handdator

Visa fullständig version : Besiktiga aplåg bil?



Manny
2009-12-13, 22:47
Ingen som har testat? Vad sa "gubbarna"?

Coils är ju bra grejer, hoppar inte ur sitt läge iaf.

Jo, jag vet, skruva upp är ju lätt, men ändå.

jooeell
2009-12-13, 23:00
bara de går på rullarna så brukar det gå bra för mig =P

VWGolIV
2009-12-13, 23:34
Samma här, kommer man in på lyften och ner i bromstestet så är det ok.

Min slår dock i den där lyftanordningen som är i mitten av billyften så den måste vara längst fram när ja kör in.
Sen hjälps vi åt under bilen på de ställena där den tar emot.

Men min är godkänd =)

Freiholtz
2009-12-14, 08:03
Har hört att de kan va krångel med coils, att det måste reggas med det bla bla bla... Beror nog väldigt mkt på personalen med, en kompis fick inte ens komma in i hallen (inte ens testa) för att bilen va "för låg".

T.Gustavsson
2009-12-14, 11:33
Var in med min mkII:a och de frågade om jag kör med moppe dämpare. =) De tyckte fjäderbenen såg lite klena ut(raceland skit). Tog i när jag körde in och upp på lyften. men det var inga problem med det.

// Tomas

R.Grönberg
2009-12-14, 12:34
Som någon ovan skrev så ska det ju egentligen reggas men jag har aldrig råkat ut för dom har sagt något iaf.

kör du högprofilsdäck så är det nog ingen som helst fara för frigång i rullarna eller lyften om du får personbilsbana, en del äldre stationer har ju lastbilsbana och där är det ju lite högre

joachimrapp
2009-12-14, 14:24
När jag besiktigade min med coilovers hängde dom upp sig på att fjädrarna precis fjädrade 2 cm vilket tydligen enl SBP Malmö var minsta fjädringsväg. Men han fick ju ge sig när jag tryckte till bilen i nosen så att den fjädrade sina 2cm+

Lycka till / Joachim

Manny
2009-12-14, 14:55
Intressant, man kanske skulle testa.

Har markfrigång till bärarmsinfästningen på ca 4-5cm. Tar i asfalten på vissa ställen när vägen är ojömn. Bilen är en mk1.

Däcken är samma omkrets som originaldimensionen.

GTI-nissen
2009-12-14, 19:14
Om man får punka får inte någon del av bilen ta i marken och med 4-5 cm frigång låter det som om den skulle kunna göra det.

Golf Racing
2009-12-14, 20:21
vad jag har läst mig till o förstår så är det att 80mm på lägsta punkt på bilen
som lagen säger.

Men dom poliser jag blivit stoppad av har alltid sina egna regler o mått. några har sagt ,klarar den inte en vägbulla så är det olagligt. det finns ju inte olika höjder på dom? En besiktnings man jag tala med sa att han bruka underkänna bilen om den inte kom upp på deras billyft . Det var ingen ner sänkt billyft det inte, jag tror en bil med lägsta punkt på 80 mm hade inte klarat den.

Det är samma sak med p-broms . den ska få bilen att stå stila vid stillastående. Varför provar man den då i rullarna. Men det får man inte göra med dom flesta nya bilar med el p-broms. men det görs ändå..

R.Grönberg
2009-12-14, 20:41
men det med handbromsen är väl för att se så det är broms på t.ex båda hjulen.
Har du bra handbroms på ena så står den ju still på plant underlag

Connsann
2010-03-20, 12:34
vad jag har läst mig till o förstår så är det att 80mm på lägsta punkt på bilen
som lagen säger.

Men dom poliser jag blivit stoppad av har alltid sina egna regler o mått. några har sagt ,klarar den inte en vägbulla så är det olagligt. det finns ju inte olika höjder på dom? En besiktnings man jag tala med sa att han bruka underkänna bilen om den inte kom upp på deras billyft . Det var ingen ner sänkt billyft det inte, jag tror en bil med lägsta punkt på 80 mm hade inte klarat den.

Det är samma sak med p-broms . den ska få bilen att stå stila vid stillastående. Varför provar man den då i rullarna. Men det får man inte göra med dom flesta nya bilar med el p-broms. men det görs ändå..

Suck.. Det finns då inga reglar som säger hur låg en bil får vara bara. det är ju förståligt att den inte får skrapa i en rak asfalts väg.
Men att den inte klarar lyften eller rullarna är ju SBP´s fel det är ju dom som byggt så att det begränsar hur litemarkfrigång man kan ha. Jag klarar inte ens att bes i den nya hallen i torslanda i göteborg eller något annat ställe. så jag tänkte köra den obes det finns ju ingen straffsats för det, så då kan man ju inte få böter.

Ursäkta för att jag vaktat på dåligt humör.

VWGolIV
2010-03-20, 12:49
Du får bara böter om du kör med körförbud på bilen och om du blir stoppad.
1500 kr var det sist iallafall.

Lillen
2010-03-20, 16:02
Har hört att de kan va krångel med coils, att det måste reggas med det bla bla bla...


Som någon ovan skrev så ska det ju egentligen reggas men....

Gissar ni bara?
På bilar före -95 ELLER när helbilsgodkännandet kommer på respektive modell ska det inte vara några problem. I så fall skulle de måsta stoppa ALLA som sänkt eller bytt dämpare på sin gamla bil.
Är det inte orginal så är det inte det.

Som sagt skiljer det på hur de tolkar regler och hur de som person sätter sig på tvären.
Men normalt sett ska coilovers på t.ex en gammal golf inte vålla problem.
Regler för att stoppa en bil finns i överflöd OM de verkligen skulle vilja det.
Men har man en hel , fin och städad look så klarar man sig oftast.