handdator

Visa fullständig version : VW POLO Bilstereo



henriks
2009-12-11, 18:30
Tjena

Har en VW POLO -06, där jag funderar på att byta ut ljudet... Men fundera lite om problemet verkligen ligger där. Kanske är huvudenheten som är bara skit?

Vad har ni för erfarenheter med detta?

/H

ypzilon
2009-12-11, 19:57
Vad är problemet då?

VWGolIV
2009-12-11, 20:17
Orginalljudet är väl bra i nya bilar nuförtiden ?!?

Jag har bra orginalljud i min Golf IV och med en ny stereo så blev ljudet ännu bättre.

Sen är allt relativt ju.

DSProtection
2009-12-11, 21:38
Man kan väl säga som så här, det går alltid att förbättra ljudet och ljudet blir aldrig bättre än den svagaste länken. Eller nåt.
Du lär höra skillnad om du byter ut huvudenhetsen till en dyrare/bättre. Byter du dessutom ut högtalarna till några dyrare/bättre så får du ytterligare bättre ljud. Såvida du inte sätter i några billigare skräp högtalare. Då kan det till och med bli sämre än original trots en dyr huvudenhet.
Slänger du i ett bra slutsteg till ett bra framsystem så kommer du givetvis att få ännu bättre ljud. Slänger du sen i ett slutsteg till och en bra baslåda så kommer du ta ljudet till nya höjder.
Sen kan du förbättra ljudet ytterligare genom att göra en bättre montering, ljuddämpa karossen Se till att du får mer ström till anläggningen mm.
Sen vad som är bra ljud är ju högst individuellt.
Det som låter bra för dig låter nödvändigtvis inte bra för mig. Så det hela beror ju på vad du har för referens samt hur mycket pengar och tid du är beredd på att förbättra ljudet.
En sak kan man dock säga! Tvärt emot vad många tror så får man inte bättre ljud av att ha så många högtalare som möjligt. Snarare tvärt om i många fall.

MVH/Danne

henriks
2009-12-11, 22:03
Okej, men bilstereo har jag hållit på med 10år, men mest dB drag racing. Så vi ska inte överdriva detta.

Men hur de e en polo vet jag inte faktiskt. Bättre att fråga de som har nya bilar som testat detta bättre än att testa själv. :)
Dock så tyckte ja att de va bra ljud i Nya Golf gtin utan dynaudio. Mycke trevligt där. Men i Polon e väldigt ansträngt redan när man lagt på stereon. Skulle vilja ha lite mer harmoniskt ljud, utan att överdriva.

Så min fundering är, om de e högtalar problem eller huvudenhet... Eller både och?

henriks
2009-12-11, 22:20
Orginalljudet är väl bra i nya bilar nuförtiden ?!?

Jag har bra orginalljud i min Golf IV och med en ny stereo så blev ljudet ännu bättre.

Sen är allt relativt ju.

Ja, de e kanske så att de hjälper i mitt fall oxå.


Någon som vet om de e 4ohm eller 8ohm högtalare i bilen, filter? (vill inte ta bort dörrsidor förrens ja vet hur jag ska ha det...)

DSProtection
2009-12-11, 22:26
Inget överdrivet tycker jag utan ett ganska informativt svar. Du frågar och jag svarar. Att du har pysslat med bilstereo i 10 år framgår ju inte direkt, och då borde du kanske själv kunna svara på din egen fråga.

Om du frågar och får ett informativt svar, borde du inte vara glad då? Det hade iallafall jag blivit. Om du redan visste svaret så hade du ju inte behövt fråga. Mitt svar är inte på något sätt tänkt som ett besserwisser svar utan för att vara så informativ som möjligt. Om du tar det på annat sätt så är det upp till dig.

Men som jag skrev i tidigare inlägg. Köp en bra huvudenhet och ljudet kommer bli bättre. Köp dessutom bra högtalare så blir det ännu bättre. Dett gäller ju alla bilars originalljud. D.v.s. köp bättre än det som sitter i och det kommer att låta bättre. Inget specifikt för just Polo.

Men eftersom du redan kan och vet så ska jag inte besvära dig med några informativa svar igen.

Ha en bra helg.
MVH/Danne

henriks
2009-12-11, 22:41
Ingen fara.

Jag försöker spåna bara. Men än finns de ingen med erfarenhet med speciellt en Polo.

Visst vet jag om man byter stereo att de blir bättre, fortsätter med högtalare... osv. Men vilken gör den största skillnaden i denna bil, att byta högtalare eller stereo. Tänker bara göra ett av dem.

DSProtection
2009-12-11, 22:55
Ja då så. Trodde du tog illa upp eller nåt. Det var inte meningen isåfall:-)

VWGolIV
2009-12-11, 23:02
Vad heter din orginalstereo nu ?

Finns ju en hel hög olika modeller.
Jag hade personligen bytt stereon till något bättre för där brukar vara första flaskhalsen i vwbilarna om man nu bortser från de dyrare stereosarna (stavning)

I min när ja köpte den så satt där den minsta vw stereon och den var sunkig.
Speciellt om man jämförde med gtin vid den årsmodellen.

Så troligen är det lika stor skillnad nu med på minsta och största "orginal"stereo

DSProtection
2009-12-11, 23:11
Vad heter din orginalstereo nu ?

Finns ju en hel hög olika modeller.
Jag hade personligen bytt stereon till något bättre för där brukar vara första flaskhalsen i vwbilarna om man nu bortser från de dyrare stereosarna (stavning)

I min när ja köpte den så satt där den minsta vw stereon och den var sunkig.
Speciellt om man jämförde med gtin vid den årsmodellen.

Så troligen är det lika stor skillnad nu med på minsta och största "orginal"stereo

Får nog hålla med där. Originalstereos brukar inte leverera så mycket effekt. Inte för att någon huvudenhet levererar en massa effekt, men dom flesta eftermarknadsmaskinerna levererar iallafall mer än original.
Jag har ingen direkt erfarenhet från just Polo, men har bytt ut många andra bilars originalstereos. Har jobbat som bilstereomontör. Har dock som sagt aldrig bytt ut en Polo original. Tycker originalljudet i nyare VW brukar vara helt okej. Men mitt tips är att börja med att byta huvudenheten. Sen kan du alltid byta ut högtalarna vid ett senare tillfälle. Man brukar ju vilja ha bättre och bättre när man väl börjat;-)

henriks
2009-12-11, 23:12
om du kollar på länken, så ser du vilken det är. Kommer inte ihåg vilken modell de var, tyvärr.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Volkswagen_Polo_1_4_Comfortline_25051885.htm?ca=11&w=3

VWGolIV
2009-12-11, 23:42
Sant det där med att vilja ha bättre o bättre.
Själv är jag inne i en ny fas då hela ljudsystemet skall bytas ut och sedan för att tävla.

Så det är en helt ny värld som börjar nu med ljudbygge och så skall det givetvis vara seriöst och så gå o lyssna på.
Är inte bara ute efter att spela bas utan också det fina ljudet.

henriks
2009-12-11, 23:51
ja, finljud ett jävla jobb... Orka inte me det. Så ja syssla med db drag racing istället. Mycke lättare :D

Men de finns ju olika nivåer med det oxå :)

DSProtection
2009-12-12, 00:21
Jag håller också på med bilstereo installation i min VR6:a. Håller för närvarande på att plasta dörrsidorna som sedan ska spacklas och slipas till förbannelse, och ev. flockas. Har dämpat dörrarna i bilen också. Bygger för fin lir. Får se om jag tävlar dock. Inte bestämt mig ännu. Får se hur nöjd jag blir. Men det är kul att bygga ljud så länge man inte behöver stressa.

TheDeadDorkster
2009-12-12, 01:19
Du har en RCD200, frågan är enbart om det är en RCD200 eller om det är en RCD200MP3.

Ljudet är ju lite tråkigt, men skulle man ha en bra EQ skulle man kunna få ut mycket roligare ljud ur den. Har själv en RCD200MP3 i min 3BG och måste säga att det låter ganska bra. Saknar enbart DSP:n som fanns till Delta6 som jag hade original.

MR B
2009-12-13, 11:43
Någon som vet om det finns kablar fram till bakdörrarna när det bara är två högtalare monterade från fabrik samt om stereon har fyra kanaler då

bilen är en polo -07 samt 200mp3