handdator

Visa fullständig version : turbo på min gti 8v, vilket sprut ska jag använda?



goff
2009-12-16, 21:51
Det är ett tag sedan jag höll på att trimma men nu ska jag bygga en turbomotor till min mk2. Jag vill veta vilka "stand alone" sprut som är i ett bra prisläge, eller något jag kan använda från någon annan bil. Insug och plenum tänkte jag nog själv bygga. Alla seriösa svar beaktas!

VR6_Linus
2009-12-17, 09:46
Bra prisläge?? :)
Ms ca 5000:-
Nira 15000:-
Bosch motorsport 30000:- Plus

Installera och mappa kräver en del kunskaper i elektronik och hur en motor fungerar. Sedan för att mappa bör du minst ha en bredbandslambda, sen är det mycket vettigt att ha avgastemp och någon typ av knacksensor.

goff
2009-12-17, 20:34
Jag arbetar på http://www.engsonmotor.se/ som motorbyggare/renoverare! Jag borrar alla slags block från BB V8 motorer till "evo`s" på 6-700hk. Toppar planar jag ganska mycket och "deckar" block som satt sig! Jag vet bara inte så mycket om modernare "sprut". Vi pratar en del om det på jobbet men jag ville ha fler åsikter, därför vänder jag mig hit. Har trimmat Golf på -90 talet men inte använt turbo!

Sn00k
2009-12-18, 01:40
bäst prisläge.. G60ins orginalsprut.. går att mappa =)

ett riktigt bra/ledande eftermarknads-sprut annars är autronic SM4.. inte överdrivet dyra heller om man köper från rätt ställe.

Player
2009-12-18, 12:44
Det finns många sprut att välja på, vilket man tar bror ju lite på hur det är med personer i närheten som kan mappa bilen med sprutet du valt, Klart man kan köpa det dyraste/bästa men om ingen i närheten av dig kan mappa deta sprut så blir det ett ganska dåligt sprut att välja enligt mig =)

Men du som jobbar på de ställe du gör borde ju komma över ett bra sprut till bra pengar från någon av era leverantörer som säljer eller tar hem åt dig =)

Så kolla med jobbet och se vad du kan komma över för sprut och om dom har någon person att rekomendera för mappning sedan.

Men som Snook sa, G60 sprutet är biligt och fult fungerande.

Sedan så hjälper det om vi vet lite om målen på bilen. vad som ska göras och vad den ska användas till. Ska du bara bygga turbo och köra med 180hk så kan du köra med volvo 240 turbo sprut, Sök finns många trådar.

//Thomas

goff
2009-12-18, 23:34
Vi håller på med en Volvo 940 turbo just nu på jobbet som vi monterat en "piggyback" på från Civinco! Den är det bara strul med och det är svårt att få till det 100%. Det imponerar därmed inte på mig och har fått mig att tänka på mer traditionell trimmning. Min gamla mk2 - 85 trimmade jag enligt följande på 90 talet.

Borrning, extraktor, eget rostfritt 2,5 tum, portad topp, trimmade in sprutet, perforerad luftburk, och en vassare kam från "din ralleybutik! Hela bilen lättades med att plocka ut all inredning utom en riktigt bra tävlingsstol från recaro. Gissar på att effekten hamnade runt 140-145 hk. Den spann på 3áns växel och växlade gjorde jag vid 7-7500 rpm. Jag hängde av en Opel kadett gsi med kompressor i alla fall.

Med detta nya bygge vill jag gå ett steg längre och gärna använda mig av turbo, siktar på 250-300hk att köra bana med. Det blir ett projekt på några år så jag kommer att vara väldigt seriös med allt jobb som ska utföras på motor mm. Givetvis kommer jag att göra allt själv. Jag vet att det kan fnysas åt mina siffror, men det är det jag vill uppnå! Det låter väldigt intressant med g60 sprut. Får se vad som händer, önskar att fler svar och ideér kommer in...