handdator

Visa fullständig version : Problem med larm/lås Passat 1.8t



Falcor
2009-12-04, 12:58
Tjejens bil har börjat krångla lite.

När hon låser bilen med knappen på nyckeln så går larmet ibland.
Har bara tittat på det nu på lunchrasten med den jag kan se som verkar konstigt är att lampan i nerkant på dörren inte släcks direkt när man larmar på? Ska den inte göra det?

Raz
2009-12-04, 14:37
Kolla så ni inte har någon innerbelysning tänd, jag har råkat ut för det där ibland och då står innerbelysningen på.

Falcor
2009-12-04, 18:16
Kollade felkoderna och det var inget som direkt var relaterat bromsljuskontakten verkar behöva bytas, samt det gamla vanliga om kamaxelreglering och 2 st ställmotorer i klimatanläggningen som inte vill vara med.

Förut idag när man låste bilen med nyckeln så låste sig bara förardörren, nu så löste sig dock alla dörrarna....förardörrens låskista som spökar?

GTI-nissen
2009-12-04, 20:12
Jag har också problem, men med en bakdörr. Den har falsklarmat, låset fryser när det är riktigt kallt, vilket gör att dörren bara studsar när man ska stänga den, ibland låser den inte heller upp samt att innerbelysningen funkar bara ibland när man öppnar just den dörren.

Jag har köpt en ny låskista samt fina (Ja, det är sant) demonteringsverktyg till inredningen på Biltema.
Nu återstår bara att man ska få tummen ur och byta. När det är gjort kan jag rapportera om resultatet.

Henrik.M
2009-12-04, 23:41
Låskistan till dörren där lampan inte släcks är ett hett tips.

Falcor
2009-12-07, 09:52
Nån som vet artikelnummer på förardörrens låskista ? (2003)

Har kollat på vagcat men den stämmer inte alltid....

Henrik.M
2009-12-07, 18:23
Nån som vet artikelnummer på förardörrens låskista ? (2003)

Har kollat på vagcat men den stämmer inte alltid....

VAG vet garanterat. =)
Må låta hårt men är sant.

Falcor
2009-12-09, 18:41
VAG vet garanterat. =)
Må låta hårt men är sant.

och du vet säkert vart dörrgivaren som styr varningssummern för att ljuset är på sitter.....eller? :-)

Henrik.M
2009-12-09, 22:26
och du vet säkert vart dörrgivaren som styr varningssummern för att ljuset är på sitter.....eller? :-)

Inbyggd i låskistan. (På bilden urplockad ur låskistan)
http://images.fotopic.net/ywuxj6.jpg

Ser ut så här isärplockad & lite deformerad.
http://images.fotopic.net/ywuxjw.jpg

FÖV
Likadan microbrytare som i den gamla sortens bakluckelister till passat 3bg med ett gummiöverdrag, innan dom gjorde om dom pga av att dom alltid....gick sönder.

NOT

Kistan på bilden är föv till förardörren på passat. (Min gamla kista).

Falcor
2009-12-09, 22:32
Aha, då blir det till att byta hela låskistan ändå.

Damen märkte idag att summern inte låter när man öppnar dörren med lyset på. Hoppas jag kan hitta nån bra beskrivning på hur man gör på nätet. :-)

Henrik.M
2009-12-09, 22:58
Aha, då blir det till att byta hela låskistan ändå.

Damen märkte idag att summern inte låter när man öppnar dörren med lyset på. Hoppas jag kan hitta nån bra beskrivning på hur man gör på nätet. :-)

Du borde få söka själv för jag har en känsla av att du vet att beskrivningen finns på forumet.
Men denna gång är jag snäll. =)

STRUNTA I BILMODELL (SAMMA PÅ PASSAT.)
OCH STRUNTA I FÖNSTERHISS ISÄRPLOCKNINGSMOMENTET, http://www.gtiklubben.nu/forum/showpost.php?p=13389&postcount=6

Falcor
2009-12-10, 08:06
Haha, hittade faktiskt en annan under faq:en på vortex, det var där jag letade först. Men tack ändå :-)

Falcor
2010-01-06, 12:32
Nån som har ett bra tips på hur man får ner rutan i dörren igen? :-)

Henrik.M
2010-01-06, 12:52
Nån som har ett bra tips på hur man får ner rutan i dörren igen? :-)

Fram eller bak!?

Fram är den bara att sätt ner som på vilken bil som helst.
Ställ den på högkant och lirka ner den.

Bak är det värre , där måste du riva bort bländorna på rut stolpen.

Falcor
2010-01-06, 13:19
VF, gick bra när jag stoppade ner den med framkanten först och sen vände den rätt..... Måste dock skaffa tre såna där plastclips till dörrsidan....de gick visst sönder vid demonteringen.

Nåja, nu funkar iaf dörrlåset/larmet som det ska igen. Tog juh några timmar att plocka isär och ihop igen. :-)