handdator

Visa fullständig version : HJÄLP!! Lufta kylarsystem på en Golf III GTI 16v 1998



joachimrapp
2009-12-14, 14:19
Hej

Är det ngn som kan hjälpa mig med tips om hur jag luftar kylarsystemet. Detta efter jag bytt kylare och termostat vilket innebar att all kylarvätska runnit ut.
Innan bytet var där aldrig ngr problem med kylsystemet

Snälla hjälp mig kan inte använda bilen då den kokar pga detta.

Tack på förhand

mejn
2009-12-15, 01:59
Av med locket på expantionskärlet, på med full värme och låt den gå på tomgång (måste ju bli varm så termostaten öppnar) , så kan du pumpa/klämma på kylarslanarna lite så det blir lite extra rörelse i systemet, det bör sjunka undan och då fyller du på med mer vätska.

joachimrapp
2009-12-15, 20:50
Detta har jag provat men jag får inte ut all luft. det måste finnas typ ngn ventil eller annat eftersom värmepaketet sitter ngt högre än expansion kärlet och där blir det tydligt eftersom jag först får värme och sedan försvinner det.

monti garbi
2009-12-15, 22:18
Detta har jag provat men jag får inte ut all luft. det måste finnas typ ngn ventil eller annat eftersom värmepaketet sitter ngt högre än expansion kärlet och där blir det tydligt eftersom jag först får värme och sedan försvinner det.

Det ska ju inte spela någon roll när vattenpumpen pumpar runt allt varmvatten när termostaten öppnar. Som ovanstående sa: kläm ordentligt på alla slangar och låt locket till kylvätskebehållaren vara avskruvad.