handdator

Visa fullständig version : Problem med bakluckelåset på Passat -03



Jongen
2009-12-22, 08:03
Hej!

Har problem med att backluckan inte går att öppna ibland. Vi har bara haft bilen sedan september så jag vet inte om det bara händer när det är kallt. Någon som vet vad det kan vara för fel?

Andersson Racing
2009-12-22, 11:15
Hej!

Har problem med att backluckan inte går att öppna ibland. Vi har bara haft bilen sedan september så jag vet inte om det bara händer när det är kallt. Någon som vet vad det kan vara för fel?

Hej!

Ett tips är att byta öppningsmekanismen, ett standardfel att de slutar fungera vid fukt och kyla.

mvh Per

Jongen
2009-12-22, 13:25
Finns det nya som är bättre eller dom är bara allmänt dåliga?

Andersson Racing
2009-12-22, 13:33
Finns det nya som är bättre eller dom är bara allmänt dåliga?

Vet inte om de har blivit bättre med åren men VAG har definitivt rep.satsen hemma iom att de går åt som smör i solsken!

Lycka till!

mvh Per

Henrik.M
2009-12-22, 17:42
Klickar det i låset (Drar servo motorn i luckan) eller är det helt dött när du trycker på låslisten?

Är det helt dött är låslisten trasig & den är omgjord till en helisolerad modell som skyddar mot fukt.. (Elektroniken är isolerad i den vilket det inte var på dom gamla som satt kring 01-03).

Hör du att servo drar i bakluckan men inget händer är det mest troligt låskistan som är trasig.

2 vanligaste felen.

Kostar ca 250 - 350 :- per komponent.

jöns
2009-12-23, 22:16
Klickar det i låset (Drar servo motorn i luckan) eller är det helt dött när du trycker på låslisten?

Är det helt dött är låslisten trasig & den är omgjord till en helisolerad modell som skyddar mot fukt.. (Elektroniken är isolerad i den vilket det inte var på dom gamla som satt kring 01-03).

Hör du att servo drar i bakluckan men inget händer är det mest troligt låskistan som är trasig.

2 vanligaste felen.

Kostar ca 250 - 350 :- per komponent.



intressant när du säger per komponent så menar du elektroniken och mekaniken?

du råkar inte veta priser på låskistan i tex förardörren?

har samma problem mer eller mindre, min baklucka indikerar inte att den stängs alla gånger.

Henrik.M
2009-12-23, 22:52
intressant när du säger per komponent så menar du elektroniken och mekaniken?

Pris på låslist och låskista till baklucka var för sig.
Dom är ganska billiga.


du råkar inte veta priser på låskistan i tex förardörren?

Kring 1400:-

silversurfaren
2009-12-24, 11:14
Detta är väl typiskt för Vw. Låsen brukar kludda...samma hände på vår 05:a.
Inte farligt dyrt att byta, som redan sagts så kostar själva motorn runt 300:- och är det fel i brytaren/givaren (låslisten), så kostar den 320:-, men däremot får man plocka bort allt i bakluckan för att komma åt.
Inget kul jobb, men var försiktig och använd mycket smörjolja till att få loss bakrutetorkaren...sitter som gjuten efter några år kan jag säga! :)

jöns
2009-12-25, 22:07
tusen tack för hjälpen.


jag är klar med mina frågor...

Jongen
2010-01-01, 15:54
Igår när det var ca 10 minus så fungerade itne knappen på bagageluckan, men det gick att öppna med knappen som sitter inne på förardörren. Trycker jag där ute som är det heldött, servot går inte. Då borde det altså vara låslisten? Är det svårt att byta den eller?

Falcor
2010-01-01, 16:42
Innanför gummiknappen man trycker på sitter en liten metallbit som vickar och sen trycker på en microbrytare. Är knappen helt stum så är det fukt mellan gummit och metallbiten och sen har alltihop fryst fast. Hände på vår 03:a förra vintern. Bara byta till den uppgraderade varianten.

Jongen
2010-01-09, 20:36
Bytte knappen idag, var inga större problem förutom att när jag skulle sätta tillbaks en plastbit som även var "reflektor" till skyltbelsyningen så gick lampfästet sönder, så ta ut höger skyltbelysning innan ni börjar.

Henrik.M
2010-01-09, 20:52
Bytte knappen idag, var inga större problem förutom att när jag skulle sätta tillbaks en plastbit som även var "reflektor" till skyltbelsyningen så gick lampfästet sönder, så ta ut höger skyltbelysning innan ni börjar.

Jag brukar plocka båda......just pga av den där plastkåpan.

Plastkåpan föv är viktig att sätta tillbaka , annars får man med en handvändning upp bagaget genom regskyltsbelysningen.......om någon undrar varför plastbiten är där.