handdator

Visa fullständig version : oljepumpshaveri passat 1,8T



Hekne
2009-11-24, 23:39
Hej!

Har en 01 passat 1,8T som jag fått lite problem med. Bilen har gått c:a 14000mil men ny/utbytesmotor sattes in p.g.a. kamremshaveri för c:a 5000 mil sedan (innan jag köpte den).
Igår började oljetryckslampan blinka och när jag lyssnade noga slamrade det om motorn. Jag har hört ett svagt slamrande när jag startat och bilen varit kall men nu var det konstant.
Bilen har varit servad på VAG med long life vilket när jag läst andra forum inte verkar så bra. Många har fått igensatta oljesilar pga koks etc.

Plockade ikväll bort ventilkåpan för inspektion. Såg inga slitage eller dylikt dock kikade jag av en tillfällighet på kamremmen som var helt slapp, kunde röra den upp och ner flera cm. Visade sig att spännrullen hade "låst sig". Skruvade man lite drog den till. Som tur var hade den inte kuggat över.
Detta fel var inget jag letade efter och som jag ser borde det inte ha något att göra med dåligt oljetryck.

Kollade även sumpen genom oljenivågivarens hål men där var lent och fint och inga tecken på koks etc.

min fråga är, kan det finnas något samband mellan slapp kamrem och dåligt oljetryck/slamrande motor?

Är det ide att riva ner sumpen för att kontrollera oljesil/oljepump?

Tacksam för alla svar!

/Henrik

R.Grönberg
2009-11-25, 01:22
ta ner och kolla för säkerhets skull, vore ju tråkigt köra ett ras till på den bilen.
ÄR ju ett vanligt fel, och kör inte på long life servicar i fortstättningen:)

Hekne
2009-11-25, 09:17
Blir nog att göra det. Uppskattad tid? Får väl riva ner hela frambalken för att få ut sumpen. Hur kontrollerar man smidigast om oljepumpen är OK?

Men min fråga kvarstår, kan det finnas något som helst samband mellan låg oljetrycksnivån/slamrande ventillyftare och den slappa kamremmen eller var det en ren tillfällighet och 2 helt separata problem oberoende av varandra?

Är det inte märkligt att kamremspännaren gett upp efter 5000mil, eller var de så klantiga när motorn byttes att de använde samma spännare?

/Henrik

VWGolIV
2009-11-25, 11:30
Har både läst och hört att många bara byttat remmen och inte rullarna.
Lite snålhet och slarv.

Så det kan ju vara så att den inte är bytt eller rasat.

Byt allt hade jag gjort, iallafall rullarna om du anser att remmen är frisk.

Olofsman
2009-11-25, 11:30
När du ska ha ner ojletråget räcker det att du fäller framvagnen lite och glöm inte bultarna som sitter baktill på oljetråget (mot växellådan). De sitter riktigt dumt till. Spännare kan fallera lite när som. Beror på vilket fabrikat de är. Jag tror absolut inte dom har låtit den gamla spännaren sitta där. Byt silen om den är igensatt men om den itne är det så får du byta pumpen men det ser du när du har oljetråget nere. Jag skulle bytt både och när man ändå har det nerrivet.

MVH Conny