handdator

Visa fullständig version : Oljud vid hjulspinn Golf GTI -99



Gizze
2009-12-18, 18:23
Har något oljud som jag retar mig på.
Detta låter inte friskt.
Men frågan är vad är det som är fel?

http://www.garaget.org/video/7sflfhxxd65l

Ljudet kommer framtill.

jimZon
2009-12-18, 18:24
det låter som antispinnen (ESP) och den ska låta så...

J.L
2009-12-18, 18:25
Antispinn tror jag...

Gizze
2009-12-18, 18:26
Hmm. Jag har ingen sådan på min bil vad jag vet.
Jag kan bränna däck utan problem. Ingen knapp för att stänga av eller på antispinn. Och gasar jag mer så bara spinner det.

T-mek
2009-12-18, 18:42
Inte antispinn utan diffspärr.
EDS kallas det, Elektronisk DifferentialSpärr, jobbar med hjälp av ABS'en och bromsar det hjul som spinner mest...
Om du tvärnitar så att hjulen borde låsa kommer du höra ett liknande ljud.

Gizze
2009-12-18, 19:03
Elektronisk differentialspärr (EDS)
Den elektroniska differentialspärren möjliggör en jämn och bekväm start på vägunderlag med varierande grepp. Om ett av hjulen på samma axel börjar spinna, känner systemet detta via ABS systemets varvtalssensorer, och bromsar då detta hjul med bilens bromsar och ser därigenom till att mer kraft leds till det hjul som har bättre grepp.

Den elektroniska differentialspärren minskar däckslitaget och är aktiv upp till en hastighet på cirka 40 km/h (4MOTION: upp till cirka 80 km/h). EDS är en del av det elektroniska stabilitets-programmet (ESP) och antispinnregleringen (ASR).


Men är det då mening att man kan bränna däck?
Tidigare bilar jag har ägt så som BMW E39, E46 och Audi så var det inte möjligt att spinna utan då ströp den farten.
Precis som med antispinn.
Har inte EDS samma funktion att göra så att hjulen inte skall kunna spinna?

jockep
2009-12-18, 19:15
jag har likadan bil, GTI-99 men inte har jag någon antispinn, inte vad ja märkt iaf:)

T-mek
2009-12-18, 19:27
Har inte EDS samma funktion att göra så att hjulen inte skall kunna spinna?

Nej, så länge båda hjulen spinner med samma hastighet så går det bra.

Anledningen till att du inte har antispinn är att du har den äldre motorstyrningen med gaswire. 1,8t fick senare E-gas (typ -02?) och därmed ASR som då bara är en mjukvarufråga.

Gizze
2009-12-18, 20:46
Nej, så länge båda hjulen spinner med samma hastighet så går det bra.

Anledningen till att du inte har antispinn är att du har den äldre motorstyrningen med gaswire. 1,8t fick senare E-gas (typ -02?) och därmed ASR som då bara är en mjukvarufråga.

Aha!
Kan nog ligga något i det.
Låter inte kul. Låter som något skall gå sönder iaf.
Men men.

Tackar för svaren iaf :)