handdator

Visa fullständig version : Elfel Polo -97



Audion
2009-11-30, 14:21
Hallå. Har lite problem med en liten liten polo som jag behöver lite assistans med.
Fel nr 1: Tutan fungerar endast då bilen är igång. Har mätt kablarna och får endast 11.6-12V då motorn inte är igång och får full kräm på ca 14 då den är igång. Men den låter väldigt dåligt. Har sökt runt lite och det verkar som att folk tror att det e dålig kontakt eller nått. Har kolla kontakten vid glidbanan innaför ratten och den verkar helt OK. Så jag funderar på signalhorns relä. Men vet inte vikket relä det är för jag testade dra ur dem 1 och 1 medans jag mätte och den fortsatte ge 11.6V då man tryckte in knappen. Någon som kan tala om vart relät gömmer sig?
Fel nr 2: Uppstod ju då man plocka bort ratten. Då började airbag lampan lysa efter att man drog ur den kabeln. Går det att släcla själv eller måste man koppla upp den mot en dator?
Fel nr 3: Då man startar bilen står det in2 på färddatorn "eller vad man ska kalla den lilla rutan på mätarhuset" men slocknar efter någon sekund.

Någon som vet vad jag ska trycka i den för olja? Har bara haft den 1 månad och inte hunnit fixa några böcker till den ännu.
MVH Daniel

PassatGT16v
2009-11-30, 17:28
Välkommen!

Fel 3: När den säger in02 är det dags för Grundservice. In01 är mellanservice. Vad som ska kollas och bytas borde du få fram av serviceboken om den finns. Men olja och filter så klart.

Audion
2009-11-30, 21:54
Aha. Då e det bara att lämna bort till någon som kan "släcka" IN 02 då??

Är det ingen som vet vart reläet till signalhornet sitter? Har snart besiktning så det vore bra att få lite hjälp med det. Hittade tyvär ingen Repbok till bilen hos reservdelshandlaren heller :( Ingen som vet något om oljan heller? Helsyntet/Delsyntet??
MVH Daniel

GTIMKV
2009-12-01, 08:29
Fel nr2: På mina tidigare Audisar så har samma grej med airbaglampan uppstått och det har då gått att släcka med VAG-COM.

PassatGT16v
2009-12-01, 10:13
Airbag lampan måste släckas med data men serviceindikeringen kan nog gå att nolla själv, borde gå att söka fram ett står så det.

Fungerar inte tutan med bara tändning på? Utan tändning ska den väl inte fungera?

Audion
2009-12-01, 11:25
Tutan fungerar endast då motorn igång. Och då skorrar den som ett rostigt gammalt 240 horn. Den ska ju även fungera i läge II på tändningen. Men då får den bara 11.6V och stiger sakta om man fortsätter hålla in tut knappen. Men aldrig så pass mycket att den ger ifrån sig ljudsignal. Och hornet är testat direkt på batteri och då låter den som den ska. Så det är ju något som stör spänningen till hornet och eftersom det inte finns så mycket annat att kolla än dålig kontakt i jord banan bakom ratten så vill jag mäta upp relät. Men hittar den inte.

T-mek
2009-12-01, 12:08
Att du inte hittar reläet beror på att det inte ska sitta något.. ;-p
Det sitter bara relä på bilar som har dubbla signalhorn.

Om man har enkelt signalhorn ligger konstant spänning på tutan vid tändning till och sen styrs den på jordsidan via tutknappen (jordas i elcentralen).


.

Audion
2009-12-01, 14:11
Det var som faan. Då e det bara att gå ut och se om det är plusen eller jorden som jävlas då. Är det någon som sitter på ett elschema som kan se om tutans plus är direkt ansluten på en säkring eller om den e bygglad via en annan kabel ?

Mätinstrument: Check
Bättre humör: Check

T-mek
2009-12-01, 14:54
Tutan är ansluten till säkring nr 13.

Såhär är det kopplat på ett ungefär...
säkring 13> tuta> elcentral, bygel reläplats 11> rattomkopplare> elcentral, jord.

Audion
2009-12-02, 14:09
Nu fungerar tutan. Vet fortfarande inte vad det var för fel. Eller vart felet satt rättare sagt för det verkar bara ha varit dålig kontakt någonstans. Funkar bra att rycka och slita i saker.