om du inte ska ha den i evigheter?, trimma på, du kommer inte ångra dig....

Fillllle
2007-06-24, 22:39
KÖR MED SUNT FÖRNUFT KYL TURBON GASA INTE FÖRRÄN OLJAN ÄR VARM OCH PLÅGA INTE BILEN ONATURLIGT MYCKET!!!!

Hur svårt kan de va att undvika problem då?

foffa2002
2007-06-24, 22:42
KÖR MED SUNT FÖRNUFT KYL TURBON GASA INTE FÖRRÄN OLJAN ÄR VARM OCH PLÅGA INTE BILEN ONATURLIGT MYCKET!!!!

Hur svårt kan de va att undvika problem då?

Finns ju ett stort problem med chiptrimning.

Studera K03 kompressor map och så ser du att du övervarvar turbon redan vid ca 0.8-0.9bar

Dvs varje gång du trycker fullgas med ditt "steg 3" och laddar 1.2 så är du lång utanför säkerhetsmarginalen.

Dvs din snurra tar sakta självmord även att du låter den kylas

Fillllle
2007-06-24, 22:56
Finns ju ett stort problem med chiptrimning.

Studera K03 kompressor map och så ser du att du övervarvar turbon redan vid ca 0.8-0.9bar

Dvs varje gång du trycker fullgas med ditt "steg 3" och laddar 1.2 så är du lång utanför säkerhetsmarginalen.

Dvs din snurra tar sakta självmord även att du låter den kylas

Du är säkerligen mer insatt i de siffrorna än vad jag är men ang många chip så laddar den ju knappast fullt hela tiden utan endast i visa varvtal en kortare tid för att sedan ladda desto mindre. Det är inte som att höja laddet på en saab 900 skruva lite på wg som de flesta pillar med. Då är de maxslitage på grejorna.

Men eftersom att det är extremt kunniga proffesorer som tar fram program för diverse bilar så har dom antagligen full koll på vad de klarar och inte klarar på en rimlig nivå.

Sen att en bil mår sämre eller tar mer stryk när den är trimmad det är inget att förringa. Men ganska många bilar är överdimensionerade. Golf ED30 230hk --> 300+ med ett chip? el att turbo konv en Honda typeR till 330hk utan att byta kolvar o stakar? ganska så överdimensionerat, enligt mig.

Men för att undvika eller drastiskt minska riskerna för motorhaveri är ju att kyla efter gasa när den är varm etc.

Skulle tro att Svensson sliter mer på sin bil när han fläskar till jobb o stänger av direkt än när Fredde fetar på med sin chippade o kyler av den efter sin runda samt kollar oljan lite då då ja ni fattar...

Fredrick
2007-06-24, 23:29
Verkar som vi har en stark chipp motståndare här.

Det är bra att få fakta men just nu får jag lite olika fakta som gör mig förvirrad, jag är tacksam om ni som ger denna fakta på någotvis har belägg för faktan ni kommer med och inte bara säger att "BSR´s chip gör så turbon rasar efter 2 veckor", ja ni förstår säkert.

Nattuggla
2007-06-24, 23:46
Om det hade funnits en sanning hade det ju inte varit en diskussion. Säger sig självt att bilen tar stryk av ett chip, annars hade företagen inte haft 1000 friskrivningsregler. Vad man får göra är ju att ju att väga fördelar mot nackdelar. Sen vet man ju om man ska ha ett chip eller ej. Hade tänkt chippa min GTI -03 först men kommit fram till att jag inte kommer utnyttja det såpass mkt att det är värt risken som finns. Men alla är vi olika.

Fredrick
2007-06-25, 00:55
Ja. jag med min nya GTI 07:a funderar mer och mer på att helt enkelt avstå ifrån det 48 extra hästkrafterna efter allt jag läst.

ThomasT
2007-06-25, 01:58
Det är bra att få fakta men just nu får jag lite olika fakta som gör mig förvirrad, jag är tacksam om ni som ger denna fakta på någotvis har belägg för faktan ni kommer med och inte bara säger att "BSR´s chip gör så turbon rasar efter 2 veckor", ja ni förstår säkert.Det är enkelt... kolla bara på kompressor mappen till den turbon som du har...


Och som svar på frågan om garantier så gäller givetvis inga garantier från VW om du får motor/drivline problem. Att sedan BSR inte vet skillnaden mellan en garanti och en försäkring är lite skrämmande. Om man var säker på att sina produkter inte skadar bilens tillförlitlighet så skulle man kunna göra som de tyska trimföretagen och lämna en garanti på att man tar hand om de eventuella problem som uppstår, och då kostnads fritt givetvis. En försäkring fungerar genom att fler är med och betala de problem som några råkar ut för... och man betalar ganska mycket...

Säg att du tecknar försäkringen samt har tex ett turbo haveri år 3, då(om BSR väljer att ersätta dig) har det kostat dig 5350kr... det är inte i närheten av en kostnadsfri garanti....


.

JWO
2007-06-25, 07:53
Det är enkelt... kolla bara på kompressor mappen till den turbon som du har...

Säg att du tecknar försäkringen samt har tex ett turbo haveri år 3, då(om BSR väljer att ersätta dig) har det kostat dig 5350kr... det är inte i närheten av en kostnadsfri garanti....


.

Helt rätt!

P-plats.se
2007-06-25, 08:07
Jag undrar hur BSR kunde bli så stora som dom är och fortfarande kunna bedriva sin verksamhet om alla deras kunder rasar sina bilar...?!

Emil
2007-06-25, 08:52
Fasen köp en R32 om du vill ha lite extra kusar. Allvarligt talat - jag skulle aldrig köpa en begagnad bil där jag vet att bilen varit/är trimmad med chip eller dylikt och där någon kört skiten ur bilen. Snacka om att bilen tappar värde. Också något att tänka på...

P-plats.se
2007-06-25, 11:33
Fasen köp en R32 om du vill ha lite extra kusar. Allvarligt talat - jag skulle aldrig köpa en begagnad bil där jag vet att bilen varit/är trimmad med chip eller dylikt och där någon kört skiten ur bilen. Snacka om att bilen tappar värde. Också något att tänka på...

Bara för att en bil har varit chippad betyder ju inte att någon "kört skiten" ur den...
...och en std bil kan lika väl vara totalslut!
Många chippar ju för att fä bättre bränsleekonomi (om dom sedan får det vill jag inte uttala mig om).

JWO
2007-06-25, 11:43
Bara för att en bil har varit chippad betyder ju inte att någon "kört skiten" ur den...
...och en std bil kan lika väl vara totalslut!
Många chippar ju för att fä bättre bränsleekonomi (om dom sedan får det vill jag inte uttala mig om).

Precis! Helt rätt

razer
2007-06-25, 11:52
Fasen köp en R32 om du vill ha lite extra kusar. Allvarligt talat - jag skulle aldrig köpa en begagnad bil där jag vet att bilen varit/är trimmad med chip eller dylikt och där någon kört skiten ur bilen. Snacka om att bilen tappar värde. Också något att tänka på...
En R32 går inte att jämföra med en chippad GTI, R32an är för tung och slö.

Fredrick
2007-06-25, 12:04
Jag skiter i chippet och kör original.

razer
2007-06-25, 13:58
Fredrick, två firmor som jag litar på: ace-competition och turbocenter i stockholm.

anri52
2007-06-25, 15:56
Eller om du har om du har vägarna förbi Frankfurt (Oettinger) eller varför inte
B&B, tuningföretag som borde veta vad dom håller på med (dvs efter deras
behandling så borde det finnas marginaler för hård autobahan körning)
Oettinger är ju rätt kända (ironi) och skulle dom få klagomål för turbohaveri
titt som tätt, som orsakats av deras chip så skulle inte deras rykte va som dom är i dag. MVH

JWO
2007-06-25, 16:15
Jag skiter i chippet och kör original.

Kan rekommendera dig varmt V-tech, gå in på:

http://www.vtech.se/

foffa2002
2007-06-25, 17:37
Även Ottinger har haft fina ras.

Men självklart handlar det ju om hur man kör bilen.

Men säkrast är oftast "känd firma" som hävdar "20hk MINDRE" än alla andra :))

Då ligger man oftast inom mappen och har lite mer krut utan att få bieffekter.


vortex är en bra källa.
Oftast tystas dessa ras ner och blir en köpesannons på k03.

Men på vortex är det så många användare så det dyker upp 2st "my k03 is dead" per dag :)

anri52
2007-06-25, 18:10
För mig och min nya cupra är det Oettinger eller B&B som gäller pga
att jag åker till Tyskland ofta och att det känns helrätt för mig.
Men vilket företag ska man välja? Någon som har några tips eller erfarenheter.
MVH

foffa2002
2007-06-25, 18:12
För mig och min nya cupra är det Oettinger eller B&B som gäller pga
att jag åker till Tyskland ofta och att det känns helrätt för mig.
Men vilket företag ska man välja? Någon som har några tips eller erfarenheter.
MVH

Oettinger eller ABT är säkra kort

Basti
2007-06-25, 18:30
Oettinger eller ABT är säkra kort


Visst, jag förstår att dem är säkra kort pga av storheten, men är det inte lite så att BSR är stora här hemma i Sverige, därför man hör om alla haverier här, läste lite snabbt på Vortex å vad jag kunde se gällde det 4-5 år gamla bilar med steg 3 trim som gått xxx antal tusen mil, jag hävdar fortfarande att om man kör steg 1 med förstånd så är det inga problem. Någon som hört om haveri på en GTI:V med steg 1???

razer
2007-06-25, 18:40
basti, jag håller med, jag vet om en Passat -97 som gått 17000 mil med chip från turbocenter. Bränsleförbrukningen minskade med 1dl och bilens laddtryck stack upp mot 1,35bar korta perioder.

Jag vet att det inte är bra för turbon, men den bilen var en av de första svensksålda av den modellen. Enligt uppgift var det inte exakt samma turbo på den...

Sen hade den toppen med de stora kanalerna.

foffa2002
2007-06-25, 18:54
Visst, jag förstår att dem är säkra kort pga av storheten, men är det inte lite så att BSR är stora här hemma i Sverige, därför man hör om alla haverier här, läste lite snabbt på Vortex å vad jag kunde se gällde det 4-5 år gamla bilar med steg 3 trim som gått xxx antal tusen mil, jag hävdar fortfarande att om man kör steg 1 med förstånd så är det inga problem. Någon som hört om haveri på en GTI:V med steg 1???



ABT och oettinger är VW´s hustrimmare .
Dvs det är godkänt i tex tyskland.

på tex 150hk 1.8T hävdar ABT och oettinger enbart 185 medans andra steg 3 kallas för 214hk

Problemet är fortfarande att om du ska ladda 1.3 så kommer turbon att övervarva.
Det leder till haveri även om du kör den lugnt 90%.

Tex avhoppad slang på orginalbil vid fullgas kan döda din turbo på 2sek :(

razer
2007-06-25, 19:32
ABT och oettinger är VW´s hustrimmare .
Dvs det är godkänt i tex tyskland.

på tex 150hk 1.8T hävdar ABT och oettinger enbart 185 medans andra steg 3 kallas för 214hk

Problemet är fortfarande att om du ska ladda 1.3 så kommer turbon att övervarva.
Det leder till haveri även om du kör den lugnt 90%.

Tex avhoppad slang på orginalbil vid fullgas kan döda din turbo på 2sek :(

Jo, visst är det så, men ett turbobyte vid var 17000ende mil kan man ju ha råd med (tycker jag).

foffa2002
2007-06-25, 19:42
Jo, visst är det så, men ett turbobyte vid var 17000ende mil kan man ju ha råd med (tycker jag).


Nu handlar det inte om 17 000mil.
En orginalturbo håller ca 17 000mil.


En chipad bil som körs hårt kan ligga på ca 4000mil efter chipning.

Även om effekt bara brukas ibland så kan man räkna med minst 50% livslängd på koppling och ca 20-30% av på turbo.


Saab och volvo har ju testat de flesta märken.
Inkl BSR som hade SJUKT hög avgastemp efter väldigt kort intervall.

Det testet finns ju publicerat

razer
2007-06-25, 20:03
foffa, ska turbon i en chippas bil hålla så gäller det ju att köra med huvudet, då funkar det (längre). Är det mer effekt vid bankörning eller liknande man är ute efter funkar det ju inte...

ok, det var fakta som jag inte hade koll på. Alltid lär man sig något nytt.
Får kolla om jag hittar testresultaten någonstans.

wolfbane1967
2007-06-25, 20:48
För mig och min nya cupra är det Oettinger eller B&B som gäller pga
att jag åker till Tyskland ofta och att det känns helrätt för mig.
Men vilket företag ska man välja? Någon som har några tips eller erfarenheter.
MVH

Hej Anri.

Kör din nya bil ett tag innan du bestämmer dig för trimm.Jag trodde jag skulle vilja trimma min gti edition 30 direkt,men jag kan säga att den går för j-vla bra orginal,lika bra som min tidigare gti med 250hk.Det känns tydligt att det sitter en ko4 turbo i den och den laddar stenhårt =),ljudet är obeskrivligt skönt när jag drar ut den på växlarna.Helgrym motor och samma som i din cupra

anri52
2007-06-25, 21:19
Kommer att boka tid hos Oettinger när ja är på väg hem från Spanien
Vågar inte chansa att trimma inna regbes, så jag hinner köra många mil
innan det är dags, var och provkörde Cupran och som du säger Wolbane 1967
det märks att det är mer tryck i den bilen än min V-tech trimmade gti
speciellt i högre farter, hur ska då 330hk kännas i en 1420 kg bil hua hua.
MVH

foffa2002
2007-06-25, 21:28
Kommer att boka tid hos Oettinger när ja är på väg hem från Spanien
Vågar inte chansa att trimma inna regbes, så jag hinner köra många mil
innan det är dags, var och provkörde Cupran och som du säger Wolbane 1967
det märks att det är mer tryck i den bilen än min V-tech trimmade gti
speciellt i högre farter, hur ska då 330hk kännas i en 1420 kg bil hua hua.
MVH

Om pengarna räcker så bör du försöka få ett 3 tum system från turbo och bakåt.
Bättre avgastemp och mindre läskigt motryck

anri52
2007-06-25, 21:41
Har också undrat varför dom inte byter avgas system på cupran,På golfen med samma kitt så byter dom, Kan det va så att cupran har grövre rör eller?

foffa2002
2007-06-25, 21:46
Har också undrat varför dom inte byter avgas system på cupran,På golfen med samma kitt så byter dom, Kan det va så att cupran har grövre rör eller?


Troligtvis för att golfen kommer först = alla bygger åt den först är min teori.

Det skiljer ju alltid lite med längden efter bakaxeln.

Troligtvis kan du köpa ett golfsystem i 3 tum + down pipe i 3tum och bara förlänga slutpipen.

wolfbane1967
2007-06-25, 21:52
Mixtra inte med ett golf system på din cupra,läste om en i tyskland som försökt och det satt helt galet.

foffa2002
2007-06-25, 21:59
Mixtra inte med ett golf system på din cupra,läste om en i tyskland som försökt och det satt helt galet.


Det är ju bara sludämpens utstick som skiljer.

5minjobb och en bullpåse till din lokala mek ;)

anri52
2007-06-25, 22:08
Men ändå så har båda 330hk enligt oettinger, cupran utan byte
golfen med byte av avg.

foffa2002
2007-06-25, 22:12
Men ändå så har båda 330hk enligt oettinger, cupran utan byte
golfen med byte av avg.

Jo men avgastemp etc märks ju inte på ett svep i dynon som visar 330hk.


Kolla alla "steg 3" som sticker iväg som skållade troll på strippen.
Och när dom går i mål så är dom knappt snabbare än orginal.

Just pga att avgastemp mm sticker pga motrycket i orginal systemet och effekten dyker efter 200m :(

anri52
2007-06-25, 22:22
Jag förstår, men kan det inte va så att cupran har 3"?

wolfbane1967
2007-06-25, 23:38
Cupran har samma tjocklek på systemet som ed 30,kollade med en i tyskland.Jag fattar heller inte oettingers logik i det,sen är det bara bakre system från kat oettinger byter och det brukar ju inte göra någon effekt.Dom vill väl bara ta mer betalt av vw ägarna

Fredrick
2007-06-25, 23:42
Jag struntar i chip.... den verkar gå bra original..

Jag har sedan tidigare eller rättare sagt har en Volvo 944 (som är till salu) chipad hos BSR och jag upplever att den bilen sticker iväg fortare än golfen i starten men vid ca 4500 rpm så är det dött, med golfen är det tvärt om.

Idag var jag på en längre tripp med golfen, en BMW låg bakom mig och körde om alla bilar jag körde om sedan kom vi till en lång raksträcka och jag gav full gas, när jag la i 6:e växeln såg jag att BMW´n hade gett upp, jag hade ca 200km/h på mäteren vid det tillfället.

Det ruskiga i det hela var att jag upplevde inte att bilen fördades i 200km/h utan snarare 160 - 180km/h tack vare väg hållningen.

Henrik.M
2007-06-25, 23:50
Det ruskiga i det hela var att jag upplevde inte att bilen fördades i 200km/h utan snarare 160 - 180km/h tack vare väg hållningen.

Inte farten som dödar.....det är stoppet.

JWO
2007-06-26, 13:10
Inte farten som dödar.....det är stoppet.

Så sant som det är sagt!