handdator

Visa fullständig version : Programmera nycklar



Shedevil
2009-11-24, 14:01
Jag köpte min passat av en bilhandlare förra veckan o fjärrstyrningen till centrallåset fungerade ej på nycklarna. Påpekade detta till handlaren men han sa att de fungerade o att det nog bara var betterierna som behövdes bytas. Igår när jag bytte batteri så fungerade inte fjärrstyrningen så VW-verkstad skulle programmera dem ifall de hade tappat minnet.

Nycklarna gick inte att programmera o det visade flera fel i larmhistoriken på styrdon, centrallås mm. Larmet fungerar inte heller på bilen iom detta. Har någon här råkat ut för något liknande?

Och som jag har förstått så kostar det en hel del att komma till rätta med elproblemet och felsökning, byta styrdon mm.

Mitt hopp ligger på att bilhandlaren tar den ekonomiska smällen o löser detta:(

Gullideckel
2009-11-24, 16:43
http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Varudeklaration-begagnad-bil/

Beror nog på om detta fel stod med i varudeklartionen eller inte.

Shedevil
2009-11-24, 16:55
http://www.konsumentverket.se/Svar-fran-radgivarna/Sok-bland-fragor-och-svar/Sok-bland-fragor-och-svar/Varudeklaration-begagnad-bil/

Beror nog på om detta fel stod med i varudeklartionen eller inte.

Nej, felet stod inte med i varudeklarationen och bilhandlaren vill inte betala felsökning o reparation så att nycklar o larm fungarer. What to do?

Gullideckel
2009-11-24, 17:51
Står lite mer här:
http://www.konsumentverket.se/sv/bilar/Kopa-av-bilhandlare1/Efter-kopet/Reklamation-kop-av-bilhandlare/

Skriftlig reklamation är nog nästa steg isåfall.

VWGolIV
2009-11-24, 18:38
Skicka ärendet till ARN, men räkna med lång väntetid.

Sen om du får rätt så innebär det inte att firman åtgärdar det ändå.
Vilket gör att du ev får betala själv ändå.

Betalar du själv nu så skriv det i ARN att du åtgärdat det hos VW och att du vill att firman skall betala dig och hoppas att dom betalar om du vinner hos ARN.

ture
2009-11-24, 19:53
Om bilhandlaren är medlem i MRF så är du garanterad ersättning om du får rätt av ARN (oavsätt om bilhandlaren vill betala eller ej)

mvh
t

Janne.M
2009-11-24, 20:06
Om du köpte den förra veckan, går det inte att häva köpet?

VWGolIV
2009-11-24, 20:22
Vore bra o veta vilka garantier + om han är med i MRF eller inte.

Innan dess kan vi bara spekulera.

Shedevil
2009-11-24, 21:41
Vore bra o veta vilka garantier + om han är med i MRF eller inte.

Innan dess kan vi bara spekulera.

Han är ej med i MRF och på köpekontraktet står det ej återköp! Men jag har pratat med honom igen och jag ska köra ner bilen till Malmö så han ska försöka ordna det. Visserligen blir det en massa dyra resor för mig plus att jag måste låna bil för att ta mig till jobbet och för att kunna handla då jag bor lite utanför Sölvesborg. Så jag försöker lösa det så här först innan jag blandar in ARN. Men nog blir jag jäkligt olycklig eftersom jag precis har köpt bilen och är beroende av ett fordon pga jobb.

VWGolIV
2009-11-24, 21:53
Jag vet hur du känner dig, jag köpte en V***o för 93papp som stod stilla i 1 år eftersom den inte var körbar.
Den var det vid köpet men höll inte så länge och det tog 1år att få rätt och sedan få bilen lagad.

Den såldes dagen efter att den varit och blivit lagad för 30-40 papp.

Men kan man lösa det utan ARN osv så är det bäst.
Det finns ju lagar att följa oavsätt vilka garantier en säljare ger.
Skicket och priset är ju avgörande för vilken rätt man har juridiskt.

Sen får du kanske bita i det sura äpplet och bekosta din hyrbil själv men ibland kan det väga upp mot vad det ev kostar o fixa bilen.
Troligen tar det några timmar till en dag o få fixat.

Keirn
2009-11-24, 22:02
Mest sannolikt är det comfortstyrdonet som är kasst, att köra ner bilen på lykca och fromma är ingen ide, handlarn kommer garanterat blåsa dig i alla fall.
Forsök hitta ett nytt styrdon eller tvärhäv köpet.

Shedevil
2009-11-24, 22:25
Mest sannolikt är det comfortstyrdonet som är kasst, att köra ner bilen på lykca och fromma är ingen ide, handlarn kommer garanterat blåsa dig i alla fall.
Forsök hitta ett nytt styrdon eller tvärhäv köpet.

Jag försöker ju självklart få honom att felsöka om det är styrdonet el kablar vid styrdonet som är orsaken till att det inte går att programmera nycklarna.

Mini_me
2009-11-25, 08:13
Vad är det för år på denna vagn vi pratar om?

Andersson Racing
2009-11-25, 10:56
Vad är det för år på denna vagn vi pratar om?

I ett tidigare inlägg sades det vara en -03:a.

/ Per

Shedevil
2009-11-25, 12:11
I ett tidigare inlägg sades det vara en -03:a.

/ Per

Helt rätt, 03 it is:)

Shedevil
2009-11-25, 19:33
Jag vet hur du känner dig, jag köpte en V***o för 93papp som stod stilla i 1 år eftersom den inte var körbar.
Den var det vid köpet men höll inte så länge och det tog 1år att få rätt och sedan få bilen lagad.

Den såldes dagen efter att den varit och blivit lagad för 30-40 papp.

Men kan man lösa det utan ARN osv så är det bäst.
Det finns ju lagar att följa oavsätt vilka garantier en säljare ger.
Skicket och priset är ju avgörande för vilken rätt man har juridiskt.

Sen får du kanske bita i det sura äpplet och bekosta din hyrbil själv men ibland kan det väga upp mot vad det ev kostar o fixa bilen.
Troligen tar det några timmar till en dag o få fixat.

Ajdå, det var en riktigt trist affär! :(
Bilhandlaren ville ge mig 700kr idag o så kunde jag göra jobbet här hemma, men det täcker inte rep så jag skickade några länkar till honom från konsumentköplagen och krävde att han skulle betala rep så att de fjärrstyrda nycklarna går att använda.

Ska lämna bilen till honom imorgon o jag hoppas att jag kan hämta hem bilen så snabbt som möjligt dock senast på onsdag eftermiddag nästa vecka, vilket jag tycker är rimlig tid för honom att åtgärda problemet.

polomannen
2009-11-25, 21:19
I värsta fall kan det vara kablar som har oxiderad sönder under golv mattan
P.G.A läckage i bilen so har varit.

Hoppas det löser sej med din bil.
Lyckatill.

robban
2009-11-26, 10:09
Varför hör du inte med med Jocke på Servicecenter om dom kan hjälpa dig ...
Riktigt duktiga och trevliga killar, som dessutom finns i Sölvesborg !

mvh robban

Shedevil
2009-11-26, 13:24
Varför hör du inte med med Jocke på Servicecenter om dom kan hjälpa dig ...
Riktigt duktiga och trevliga killar, som dessutom finns i Sölvesborg !

mvh robban

Jo, jag har gjort en felsökning där men för att komma tillrätta med problemet så behövs ytterligare felsökningar som tar tid och bilhandlaren ville inte betala för att jag hade min bil där. Jocke är bra, han tycker jag skulle köra ner bilen till malmö o slänga nycklarna på herr Omar al- Halabi, ha ha.....

Sten tycker ett Omar inte har ngn skyldighet att betala rep medans det tycker Jocke, intressant. Men senast vid 13-tiden idag sitter jag i bilen på väg ner till Arlöv för o lämna bilen till bilhandlaren. Han har lovat o stå för rep.konstnaderna:) Det blev fart på honom när jag skickade några länkar från konsumentköplagen!!!!

Shedevil
2009-12-02, 21:47
Idag har jag hämtat min bil hos bilhandlaren, komfortstyrdonet är bytt och nycklarna är nu programmerade så handlaren skötte sig denna gången efter lite bråk med honom=)

Andersson Racing
2009-12-03, 00:48
Idag har jag hämtat min bil hos bilhandlaren, komfortstyrdonet är bytt och nycklarna är nu programmerade så handlaren skötte sig denna gången efter lite bråk med honom=)

Trevligt att det löste sig tillslut!

mvh Per

Jocke.A
2009-12-22, 20:08
Idag har jag hämtat min bil hos bilhandlaren, komfortstyrdonet är bytt och nycklarna är nu programmerade så handlaren skötte sig denna gången efter lite bråk med honom=)


Vad glad jag blir att det löste sig för dig.
Hör av dig om du behöver mer hjälp med bilen.