handdator

Visa fullständig version : Remjustering för styrservo - MK2?



mt4base
2009-12-15, 19:19
Jag har en gammel Mk2 som bruksis. När jag monterade vinterhjulen idag tänkte jag att jag skulle spänna servoremmen, den skriker lite ibland. Låg under bilen och kikade. Ärligt talat fattade jag inte hur man skulle spänna den. Pumpen måste väl lossas? Jag släppte bultarna i botten men jag såg fortfarande inte nån spänngrejj? Det satt en låååång M8 (?) på ett ställe in mot remhjulen men den verkade inte ha nån funktion?

Har nån en lite förklaring ursaxad ur en mekhandbok el kanske orkar förklara i detalj hur man gör? Jag har en mekhandbok men den gällde "Golf/Jetta - 84-86". Kan tänka att servo inte var så vanligt då. Min bil är en Golf 1.8i -90.

Tacksam för nån ide hur man gör... :-)

D_Stenlund
2009-12-16, 00:08
ja tror inte du kan spänna den, mer än att byta rem? Vet att ja bytte rem på min G60 och ja kan inte minnas att de fanns någon justergrej. Isåfall väldigt väldigt lite




Jag har en gammel Mk2 som bruksis. När jag monterade vinterhjulen idag tänkte jag att jag skulle spänna servoremmen, den skriker lite ibland. Låg under bilen och kikade. Ärligt talat fattade jag inte hur man skulle spänna den. Pumpen måste väl lossas? Jag släppte bultarna i botten men jag såg fortfarande inte nån spänngrejj? Det satt en låååång M8 (?) på ett ställe in mot remhjulen men den verkade inte ha nån funktion?

Har nån en lite förklaring ursaxad ur en mekhandbok el kanske orkar förklara i detalj hur man gör? Jag har en mekhandbok men den gällde "Golf/Jetta - 84-86". Kan tänka att servo inte var så vanligt då. Min bil är en Golf 1.8i -90.

Tacksam för nån ide hur man gör... :-)

mt4base
2009-12-16, 00:17
Är det så förklarar det ju att jag inte hittade nån spännare, några avlånga hål eller liknande i de konstruktionen...

Dags att köpa ny rem då...

R.Grönberg
2009-12-16, 15:23
Har du ingen multiribbrem så går det garanterat spänna den

pekka kiiskilä
2009-12-16, 16:01
jag har avlånga hål och justering på min mk2a men är remmskivorna slitna så kan man inte spänna remmen för den bottnar rätt fort.

mt4base
2009-12-16, 16:06
Noope, ingen multirem, den ser likadan ut som generatorremen men kortare...

Då borde den gå att spänna kanske? Nån som vet hur? Vad ska jag lossa för att kunna spänna den?