handdator

Visa fullständig version : Besiktningsproblem, handbroms, Golf IV



k-o-p
2009-12-06, 17:46
Tjena!
En tjejkompis fick bakslag på besiktningen för att hennes handbroms ligger på hela tiden. Därför vänder jag mig till er kunniga och kloka personer :)
Vad kan vara felet? Är det lätt eller svårt att fixa? Finns det något jag kan prova att fixa själv?
Har lite mekerfarenhet så tummen sitter iaf inte mitt i handen :)

Hoppas på svar.

Mvh K-o-p

jockep
2009-12-06, 17:59
ligger den på på båda hjulen???

isåfall så e de ju inte ett kärvande bromsok, så då skulle jag rekomendera att du smörjer upp vire och länkage, de kan hjälpa..

P-plats.se
2009-12-06, 18:12
Kan vara tre problem...
1. Kärvade vajer
2. Kärvande Ok
3. Backarna sitter fast i hållaren

Med normala mek-kunskaper gör man detta själv och det mest kluriga är att få in kolven i oken.
Den ska pressas in och snurras på samtidigt.

VWGolIV
2009-12-06, 22:53
Finns billigt verktyg på biltema.

Mina var argade och rostiga i mekanismen, jag renoverade mina ok men fösta gången så är det lite klurigt innan man får rätt på det, beroende hur mycket och hur noga man vill vara.

Annars finns det bromsok på biltema som funerar kanon OM det är rätt storlek.
Är inte helt säkert att de passar just din bil även om där står mk4. Var nått värde i mm men kommer ej ihåg exakt.

Du skall kunna röra armen på bromsoket med handen.

P-plats.se
2009-12-07, 08:24
Annars finns det bromsok på biltema som funerar kanon OM det är rätt storlek.
Är inte helt säkert att de passar just din bil även om där står mk4. Var nått värde i mm men kommer ej ihåg exakt.

Kanske ska handla där man vet att man får rätt saker då!?

Jag köpte bromsskivor på Mekonomen för samma pris som Biltema och då va det Brembo!?

VWGolIV
2009-12-07, 11:31
Ja rätt storlek det får man själv ta reda på =)

Jag vet att de passar min bil och är ett bra pris, jämfört med var jag annars kan köpa dem.

gti8v
2009-12-07, 14:34
Det finns olika storlekar på kolvarna i oken, det gäller att veta vilka man har.

Går säkert bra med biltema men det finns andra firmor som är bättre och vet vad dom säljer.

Men går man in på Din bil och uppger regnummer samt storleken på kolvarna så får man ändå fel, och deras leverans tid är alltid 2 dagar om dom inte har det hemma.

Har hört att det är nyttigt att cykla men kör hellre bil.