handdator

Visa fullständig version : Ljudisolering



Sharp
2007-06-21, 19:36
Jag har rostlagat min golf 2, bytt hela golvet, skärmar ja allt.
Nu är det dags att sätta ihop hela härligheten. Är det någon som har någon idé vad man ska använda till ljudisolering inne i kupén? Orginal isoleringen var helt slut efter all blöta. Är det biltemas som gäller eller? Tacksam för tips! mvh Sharp

Sebbe
2007-06-21, 19:46
Jag har rostlagat min golf 2, bytt hela golvet, skärmar ja allt.
Nu är det dags att sätta ihop hela härligheten. Är det någon som har någon idé vad man ska använda till ljudisolering inne i kupén? Orginal isoleringen var helt slut efter all blöta. Är det biltemas som gäller eller? Tacksam för tips! mvh Sharp

Jag kör med biltemas. Kommer inte ihåg vilken tjocklek, men den tunnaste tror jag? Tycker att det blev tystare än innan.

maximal
2007-06-21, 19:54
Har funderaf på att använda liggunderlag, i kombination med årdentligt rostskydd. Tanken är att dom inte håller kvar fukt som textilmattor gör.

rutger j
2007-06-22, 12:27
bly/asfaltsmatta är det som är mest vanligt inom bilstereotävlings cirkusen.
Det är det som har bäst pris/prestanda.
Dess största nackdel är att det tynger ner bilen.
I övrigt så har det inga direkta nackdelar.

Raamat (stavningen är jag osäker på) är en vidare utveckling av bly/asfaltsmatte principen.
Det jobbar på samma sätt (tynger ner) men, och fråga mig inte hur, så tynger det inte ner lika mycket som bly/asfaltsmatta.
Raamat är dock dyrt i jämförelse med bly/asfaltsmatta.

Sen har vi alla de olika spraybara dämpningsmassorna som finns.
Noisekiller, Swedac o vad de nu heter...
Dessa är dyra, med undantag för Swedac som kostar "rimliga" pengar.
Dock måste man beställa det i 18kgs (vill jag minnas att det var) förpackning.
Dessa massor sprays på plats o har funktionen att de omvandlar vibrationer till värme, i jämförelse med mattorna som tynger ner = sänker frekvensen till en frekvens som människoörat inte kan höra.

Oj, långt inlägg.

För bästa pris/prestanda =bly/asfaltmatta.
Med Raamat som en god tvåa.
På tredje plats hamnar massorna pga av priset.
De kräver även en tryckluftsspruta för att appliceras.

Lycka till med valet.

mvh
Rutger

Sharp
2007-06-24, 14:41
Tackar för alla tips!
mvh Sharp