handdator

Visa fullständig version : Dåligt ladd G60



G60 V-spec
2009-12-20, 18:44
Hej!

Har bytat G-lader på min Passat till en nyrenoverad från min GTI.

Eftersom det sitter 68mm skiva på GTI:ns lader så förde jag också över boxen från GTI:n som är anpassad till remskivan.

Passaten laddar endast 0,33bar med nya kompressor o boxen. Beror detta på att mulitremmen är längre med 1 cm så att den slirar?


Mvh Vlado

Fors
2009-12-20, 18:53
Hej!

Har bytat G-lader på min Passat till en nyrenoverad från min GTI.

Eftersom det sitter 68mm skiva på GTI:ns lader så förde jag också över boxen från GTI:n som är anpassad till remskivan.

Passaten laddar endast 0,33bar med nya kompressor o boxen. Beror detta på att mulitremmen är längre med 1 cm så att den slirar?


Mvh Vlado

Tänkbart, kan ju oxå vara en laddtrycksläcka nånstans.
Intercoolern är väl rätt utsatt på passat?

G60 V-spec
2009-12-20, 19:12
Nja. Den laddade 0,48 med den gammla, så jag tvekar att det är läcka någonstans. Sen efter montering av den nya har jag också tittat så att allt är tät.

Player
2009-12-20, 20:47
Jag utgår från att den laddade runt 0.8 i golfen med det remhjulet. Så du bör ju höra ganska bra om den slirar, hur känns remen, är spänaren lägst ut osv.
Har kört med orginal rem och 65mm remhjul på mina corrados utan problem. Annas så går det att förlänga spänaren väldigt lätt om man inte vill byta remen.

Har du provat att låta bilen varva upp sakta och se om laddtrycket kommer när det börjar gå lättare för motorn, du bör inte få fult men lite mer än du har nu iaf om den gör de så är det garanterat slirande rem.

Lycka till // Thomas

G60 V-spec
2009-12-20, 20:52
Den laddade lite över 0,8 i Golfen ja. Det jag misstänker är när jag tänder bilen och kör lugnt så laddar inte generatorn lika mycket som innan. Men när jag gasar laddar den lite bättre och förblir bra. Hör inget slirande men känner att när jag kör lugnt går den normalt. När jag trycker fullt känner jag att den börjar ladda och sen släpper det.

Hur kan jag förlänga spännaren så att den spänner mer?

Kände förresten på remmen innan jag startade bilen och kunde vrida den 45 grader utan problem. Jag tyckte det kändes löst iaf.

D_Stenlund
2009-12-20, 21:33
du kan sätta på en distans uppe på spännaren så den kommer upp lite, så har ja och säkert många flera gjort

G60 V-spec
2009-12-20, 21:53
Du har ingen bild på hur din distans ser ut?

JRJ
2009-12-21, 07:47
Är det inte bättre att bara köpa en kortare rem istället för att förstöra spännaren?
1635mm är lagom om du inte har AC.

Edit: såg att du hade visst AC på den.
Men köp en som är 25-30mm kortare än orginalet så ska det funka bra.
Orginallängden står på remmen. =)

D_Stenlund
2009-12-21, 14:31
JRJ de kan man ju också göra, men man förstör inte spännaren.

Ja kan kolla om ja har någon bild, men tyvär inte på den datorn ja håller till på nu.
Såg att jag hade en helt ok bild på www.garaget.org/Nebulosa Om du vill kan ja fotta när ja drar till garaget. Har en spännare till salu om du behöver en ny fräch.


Är det inte bättre att bara köpa en kortare rem istället för att förstöra spännaren?
1635mm är lagom om du inte har AC.

Edit: såg att du hade visst AC på den.
Men köp en som är 25-30mm kortare än orginalet så ska det funka bra.
Orginallängden står på remmen. =)

G60 V-spec
2009-12-21, 19:14
Laddet är fixat!!!

Gjorde en distans och spännde på spännaren lite extra. Var också en slang in till IC:n som hade lossnat lite lätt.

Men nu j*vlar laddar den 0.82 och går som en stucken gris!

Men som JRJ föreslog ska jag köpa en helt ny rem. Kortare för AC.
Inte lönt att snåla när det gäller sånna grejer, spec nu när det är vinter.

Tack för alla inlägg.


Mvh Vlado