handdator

Visa fullständig version : Vw Caddy -00 Växellådeproblem



bollkontroll
2009-12-21, 19:45
Hej!

caddy årsmodell 2000.

Idag började det bli trögt att få i växlarna, tänkte inte mer på det.
Det har ju varit vrålkallt här i Sundsvall de senaste dagarna så trodde det bara var kylan som gjorde sitt. När bilen blev varmare blev det lättare att få i växlarna.

Men så alldeles nyss när jag startade bil och skulle köra in i garaget är växelväljaren helt stum. Går inte få i en enda växel.

Tips på vad det kan vara. Var börjar jag felsöka?

Mini_me
2009-12-23, 21:59
Jag sätter pengar på att lagret till huvud axeln har rasat totalt och då har axeln tippat = växlarna blir sega alt helt stum.

Riv ner lådan och ta bort höger drivaxel fläns och sen alla 13mm M8 skruvar du ser och knacka sen isär lådan (Kopplings huset kommer du kunna lägga åt sidan och diff och alla axlar mm sitter kvar). Det lagret som sitter i botten av lådan borde vara paj.

Det lagret är samma som det stora lagret i trummorna bak på tex gamla golfar / passat mm.

Sjukt vanligt problem på dessa lådor (Samma som Polo , Lupo mm).

bollkontroll
2009-12-25, 12:10
Ok, tack för svaret!

Har märkt att om bilen blir varm går det utmärkt att få i växlarna,så nu i jul har jag låtit bilen stå på tomgång i 10min innan jag ska någonstans,då går det att växla.

Får prova riva ner lådan och byta det lagret.
Var ner i garaget och tittade och jag har nya lager liggandes till trummorna bak som jag skulle ha till min ena mk1 GTD. Vore ju perfekt om det passade...

Återkommer när lådan har tagits ner,borde väl kunna fixa detta i helgen...