handdator

Visa fullständig version : Är det någon som har erfarenhet av gamla Volkswagen motorer?



robert_v1
2009-12-09, 23:52
Hej! Finns det någon gammal räv här som är kunnig om gamla Volkswagen motorer? Helst Golf motorer från tidigt 1980-tal.

Jag har en Volkswagen Jetta 1,6 1984 med förgasare. Har bytt bränslepump och massa saker. När motorn är varm är den jättesvårstartad och det luktar bensin i kupén, men efter ett bra tag går den igång och har inte stannat när man kört den. Är det viktigt med att vakuumslangarna är helt täta?
När motorn är kall och har stått är den något lättare att starta.

Är det någon som har haft liknande problem med dessa motorer eller har en idé om vad det kan vara? Min teori är att det måste ha något att göra med förgasaren? Kan det vara packningen längst ned på förgasaren? Vad är det i förgasaren som är fel? Är väl inte helt enkelt att få tag i begagnad packning att köpa.

Hur som haver vore jag tacksam för svar eftersom jag kört fast.

//Robert
E-post: rob_v1@hotmail.com

Brandis
2009-12-10, 03:18
motorerna går som en dröm när dom funkar som dom ska...

detta är standard felen vad jag märkt, förgasarfoten spricker lätt i gummit så den suger in luft där. kostar 700 på mekonomen, men finns något på biltema om jag mins rätt. även tändsystemet är känsligt på dessa, tändkablar, konding, och brytare och tändstift är tips på byta. och det där med förgasaren, den kan läcka rätt fint från accpumpen, det kommer med tiden, så det kan mycket väl vara därför det luktar bensin... det är också standard på dessa förgasare som kom efter solexen... det finns dock utbytes förgasare att köpa för massa pengar, så billigast är nog att renovera gamla för 1000 spänn och hoppas den funkar bra ;)

även som du säger, vacuum slangarna måste vara täta, så kolla över dom, ska sitta en beskrivning över hur dom ska sitta inne på motorhuven om du skulle missa hur dom satt