handdator

Visa fullständig version : Vad säger bilprovningen om turbo på G60?



kim_gulle
2009-12-04, 20:40
Är lite nyfiken på era erfarenheter vad gäller bilprovningen och turbo på Golf G60.
Är det hyfsat lätt att få den reggad med turbo eftersom den redan från början är överladdad med kompressor eller måste man smyga med det som på en vanlig sugmotor? Och ni som gjort det, kör ni med originalsprutet eller har ni annat omprogrammerat? Siktar inte på så mycket högre än 200 häst från början och vad jag vet så kan man dreva kompressorn till kring 200 utan att pilla med sprutet. Kanske är annorlunda med turbo eller?

Är lite fundersam på om jag kanske skulle bygga en G60 turbo som examensprojekt på universitetet.

Sn00k
2009-12-04, 21:34
inte lagligt att ersätta kompressorn med en turbo, tyvärr.
går inte att få bilen reggad med turbon monterad.

jag mappar digifanter.. orginal-sprutet.. och det lämpar sig alldeles ypperligt för turbo-bruk med rätt programvara.

en turbo-map skiljer sig en del jämfört med en kompressor-map.. det GÅR att köra, då det blir hyffsat rätt när den väl kommer upp i ladd, men låg/mellan last blir lite knackigt.
turbon har för övrigt bra mycke bättre verkningsgrad än g-ladern.. förutsatt att du inte valt nått stenålders-aggregat.
en lämplig snigel kan vara tex en mitsubish TD04HL-15T, som bla återfinns i saab 9-5 aero.. små vattenkylda aggregat i perfekt storlek, robusta och spoolar snabbt.. god för ~285 hästar.

kim_gulle
2009-12-05, 01:02
inte lagligt att ersätta kompressorn med en turbo, tyvärr.
går inte att få bilen reggad med turbon monterad.

jag mappar digifanter.. orginal-sprutet.. och det lämpar sig alldeles ypperligt för turbo-bruk med rätt programvara.

en turbo-map skiljer sig en del jämfört med en kompressor-map.. det GÅR att köra, då det blir hyffsat rätt när den väl kommer upp i ladd, men låg/mellan last blir lite knackigt.
turbon har för övrigt bra mycke bättre verkningsgrad än g-ladern.. förutsatt att du inte valt nått stenålders-aggregat.
en lämplig snigel kan vara tex en mitsubish TD04HL-15T, som bla återfinns i saab 9-5 aero.. små vattenkylda aggregat i perfekt storlek, robusta och spoolar snabbt.. god för ~285 hästar.

Vad är det för nåt du mappar med? Är sjukt intresserad av dessa typer av trimning då jag går en utbildning som ganska mycket har med sånt att göra.

Löder man in nåt annat chip som är programmerbart eller vad gör man? Får gärna ge länk eller skicka mejl eller PM med nyttiga saker. :)

Sn00k
2009-12-05, 04:15
själva hårdvaran är inte så speciell.. en tillräckligt snabb 512 kbits eprom-emulator.. för 28 pins din sockel.. lite kablar å kraffs.. bredbands-sond med logger-funktion för att logga AFR i rpm vs map i en 16x16 matris.. pulsbredd å lite annan info.

själva mjukvaran är den som är speciell.. vad som ändrar vad.. och hur det ska ändras.. var i koden varvstopp, mappar, kallstart etc ligger.. hur man ska kunna tyda det.

när mappningen sen är klar och allt lirar som det ska, då bränner man ut ett nytt chip med den färdiga programvaran och pluggar detta i boxen.. klart.

Sn00k
2009-12-05, 04:17
va går du för utbildning? =)

kim_gulle
2009-12-05, 13:08
va går du för utbildning? =)

Jag går fordonsystemteknik på universitetet här i östersund. En 2 årig utbildning. Går man 3 år så blir man fordonsingenjör. :)

Så om man fixar allt det här med digifanten, kan man då påstå att det funkar lika bra som ett MS eller VEMS? Förutom kanske att digifanten inte har nåt seriellt uttag då.

Sn00k
2009-12-05, 15:51
det har den, med rätt grejer..

fungerar betydligt BÄTTRE än vems/ms då sprutet från början är gjort till grundmotorn ifråga.. det ligger nog många hundra/tusen ingenjörs-timmar bakom grundinställningarna jämfört med om du kopplar in ett eftermarknads-sprut och börjar labba själv.. digifanten är helt överlägsen i det avseendet.

ms är mest flumm.. sålänge dom inte sätter en standard/riktlinjer för utveckling av sprutet så äre bara bortkastade pengar.

det fattas väl lite saker i digifanten, såsom tex sekventiell insprutning.. men sällan man behöver upp på den avancerade nivån.. och det är under utveckling.. så snart så..! ;)

kim_gulle
2009-12-07, 02:09
det har den, med rätt grejer..

fungerar betydligt BÄTTRE än vems/ms då sprutet från början är gjort till grundmotorn ifråga.. det ligger nog många hundra/tusen ingenjörs-timmar bakom grundinställningarna jämfört med om du kopplar in ett eftermarknads-sprut och börjar labba själv.. digifanten är helt överlägsen i det avseendet.

ms är mest flumm.. sålänge dom inte sätter en standard/riktlinjer för utveckling av sprutet så äre bara bortkastade pengar.

det fattas väl lite saker i digifanten, såsom tex sekventiell insprutning.. men sällan man behöver upp på den avancerade nivån.. och det är under utveckling.. så snart så..! ;)

Hehe, jag antar att det är till dig man ska vända sig då om man ska börja pilla digifant. :)