handdator

Visa fullständig version : Frågor om bakaxelshims?



Mattsvart
2009-12-02, 23:33
Anledningen att jag undrar är att jag vill få in mina bakdäck i överkant lite.
Känns som att jag slipper valsa då. Vet att jag får in dom ca 9mm med 1 grads shims

Ett par frågor då

1. Blir det massor med extra slitage?
2. Vad säger sbp?

Har ni andra synpunkter är ni välkomna med dom med

Mvh

Janne.M
2009-12-02, 23:42
Anledningen att jag undrar är att jag vill få in mina bakdäck i överkant lite.
Känns som att jag slipper valsa då. Vet att jag får in dom ca 9mm med 1 grads shims

Ett par frågor då

1. Blir det massor med extra slitage?
2. Vad säger sbp?

Har ni andra synpunkter är ni välkomna med dom med

Mvh

Mät avståndet från mitten på hjulnavet ändå ut till kanten på däcket och använd pythagoras sats.

du har en längd och 2 vinklar 1grad och 90 grader

c^2=a^2 * b^2

GTI-nissen
2009-12-03, 07:59
Anledningen att jag undrar är att jag vill få in mina bakdäck i överkant lite.
Känns som att jag slipper valsa då. Vet att jag får in dom ca 9mm med 1 grads shims

Ett par frågor då

1. Blir det massor med extra slitage?
2. Vad säger sbp?

Har ni andra synpunkter är ni välkomna med dom med

Mvh

1. Med erfarenhet från nästan 3 grader negativ camber fram, så sliter det inte speciellt mycket så länge toe-värdet är noll eller minimalt positivt (Toe in). Bak ska man förövrigt inte ha "toe out" eftersom bilen blir slingrig att köra.
2. Ingenting.

Mattsvart
2009-12-03, 21:31
Fint!

Jag tänkt köra så nära noll läget i fram och shimsa 1 grad bak.
hur blir det?

Den ska inte gå på bana utan bruksköras.

Mvh Simon

GTI-nissen
2009-12-04, 08:18
Jag upptäckte att jag skrivit fel... Positiv toe är samma sak som toe in, inte tvärtom som jag skrivit.

På en bruksbil så är det bra med lite toe in fram eftersom den blir stabilare rakt fram.
På gatan lär man inte heller märka att noll camber fram och ytterligare en grad bak gör bilen mer understyrd.

Bak brukar det vara problem med att toe inte är ställbart.

Men på det stora hela så kommer det att funka på gatan. :-)

Raz
2009-12-04, 08:18
Det kommer inte vara några problem alls, jag tror inte du kommer märka någonting på slitytan.

Jag har shims på mk1an och -2,5 grader camber, jag kör nästan bara bana med min och har fått en mycket bättre slityta på däcken men det beror på att R-däcken vill ha negativ camber för att trivas. Sen är det ju helt andra krafter på däcken när man kör bana.

GTI-nissen
2009-12-04, 16:08
Och jag kör både på gatan och banan med min. :-)
Gatdäcken går aldrig på bana och med mina värden så slits de som sagt inte snett de heller.