handdator

Visa fullständig version : Hur packar man "Tyskstuk" hjul för Bussgods??



Norpan
2009-12-15, 00:15
Har ett gäng tyskhjul som ska gå med bussgods och funderar på hur
f*n man ska paketera dom för att inte dom ska se ut som sk*t när dom kommer fram!?

Det är kompletta hjul med 165-65-13" däck på 8" bred fälg, alltså sticker
fälgen utanför däcket och där har vi ett av problemen.

Hur packar man detta på bästa sätt, en och en eller alla på en trave med mellanlägg, två och två....?

Däcken tål smällen men det är mest fälgkanten jag är bekymmrad över.

Höjden på hjulet är ca. 54cm och bredden ca.25cm

JRJ
2009-12-15, 07:52
En skiva med liggunderlag närmast fälgen och sen några lager wellpapp på det, slå in med pack eller silvertejp. Har funkat bra för mig.
När det gäller fälgar har jag för mig att man kan skicka dom löst var för sig, men det räknas som ett kolli.

VWGolIV
2009-12-15, 10:48
Frigolit använde jag när ja skicka fälgar.
Sen tejpa med silvertejp utav h***te =)

Gör det som 4 paket så blir det smidigare o skicka.

Hooloowoo
2009-12-15, 14:06
Köp ett liggunderlag på biltema och klipp isär..

R.Grönberg
2009-12-15, 15:21
Vanliga pappkartonger på sidan mot fälgen och sedan silvertejp, kör jag på. däcken behöver du ju inte skydda

Åkesson
2009-12-15, 16:29
när jag har skickat fälgar med hjul på, så har jag använt tjock wellpapp som jag har skurit i runda former. Samma diameter som ytterkanten på däcket och därefter så tog jag silver tejp som höll "skivan" mellan framsidan och baksidan

D_Stenlund
2009-12-15, 17:51
jag jobbar inom flyttbranchen och vi exportpackar en del. Jag skulle använt mig som en del skrivit av typ av papp, rill skivor ett par st, men du kan ju även ta en del bubbelplast. När ja skickade fälgar tog ja whellpapp ( rulle ) ett par varv så är man garanterad. Tejpa mkt, bättre att slösa än att din köpare får ett par fälgar som gubbarna kastat från 2m höjd.

Ha de gött

Norpan
2009-12-15, 23:28
Har tänk så här efter att ha pratat med bussgods...

Lasta alla fälgarna på höjden på en liten halvpall med mellanlägg av wellpapp och en hård kartong bit emellan varje och sen på med en pall till uppochner.
Sen stålbanda skiten från bägge håll och som slutfinish så lindar man in hela klabbet i krympplastfolie.

Vad tror ni om det!?

VWGolIV
2009-12-15, 23:33
Så länge det går bra för bussgods så låter det som en bra idé.

Lillen
2009-12-15, 23:39
Skickar man söderut så kan bussgods ej ta emot stora kollin pga små paketbilar.
Då vill de ha kollin som är mindre , gärna packade per styck.

Ring och kolla dett före är ett tips.

R.Grönberg
2009-12-16, 00:55
Det låter lite väl överseriöst packat, och vad lär inte det väääga?:)

Norpan
2009-12-16, 08:40
Dom har tydligen fast pris på att skicka 4 hjul så vikten är inte ett problem.

Fälgarna ska norrut med godsbuss så det bör inte heller vara svårt för dom.

Det ska väl vara seriöst packat så grejerna kommer fram hela tycker jag.. : )

hellebjork
2009-12-16, 11:41
Dom har tydligen fast pris på att skicka 4 hjul så vikten är inte ett problem.

Fälgarna ska norrut med godsbuss så det bör inte heller vara svårt för dom.

Det ska väl vara seriöst packat så grejerna kommer fram hela tycker jag.. : )

Jag skickade två uppsättningar fälgar i förra veckan, då hade dom tagit bort fast pris på fälgar iaf. Konstigt tycker jag, då jag veckan före tog emot två andra uppsättningar och fick dom skickade med fast pris :-)

Norpan
2009-12-16, 15:53
Nu är dom iaf skickade på en pall, plastade och allt och frakten gick på knappa500:-.
Hoppas köparen blir nöjd med paketeringen : )

Dom hade fast pris på 4 hjul om dom var max 17"

hellebjork
2009-12-16, 18:28
Nu är dom iaf skickade på en pall, plastade och allt och frakten gick på knappa500:-.
Hoppas köparen blir nöjd med paketeringen : )

Dom hade fast pris på 4 hjul om dom var max 17"

Jaha, det var konstigt. Då lär jag klaga hos mitt ombud nästa gång jag är där. Skickade en uppsättning 16 och en uppsättning 17, fick betala strax över 600kr per uppsättning.. Tyckte också det lät lite konstigt att dom skulle slutat med det iom att jag veckan före tog emot två uppsättningar som var skickade till fast pris.

Manny
2009-12-16, 18:36
Jag skickade fyra fälgar (o lite annat) med en gång, dock inte med bussgods.
Också på en liten pall, med wellpapp runtom, stålband samt sträckfilmsplast runt alltihopa =).

http://www.forumbilder.se/images/6216200963530606c.jpg

R.Grönberg
2009-12-16, 18:57
Dom har tydligen fast pris på att skicka 4 hjul så vikten är inte ett problem.

Fälgarna ska norrut med godsbuss så det bör inte heller vara svårt för dom.

Det ska väl vara seriöst packat så grejerna kommer fram hela tycker jag.. : )


Jo visst det ligger det väl ngt i, men hur smidigt är det för den nya ägaren att hämta en pall med 4 fälgar+däck på då?:)

Manny
2009-12-16, 19:08
Även om det är en pall så är den inte tyngre än fyra hjul, en vanlig kombi räcker gott, eller så sprätter man upp pallen på plats direkt helt enkelt.

Ingen risk att transportören kastar fälgarna i backen iaf, då de hellre rullar med handtrucken =).

hellebjork
2009-12-16, 19:11
Även om det är en pall så är den inte tyngre än fyra hjul, en vanlig kombi räcker gott, eller så sprätter man upp pallen på plats direkt helt enkelt.

Ingen risk att transportören kastar fälgarna i backen iaf, då de hellre rullar med handtrucken =).

Skillnaden är ju att fyra hjul kan du ju lyfta lösa, ett stort otympligt paket på ~85kg är ju lagom roligt att böka in i bilen :-)

R.Grönberg
2009-12-16, 19:12
Jo lite det jag med ville få fram, eller frakta det till bussgods för säljaren? nej fy vilket krabb!

jag hade ju nöjt mig med en wellpap skiva på varje siga om fälgen och silvertejpat runt om bara, så tar do mju ingen skada

Lillen
2009-12-16, 20:09
Kan tillägga att frakt till och från stockholm via E4:n kostar mer.
Via inlandet är billigare och smidigare.

Det ska enligt Bussgods vara fast pris.
MEN packar man in fälgarna så det inte syns vad det är kan man skicka det med flerkolli och då efter vikt , beror på vad man har för möjligheter att väga och packa.

Pall är enklast för Bussgods i norr.
Men många ombud vill inte ta emot stora paket söder om mälardalen.

Frakt fyra fälgar från stockholm gick på ca: 560:-
Billigare från lappmarken till Göteborg var det iaf sist jag testade.