handdator

Visa fullständig version : Frågor Ang Climatronic (Golf IV GTI 00-a)



Axan
2007-06-22, 23:16
Hej

Under som senaste veckorna har min climatronic givit ifrån sig ett litet sjungande ljud när ac är på. Ibland försvinner det när jag gasar lite och ibland inte, vad kan felet vara?

Har en till fråga, om jag sätter Climatronicen i läget ECON så kommer det en väldigt illa luktande lukt, men slår jag på läget AUTO så försvinner lukten. Någon som haft samma problem?

Mvh
/Axan

TDI
2007-06-22, 23:34
mögel i filtret eller svamp i systemet.

Axan
2007-06-23, 11:07
Måste man lämna in bilen för att få bort det eller kan man göra något själv?

Axan
2007-08-16, 18:50
Vet någon var man kan rengöra systemet? Helst runt GBG trakten.

Marcus
2007-08-16, 21:24
http://www.avantia.se/

Särkelä
2007-08-17, 09:08
börja med att byta friskluftfiltret så ska du se att det blir bättre.. ofta det som är igensatt med en massa gamla löv o dyligt..

Axan
2007-08-17, 10:12
Tack för era svar! Min ac sjunger lite när den står och går, vet ni vad det kan vara? Frågade på en verkstad om det kan vara någon remm, men då sa dom att den är själv justerande.

/Axan

TDI
2007-08-17, 16:35
har du mögel/svamp i systemet spelar det ingen roll om du byter filter.

acanläggningen måste rengöras först.

Marcus
2007-12-09, 21:50
Idag uppstod ett tjutande blåsljud från någonting som hör till klimatanläggningen i min bil. Dock endast när jag kör Climatronicen i läge ECON eller manuella inställningar. Sätter jag Climatronicen i läge AUTO så försvinner ljudet. Låter inte bra måste jag säga. Någon som har en idé eller två?

Marcus
2007-12-17, 19:01
Tokigheterna fortsätter: nu immar helt plötsligt rutorna igen totalt under körning och det är i stort sett omöjligt att få dom torra utan att öppna rutorna och köra fläkten på max. AUTO eller ECON verkar inte spela någon roll. Vad är mest troligt galet?

Cullberg
2007-12-17, 20:04
Sitter det inte en kondensor, den kan vara trasig?!?

Joda
2007-12-17, 20:15
Tokigheterna fortsätter: nu immar helt plötsligt rutorna igen totalt under körning och det är i stort sett omöjligt att få dom torra utan att öppna rutorna och köra fläkten på max. AUTO eller ECON verkar inte spela någon roll. Vad är mest troligt galet?

Om det immar även när den står i AUTO så kan det mycket väl vara så att AC-funktionen är död. Hål i kondensorn är ett exempel på fel som gör att gasen läcker ut. Elekromagnetkopplingen som sitter bakom remskivan på kompressorn kan också ge sig. Har kompressorn varit dålig och sedan gått sönder så bör du hört det.. Visst kan evaporatorn och diverse slangar och rör ge upp, men kondensorn sitter mest utsatt och är känsligast.


/JOhan

Marcus
2007-12-17, 21:41
Jag har inte hört något konstigt missljud som skulle tyda på att något gått sönder. Imman kan uppträda efter att jag kört i säg 10 min. Den är alltså inte där från start utan helt plötsligt är den där bara och då massivt, går inte att se ut. Är ganska torr luft ute nu och bilen är parkerad i varmgarage så får inte ihop det riktigt. Varifrån kommer fukten?

Marcus
2007-12-27, 19:37
Nu har jag bytt friskluftfilter och det löste problemet med imman. Gamla filtret vägde nog minst dubbelt så mycket som det nya. Dessutom var det mer svart än vitt.

Nytt problem: värmeanläggningen verkar ignorera mina temperaturinställningar. Om jag anger önskad temperatur 20 grader så öser det på med värme. Som om Climatronic automatiskt går till det varmaste som finns att tillgå. Spelar ingen roll om jag ändrar till 18 grader, fortfarande kokhett. Endast om jag väljer LOW blir det någorlunda behagligt. Men det kan ju inte vara riktigt? Har provat i läge ECON och AUTO, om det nu har någon betydelse - men det är samma sak.

Marcus
2008-01-01, 16:44
Vad tror ni om temperatursensorn i kupén? Hur många finns det och var sitter den/dom? Knoppen framme vid vindrutan i mitten av ventilationsgallren?

Cullberg
2008-01-01, 23:15
Jag hade samma fel på min Polo gti -00... Då var det tempregleringen som var trasig, en reglermotor som justerar spället till värmen! Kostade 1500:- och var ganska lätt att byta... Men kolla med vagcom

Marcus
2008-01-01, 23:42
Tack för tipset, det låter ju rimligt! Tyvärr har jag inte VAGCOM så jag får väl ta en tur till lokala VW återförsäljaren.

Perran
2008-01-22, 08:03
Hej! Har precis samma fel på min Golf V6 4M -00. Imma kan uppstå som från ingenstans och värmeregleringen är minst sagt ojämn. Blir väldigt varmt i kupén oavsett om jag ställer in 18, 20 eller 22 grader nu på vintern. Under sensommaren kändes det som att kylningen bara fungerade sporadiskt.

Fick du någon lösning på ditt problem Marcus?

Mvh,
Pär

Marcus
2008-01-22, 08:37
Imman löste sig efter byte av friskluftfilter. Trolleri?
Men den ojämna värmen är precis så som du beskriver. Jag har tyvärr inte fått ändan ur vagnen ännu dvs VW har inte kollat på bilen.

Marcus
2008-01-22, 08:43
Föresten, det kanske kan vara tempraturspjällmotorn som Henrik.M avhandlar i denna tråd: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=3696