handdator

Visa fullständig version : Golf Gti 16v -88 startar ej



Martin Sandbäcken
2009-11-26, 21:59
Tjena är ny här å detta blir mitt första inlägg...

Ja har ju köpt en gti då som sagt å har haft den i 2 dar idag så är lite ovan grejerna dock har jag en 1,8 cl av samma årmodell...

Ja men nu till problemet ska försöka beskriva så bra jag bara kan...

Bilen gick när jag köpte den dock varit avställd i 2 år å knappt gått något dock gick den väldigt dåligt kall, men den hadde tomgång men gillade inte att man gasade dock svårt att höra då för grenrörs packningen va dålig men tror den gick på alla...(tror efter att ha rivit tomgångsmotor/ventilen att det har med den dåliga gången kall då den satt fast å inte gick att blåsa igenom)

sen idag fixade jag avgassystemet men sen vägrar bilen att starta:(

kollat gnistan och den va bra på alla, å då upptäckte jag att stiften va torr,
rev alla slangar till bränsle historian å pillade lite å så försökte igen men vägrade starta, kollade stiften då va dom sur allihopa... blåste rent kolla gnista, som va ok... men vägrar starta å så höll jag på, ibland blir det bensin på dom å ibland blir det inte det men bilen tänder inte äns till...

den får bränsle fram till insprutningsenheten har jag kollat, kollade även så att den fick till spridarna genom att lyfta på "klockan" i luftburken, och det kommer endast om jag lyfter på den, sedan var jag sten säker på att startspärren stoppade pumpen men läste nu att pumpen går nån sekund vilket som så imorgon ska jag kolla satt den går hela tiden när tändningen är på...


kollat rotor och fördelare, ser bra ut får ju som sagt gnista så ja tror det är ok men det är oljigt där så ska väl vara nån packbox där, läste att hallgivaren ofta krånglar men då borde man väl inte ha någon gnista eller?...

jag själv tror ju på någonting med bränslet, å eftersom startspärren stoppar det så kan ju den spöka? eller kan bränsle filtret satt igen så den inte får tillräckligt med soppa? så det blir det första jag kollar i morgon. Har ett komplett insprut till en 1,8 88 som ser exakt lika ut är det det någon som vet så man kan testa med något man vet funkar...

Men om inte det är problemet så har jag nog slut på lösningar å verkar ju inte vara allt för ovanlig på dessa att dom inte vill så tar gladeligen emot alla tips å ev felsökningar

Mycket text men vill ha igång bilen så skriver så utförligt som möjligt och hoppas på att någon har något bra svar!

Mvh//Martin

Martin Sandbäcken
2009-11-27, 10:32
Någon?

JettaSport
2009-11-27, 13:46
Alla som kan e väl kvar på jobbet el dylikt än kanske.

Kommer ett litet surr/brum från bränsletanken då dy vrider på tändningen?

Om inte kan väl typ förpumpen inuti tanken lagt av möjligen eller ngt relä till pumparna.
Gissningar alltså. Var ett tag sen jag var uppdaterad o grejade så de e lite vagt i minne just nu.

återkom med om det låter från tanken

/mårten

Dave the brave
2009-11-27, 18:32
Hej å välkommen hit!

När du kollar gnistan, böj och vrid på kablarna samtidigt, det kan vara glapp i dem. Kontrollera att rätt tändkabel sitter på rätt cylinder och att fördelaren står rätt. Det finns ett märke på fördelaren som rotorn ska riktas mot när motorn är nollad (ÖD eller på engelska TDC).

Står kamdrevet rätt? Märket i drevet ska vara mot pilen på kamkåpan när motorn är nollad.

Kolla så att spridarna har en jämn sprutbild. Det gör du genom att bygla bränslepumpsrelät samtidigt som du har tändningen påslagen. Sätt varje spridare i en PET-flaska. Det ska komma en konformad dusch ur varje spridare när du lyfter på luftvågen.

Vet inte hur mycket du sökt på forumet men det finns ganska mycket skrivet om hur man går tillväga med felsökning mm, ibland med bilder. Om du inte hittar så fråga på :)

Martin Sandbäcken
2009-11-27, 23:49
båda dom pumparna går, om man inte slår koden till startpärren så går bara den i tanken verkar det som men slår man inte inte den går båda...

Nu är det så att vi har fått igång den.. efter mycket testande, som jag sa var tomgångsventilen körd men när vi väl fick igång den tror det va kalstarts ventilen, så koppla vi 12 volt direkt på den några gånger i tillslut hoppa den igång... men gasade man upp till 3-4 tusen så stannade den där så vi klurade lite å pluggade slangen från själva luftintaget till tomgångsventilen, så all luft måsta gå in igenom mätskivan, å den går ju nu men den går extrem orent, ska försöka ställa tändningen, har även kört den lite den går skapligt på låga men skulle tro att på höga varv kör jag ifrån den med min andra vanliga golf då det inte hände mycket efter 3000varv

Vill inte heller gå på tomgången men det beror väl på tomgångsventilen skulle ja tro, ska försöka skaffa tag på en sån, eller finns det nått sätt att mäta upp den?

Martin Sandbäcken
2009-11-27, 23:53
Funderade på det där med spridarna?

På min andra golf är dom bara att rycka upp sitter med oringar, men så är itne fallet på denna va? är dom gängad i insuget eller nått, hur får man upp dom? vågade inte röra allt för mycket på dom då ja inte vite hur det såg ut! tänkte ev göra en service på dem byta insaten där å o-ringar osv osv...

Dave the brave
2009-11-28, 09:49
Spridarna sitter även här med O-ringar men de brukar sitta stenhårt. Finns speciella verktyg för att dra upp dem. Det går (nästan) lika bra med en blocknyckel som du sätter nedanför delningen mellan spridare och bränslerör och drar/bänder upp.

JettaSport
2009-11-29, 08:54
finns liten hjälp i FAQ under verktyg. Men blocknyckel går ju oxå bra.
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=12&id=64

Jag tänkte på, har du kollat vakumslangen till bromsservot?

Martin Sandbäcken
2009-11-29, 14:37
Nä det har jag helt glömt bort, borde ju vara det första man kollar, dock är det vakum i övriga slangar...

Martin Sandbäcken
2009-12-01, 14:38
vakum slangar är ok allt funkar men någonting är inte som det ska...

Bilen har ju stått i 2 år så är väl inte så konstigt, igår började den med att vägra starta när ja vred på nyckeln alltså startmotorn gick ej!

Va ut å knacka på den sen helt plötsligt funkade den men idag har den ej funkat alls, har även kommit ett ljud från tändningslåset som låter ungefär som om man glömmer lyset på i en volvo piper fast mycket svagt fast försvann när ja rucka lite på nyckeln? vad är detta? är det nått med tändnings låset? armen till torkarna funkar ej heller är ihop tejpad men dom funkar ej, kan detta ha med att startmotorn ej rör sig när ja vrider på nyckeln?

Har kört skruvmejsel tricket på startmotorn å då hoppar den igång utan problem. har kollat kablar å ruckat på alla men den vägrar, funderade på nått relä? säkring? har kollat inte allt för noga men efter som det funkade igår till å från borde det inte vara nån säkring...

, funderade på vad som styr kall starts ventilen är det motor temp givarn? finns så många givare som kan krångla så ja blir yr...


Nu vart det lite slarvigt skrivet med frågor osv

Men
1. start motorn går ej tips? (går med skruv mejsel, men ej med nyckeln)
2.vad styr kallstars ventilen(den funkar ej då jag tar ur den å vrider på starten då bilen är kall) men vi har klippt jord kablen å drog en egen direkt till jord å funkade den? den kan ju knappast va styrd av jord?
3.tändning vart är standard inställning då ja körde bilen sist gick den inga bra bara på låga varv å misstände lite då å då... hittar ingen märkning på min fördelare?
4.finns det något sätt att mäta upp givare mm så att man vet att dem funkar?

Mvh

Dave the brave
2009-12-01, 17:24
Kolla din mail!

Har du 12V på kabeln (den lilla) som går till solenoiden på startmotorn när du vrider nyckeln till startläge? Om inte är sannolikheten stor att det är något knas i tändningslåset. Kolla i en Haynesbok, finns bla att låna på bibliotek, för att se hur kablarna är kopplade i tändningslåset. Det går att klippa kablarna och koppla sig förbi tändningslåset för att på så sätt felsöka.

Sitter det något stöldskydd av något slag på den?

Med skruvmejseltricket antar jag att du menar att du har byglat anslutningarna mellan den stora och lilla kabeln på startmotorn?

Ska se om jag hittar någon bild på hur tändningen ska stå, har för mig jag sett någon på www.vwvortex.com

Martin Sandbäcken
2009-12-01, 18:50
går 3 kablar till solenoiden 2 veka en svart och en röd med svart streck på den har jag -12 på den grova har jag +12 så allt bör vara i sin ordning? får se om jag får någon att hjälpa så jag kan se om jag har 12 + på den svarta... problemet borde därmed ligga i tändnings låset som jag varit lite fundersam över sedan jag köpte bilen, har vare lite skumt med oljud och sånt som jag skrev...

Har det här VAG som man ska slå in siffror men vad jag kan förstå stoppar det bara bränslet, eller du kanske syftar på något annat?

japp stora och lilla kablen, den stora röda och den röda med svart streck med - 12 som sitter mot torpedväggen så att säga...

Martin Sandbäcken
2009-12-02, 14:25
nu har ja provat å mixtrat lite, tändningslåset fungerar problemet nu är att kabeln är klippt å är skarvad i båda ändar som går in i denna...

[img=http://s4.postimage.org/1rkntr.jpg] (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1rkntr)

tror det är 8 och 15 som är från tändningslåset och startmotor

säkringarna är hela, men vad bör jag göra? spelar ingen som helst roll för mig att ha något larm eller kodlås, men tar gärna den enklaste vägen om man säger så... går det att bara skarva ihop den svart röda kabeln igen? borde väl gå eller måste man bygla nått eller så?

Martin Sandbäcken
2009-12-03, 23:35
Löste sig idag med starten skarvade helt enkelt ihop kabeln igen som den är orginal å det funkade fast den där dosan är i kopplad?:P

Jaja sen tänkte jag å kompisen kolla satt kamremmen verkligen stod rätt vilket vi började fundera på att den verkligen inte kunnde göra eftersom bilen endast gick då man justerade fördelaren max åt ena hållet? så vi rev å kolla dubbel kolla men allt stämde, kollade in fördelaren nogrant hittade 2 skruvhål till man kunde sätta den i så man kunde vrida ännu mer åt det hållet, å där hade vi problemet bilen går skit bra går som ett skott!

Nu får ja se hur kallstarts ventilen fungerar imorgon men den verkade inte få stöm men vilken givare är den styrd av?

sen undrade jag hur mycket ström tomgånsventilen ska ha? känns onödigt att köpa en ny om det är fel någon annanstans gör ja för ofta...

Dave the brave
2009-12-10, 18:34
Har svarat på ditt PM...

Jag vet inte exakt vilken spänning tomgångsventilen ska ha men har för mig att det rör sig om 0.5-1.5 V. Och det varierar på hur mycket styrboxen för detta tycker att den ska kompensera. Styrboxen sitter för övrigt innuti kupén bakom mittkonsolen.

Hur går bilen nu? Bra när den är varm/dåligt när den är kall eller tvärtom? Kass tomgång?

Martin Sandbäcken
2009-12-10, 19:56
Bilen går bra så fort man får igång den..

Men kallstatsventilen funkar inte så man får gasa på mätskivan samtidigt som man startar å tills den går till sig, sen går den hur bra som helst...

Tomgången går bra men går lite väl sakta ner tror jag, men ibland tar den ännu längre tid på sig att gå ner å ibland hänger den sig helt på 3000...

Hänger sig aldrig kall, bara varm, men kallstarten styrs väl av en givare vilken av dom?

Dave the brave
2009-12-10, 20:58
Som jag skrev i PM:et, kallstarten styrs av bimetallkontakten på sidan av topplocket, den tvåpoliga. Den känner av kylvattentempen och öppnar/stänger strömkretsen efter den. Felsök på det sätt jag skrev.

Martin Sandbäcken
2009-12-11, 00:57
Jo men jag har ej fått något pm:S

MVH

Dave the brave
2009-12-11, 23:14
Aha, svarade i profilmeddelande istället för PM. Nu har du PM i alla fall :)

Martin Sandbäcken
2009-12-13, 15:56
Tusen tack!