handdator

Visa fullständig version : Kallstartsspridare går inte på 16v mk2



kim_gulle
2009-12-07, 14:42
Har haft lite problem med att få igång bilen på sistone men har inte riktigt brytt mig om det förränn nu när det börjat blivit kallt.

Hade ju misstankar om att kallstartsspridaren inte gick så jag tog och mätte med multimeter på kontaktstycket som går till den och fick ingen spänning. Detta gjordes då motorn var igång, nystartad och kall. Jag antar att det är då som den spridarn ska gå? Eller går den bara lite grann innan man startar motorn eller kanske medans man kör på startmotorn?

I varje fall så undrar jag om någon som varit med om det här vet vad man kan göra för att få den att funka igen? Antar att det är nån vattentemp givare som styr om det ska komma bränsle eller inte men vilken är det och vart sitter den isåfall?

T-mek
2009-12-07, 15:47
Kallstartventilen är bara aktiverad när startmotorn går, men inte hela tiden heller. Insprutningstiden styrs av termotidgivaren. Om du har K-jetronic (KR) vill säga.

Den används iofs för lite accelerationsanrikning när motorn är kall också, men det påverkar ju inte startegenskaperna.

kim_gulle
2009-12-07, 16:35
Kallstartventilen är bara aktiverad när startmotorn går, men inte hela tiden heller. Insprutningstiden styrs av termotidgivaren. Om du har K-jetronic (KR) vill säga.

Den används iofs för lite accelerationsanrikning när motorn är kall också, men det påverkar ju inte startegenskaperna.

Jag har KR motorn ja. Så den sprutar bara när man kör på startmotorn altså och sprutar på lite extra när man gasar när motorn är kall? Vart sitter termotids givaren förresten?

Bengan.U
2009-12-08, 00:19
Man kan relativt enkelt "provköra" kallstarts spridaren med
hjälp av två kablar +&-. Se då till att spridaren är i t.ex en petflaska.
Be någon slå på tändningen och då skall en lätt bränsledimmma
komma ur spridaren.

//Bengan.U