handdator

Visa fullständig version : Extra värmare caddy tdi



magnusT
2009-11-28, 22:30
Nån som vet om det sitter extra värmare på en caddy tdi -05 med BJB motor.
Det bör det väl göra för vad jag förstått så blir det inte så mycket värme i en diesel motor. Och jag tycker att min bil är lite seg att komma upp i temperatur så tänkte jag kolla om det sitter extra värmare och i så fall kolla om den funkar som den ska.

P-plats.se
2009-11-28, 22:36
Ska hämta min Caddy -07 till veckan och på den sitter det en förvärmare.
Tror den har motorkod BJB om jag inte är fel ute.

OT. Är du nöjd med Caddy?
Några tips till en ny ägare???

Henrik.M
2009-11-28, 23:06
Sitter en webasto värmare som ska hjälpa till att hålle tempen.
Tyvärr har det varit hiskeliga problem med dessa både på caddy och T5 i fom av trasiga brännkammare , låsta värmare etc etc.
Iaf här upp hos oss där vi har vinterklimat.

Beror oftast på korta körningar där bilen används och slås av frekvent, vilket medför att värmaren fylls av bränsle.

magnusT
2009-11-28, 23:09
Det sitter alltså en bränsledriven värmare på alla caddy dieslar?
Jag är nöjd hittills, har bara haft den i några månader och kört ca 600mil, och den har nu gått 21500 mil. Förbrukningen ligger på ca 0,55l/mil.

Henrik.M
2009-11-28, 23:11
Det sitter alltså en bränsledriven värmare på alla caddy dieslar?

Yes.
Om jag inte missat några undantag.
Lossa höger (passagerasidan) galler på stötfångaren så ser du den alt kolla nedanför spolvätskebehållaren.

Inte allt för ovanligt att dom är ur funktion.

magnusT
2009-11-28, 23:14
OK, då ska jag ta en titt imorgon.
Tackar för snabbt svar.

magnusT
2009-11-29, 16:01
Har nu kollat och där sitter ingen extra värmare.
Då borde det ju sitta någon annan variant av värmare nånstans?

Henrik.M
2009-11-29, 19:49
Har nu kollat och där sitter ingen extra värmare.
Då borde det ju sitta någon annan variant av värmare nånstans?

Sniket.
Sitter inte en sk "brödrost" vid värmepaketet?
Lite svårt att se kanske.....

magnusT
2009-11-29, 22:08
Tror du att det är möjligt att eftermontera en sådan värmare?
Eller det finns kanske inte kablage och annat förberett för en bil som inte hade denna utrustning?

Henrik.M
2009-11-30, 20:47
Tror du att det är möjligt att eftermontera en sådan värmare?
Eller det finns kanske inte kablage och annat förberett för en bil som inte hade denna utrustning?

Är högst möjligt att eftermontera men då blir det en parkeringsvärmare.
Kan ju iof köras som hjälpv'ärmare om man manuellt startar den.
Dvs den startar ej automatiskt med motorn.

Varken bränsle eller el är framdraget utan man köper monteringsats.

magnusT
2009-12-01, 22:22
Ok, får se om det blir aktuellt att göra detta.
Kollade med södertälje och fick reda på att 2006 blev det standard med webasto på caddy.

P-plats.se
2009-12-02, 08:22
Lånar tråden lite...
Finns det något sätt att tvångsköra Webasto-värmaren utöver när man kör bilen?
Jag hörde mig lite för på VAG och det skulle kosta ca 10000:- att montera enheten för att driva den. Vet inte om det ingår en cirkulationspump m.m. då men det låter dyrt...

ypzilon
2009-12-02, 20:20
P-plats:
Jag tror inte du kommer undan billigare, materialet ligger på ca 7500:-, sedan behöver du interface m.m.
MEN vad underbart det är att sätta sig i en bil med bränslevärmare, motorn är varm, inte alls som med en elmotorvärmare.
Har man vant sig vid det är det svårt att vänja sig av...



Oavsett om den är fabriks- eller eftermonterad är det oftast samma enhet (finns dock en del fabriksmonterade med canbus eller andra speciallösningar), skillnaden är egentligen bara hur de styrs. Från fabrik (eller PDI-anläggning) styrs de av en tempkontakt och eftermonterade brukar man styra den med klocka, fjärrkontroll eller telestart.

En fabriksmonterad värmare kan konverteras för att styras med något av ovanstående sätt. Lika så kan en eftermonterad ganska enkelt kopplas för att även aktiveras av utetemp (i stort sett bara 15-spänning som styrs av en tempkontakt).

tonyboy
2010-10-22, 13:24
Jag har en transporter T5 diesel (2004) där tempen tar väldigt lång tid på sig. Det tar flera mil på motorväg innan värmen är uppe...
På verkstan hittade dom felkoder på "förvärmare", jag visste inte ens att det fanns sån på bilen.
Kan det vara den som är trasig nu då?
Vet någon vad det kan kosta att byta denna? Ska lämna in bilen igen nästa vecka.

Har även haft annan felkod, "kylfläkt, styrenhet 2 defekt". Kan dom ha något samband?

hutte
2010-10-22, 20:46
lite ot i tråden.... Tjena har en caddy tdi -04 gått 7500 mil nu får köra typ ca 1 mil innan de börjar komma värme i bilen har varit några dagar med typ -3 nu o då har de inte kommit direkt någon bra värme i början men sen när tempen sjunker typ till 2-4 plus i stället så blir de varmt som fan... kan de bero på förvärmaren eller att ja har typ galler mellan "hytten och skåpet" så de tar tid o värma upp hela bilen... tack för svar... =)

ypzilon
2010-10-22, 22:31
Jag har en transporter T5 diesel (2004) där tempen tar väldigt lång tid på sig. Det tar flera mil på motorväg innan värmen är uppe...
På verkstan hittade dom felkoder på "förvärmare", jag visste inte ens att det fanns sån på bilen.
Kan det vara den som är trasig nu då?
Vet någon vad det kan kosta att byta denna? Ska lämna in bilen igen nästa vecka.

Har även haft annan felkod, "kylfläkt, styrenhet 2 defekt". Kan dom ha något samband?

Om det är en dieselvärmare de syftar på så kan de ibland "hänga" sig om de inte starta på ett antal försök, är väl vanligast att de gör det efter sommaren när de inte varit igång på ett tag (Webasto rekommenderar att kan kör värmaren minst en gång i månaden, fast när det kräver ju tidur eller liknande).

Marcus
2010-10-25, 09:20
Sitter en webasto värmare som ska hjälpa till att hålle tempen.
Tyvärr har det varit hiskeliga problem med dessa både på caddy och T5 i fom av trasiga brännkammare , låsta värmare etc etc.
Iaf här upp hos oss där vi har vinterklimat.

Beror oftast på korta körningar där bilen används och slås av frekvent, vilket medför att värmaren fylls av bränsle.

Gäller detta även VW TDI personbilar?

tonyboy
2010-10-25, 16:19
Om det är en dieselvärmare de syftar på så kan de ibland "hänga" sig om de inte starta på ett antal försök, är väl vanligast att de gör det efter sommaren när de inte varit igång på ett tag (Webasto rekommenderar att kan kör värmaren minst en gång i månaden, fast när det kräver ju tidur eller liknande).

Jupp, dom menade dieselvärmare. Dom sa att om den hade hängt sig så skulle det stå så i felkoden. Det gjorde det inte i det här fallet. Det vara 4 andra felkoder på dieselvärmare, kommer dock inte ihåg vilka det var nu. Den har i sånt fall varit trasig sedan -05 då jag tog över bilen. Så länge jag haft bilen har den tagit lång tid på sig att bli varm.

Mini_me
2010-10-25, 18:15
AAaa...T5..precis mitt område.

I det fallet med massa felkoder så brukar det ofta vara brännkammaren som går sönder.
Går att byta löst och brukar göra underverk=)

kylfläkt styrdornet har ej med webaston att göra.

Alla värmare som sitter på T5 och Caddy är känsliga när det kommer till låg bränsle nivå.

Caddy har haft massa mjukvaru problem men även hårdvaru probs som det finns olika lösningar på.

Henrik.M
2010-10-25, 20:26
Gäller detta även VW TDI personbilar?

Om du har otur.
Dock ej i samma utsträckning som Caddy.


Alla värmare som sitter på T5 och Caddy är känsliga när det kommer till låg bränsle nivå.

Alla värmare ha den funktionen inbyggd att när bränslenivån når reserv så går värmaren ej att starta.
Försöker man starta värmaren ändå genererar den en sporadisk felkod.


Caddy har haft massa mjukvaru problem men även hårdvaru probs som det finns olika lösningar på.

Värmaren samt matarpumpen är ersatt.
Värmaren heter BQ i slutet och man ersätter matarpumpen till en matarpump från passat för den är tydligen bättre och kläggar inte igen av miljödieseln när det är extremt kallt.

Därav utrycket "BQ" värmare som några kanske hört om dom snackat värmare på VAG.

Marcus
2010-10-25, 22:33
Om du har otur.
Dock ej i samma utsträckning som Caddy.



Alla värmare ha den funktionen inbyggd att när bränslenivån når reserv så går värmaren ej att starta.
Försöker man starta värmaren ändå genererar den en sporadisk felkod.



Värmaren samt matarpumpen är ersatt.
Värmaren heter BQ i slutet och man ersätter matarpumpen till en matarpump från passat för den är tydligen bättre och kläggar inte igen av miljödieseln när det är extremt kallt.

Därav utrycket "BQ" värmare som några kanske hört om dom snackat värmare på VAG.

Hur vet man då om man har tur eller otur? :)

Henrik.M
2010-10-25, 22:51
Hur vet man då om man har tur eller otur? :)

Fungerar den så är det inga problem.
Fungerar den inte har du mest troligt problem.

Man ska inte krångla till det mer än så. ;-)

Mini_me
2010-10-26, 06:51
Värmaren samt matarpumpen är ersatt.
Värmaren heter BQ i slutet och man ersätter matarpumpen till en matarpump från passat för den är tydligen bättre och kläggar inte igen av miljödieseln när det är extremt kallt.

Därav utrycket "BQ" värmare som några kanske hört om dom snackat värmare på VAG.

Sant men även har åtgärds koden löst olika bilar för oss (Även vid kallt).
Men vanligast är ju värmar byte.

tonyboy
2010-10-26, 16:35
AAaa...T5..precis mitt område.
I det fallet med massa felkoder så brukar det ofta vara brännkammaren som går sönder.
Går att byta löst och brukar göra underverk=)


Hoppas verkstan tycker det också, så det kanske bara blir skitdyrt istället för svindyrt :-)
En av felkoderna var just låg "bränslenivå" eller nåt och en annan felkod var att den inte "kände av motorvarvtal"...

/t

tonyboy
2010-11-22, 14:20
Nu fick jag domen för min T5 Webasto dieselvärmare, wv fick felkoden till förbränningsfläkten. Dom tyckte att man skulle byta hela värmaren för 12' + vattenpump för 2' + arbete för c:a 4' = 18'.
Jag tänker ju inte lämna in bilen där för byte av hela värmare utan tänkte försöka renovera den gamla för ett par tusingar istället. Har pratat med en bilelfirma som ska kika på bilen nästa vecka. Förhoppningsvis kan dom lösa det på lite bättre sätt.

/t

P-plats.se
2010-11-22, 16:31
Nu fick jag domen för min T5 Webasto dieselvärmare, wv fick felkoden till förbränningsfläkten. Dom tyckte att man skulle byta hela värmaren för 12' + vattenpump för 2' + arbete för c:a 4' = 18'.
Jag tänker ju inte lämna in bilen där för byte av hela värmare utan tänkte försöka renovera den gamla för ett par tusingar istället. Har pratat med en bilelfirma som ska kika på bilen nästa vecka. Förhoppningsvis kan dom lösa det på lite bättre sätt.

/t

Då gäller det att sköta sig då så man slipper problem...
Kör alltid med ECO-knappen inne nu för tiden när jag kör kortare turer så inte värmaren går.

Henrik.M
2010-11-22, 17:21
Nu fick jag domen för min T5 Webasto dieselvärmare, wv fick felkoden till förbränningsfläkten. Dom tyckte att man skulle byta hela värmaren för 12' + vattenpump för 2' + arbete för c:a 4' = 18'.
Jag tänker ju inte lämna in bilen där för byte av hela värmare utan tänkte försöka renovera den gamla för ett par tusingar istället. Har pratat med en bilelfirma som ska kika på bilen nästa vecka. Förhoppningsvis kan dom lösa det på lite bättre sätt.

/t

Se bara till att dom även fixar ny mjukvara till värmaren , annars är du på ruta 1 igen.


Då gäller det att sköta sig då så man slipper problem...
Kör alltid med ECO-knappen inne nu för tiden när jag kör kortare turer så inte värmaren går.

Av någon förunderlig & idiotisk anledning är den numera bortagen på bilarna.

tonyboy
2010-11-22, 20:21
ok, tack för info!
Men vad är det för skillnad på mjukvarorna?

Henrik.M
2010-11-22, 20:40
ok, tack för info!
Men vad är det för skillnad på mjukvarorna?

Den nya mjukvaran (som sitter i dom nya värmarna) gör så att värmaren ej eldar upp sig själv i samma utsräckning.
Antagligen har det något med tempratur/bränsle styrning att göra.
Vet ej om du kan uppdatera befintlig eller om du måste byta värmare , kanske någon annan vet bättre.
Jag har endast bytt trasiga värmare aldrig uppdaterat.

Vill inte skrämmas men jag vet värmare där det är bytt brännkammare varje vinter utan att det löst problemet , lösningen på problemet har varit att byta hela värmaren.
Tom stans "externa" firmor har börjat rekomendera värmarbyte eftersom dom inte anser det lönt att repa värmaren / byta brännkammare längre eftersom dom får göra om det efter ett tag igen.
MEN ser du bara till att få garanti på jobb/funktion av elfirman så bör det ju inte vara några problem med att bara byta brännkammaren , förutom att dom kanske får göra det ett par gånger.

Ett tips i all välmening. =)

tonyboy
2010-11-24, 00:42
Ett tips i all välmening. =)

Det e lugnt!

Det var iofs inte brännkammaren som gav felkoden utan förbränningsfläkten. Men det kanske är samma?

Är det svårt att byta hel värmaren själv? Då tänkte jag mest på att lufta vatten- och bränslesystemet efteråt. Har hittat nya på nätet för runt 11' inkl timer...

/T

ypzilon
2010-11-29, 19:42
Jag gissar att de du har hittat på nätet är "vanliga" webasto, sätter du in en sån så måste du även koppla in fläktstyrning och dra nya kablar till bränslepumpen. Det blir en hel del extra arbete och det är inte värt det.
Ska du byta själv, skaffa åtminstone en org (eller måste de programmeras till bilen?).

tonyboy
2010-12-01, 13:53
Nu fick jag domen för min T5 Webasto dieselvärmare, wv fick felkoden till förbränningsfläkten. Dom tyckte att man skulle byta hela värmaren för 12' + vattenpump för 2' + arbete för c:a 4' = 18'.
Jag tänker ju inte lämna in bilen där för byte av hela värmare utan tänkte försöka renovera den gamla för ett par tusingar istället. Har pratat med en bilelfirma som ska kika på bilen nästa vecka. Förhoppningsvis kan dom lösa det på lite bättre sätt.

/t

Nu har Vällingby bilel AB lagat värmaren, det var bara locket till förbränningsfläkten som hade hamnat på sniskan och satte stopp för fläkten. Efter att dom fixat locket så snurrade värmaren på!

Kan varmt rekommendera Vällingby bilel för dom i 08-området!

Samtidigt kan man undra vad Enköpings bilkompani i Bro sysslade med då dom tog in bilen för felsökning av värmaren! Kan man inte kräva att dom ska titta på lösa lock, slangar och anslutningar då man betalar över 1600 för felsökning av värmare?
Dagens tistel till dom och jag tänker inte lämna in bilen där fler gånger!

/T

Henrik.M
2010-12-02, 00:16
Nu har Vällingby bilel AB lagat värmaren, det var bara locket till förbränningsfläkten som hade hamnat på sniskan och satte stopp för fläkten.

Förmodligen är det då tidigare bytt brännkammare + fläkt i den.
För det locket hamnar inte på sniskan av sig själv utan att någon pillat i det , det vill jag påstå är en ren omöjlighet.

MEN det var bra att det löste sig snabbt och smärtfritt. =)