handdator

Visa fullständig version : Serviceintervaller



outrunner
2009-11-26, 18:11
Såg i senaste numret av Teknikens värld, jämförelsetestet av GTi-bilar(Golfen vann) att det verkar som Volkswagen har gått över till 2000 mils intervall.
Kan någon bekräfta detta? Om det är så så undrar man ju vad vi ägare till VW med 3000mila intervaller ska tro?

P.

tuvor
2009-11-26, 21:39
Det är fortfarande 3000mil eller 2 år som gäller.
I nya motorer sitter även en oljekvalitetavkännare som talar om när oljan är dålig, detta kan hända långt innan 3000mil och inom 2 år beroende på hur bilen rullar långa eller korta sträckor.

En bil som rullar korta sträckor sliter mycket mer på oljan om inte motorn värms upp intensivt. Men hur många är glada att gasa en kall motor?

Henrik.M
2009-11-26, 22:58
I nya motorer sitter även en oljekvalitetavkännare som talar om när oljan är dålig, detta kan hända långt innan 3000mil och inom 2 år beroende på hur bilen rullar långa eller korta sträckor.

Har suttit de senaste 10-åren på VAG:s snurror. =)

tuvor
2009-11-27, 19:14
Har suttit de senaste 10-åren på VAG:s snurror. =)

Jao, men inte lika vanligt som de är på de lite nyare. Den första kanske kom -98 men satt bara i vissa turbomotorer med viss utrustning idag är det näst in till standard på alla bilar inom Vw-Group.

Henrik.M
2009-11-27, 21:19
Jao, men inte lika vanligt som de är på de lite nyare. Den första kanske kom -98 men satt bara i vissa turbomotorer med viss utrustning idag är det näst in till standard på alla bilar inom Vw-Group.

De flesta VAG bilar sedan början av 2000-talet oavsett utrustning , då konceptet longlife togs i bruk inom VWGS.
Men vad vet jag!? ;-)

tuvor
2009-11-27, 23:55
du har helt rätt när det gäller LONGLIFE MEN det finns undantag och det borde både du och jag veta? ;)

Henrik.M
2009-11-28, 01:36
du har helt rätt när det gäller LONGLIFE MEN det finns undantag och det borde både du och jag veta? ;)

Kommer faktiskt inte på några undantag på rak arm.