handdator

Visa fullständig version : Problem med bakbromsar - handbromslampa



MrD
2007-06-21, 17:06
Hejsan!
Jag har en Vento Cl 1.8i årsmodell 98.
Vid senaste besiktningen fick jag nedslag på ojämn bromsfördelning på bakbromsarna.
Så jag lämnade in bilen till en verkstad som bytte bromsbackar, bromscylindrar och bromsvätskan.
Nu känner jag att bromsarna tar mkt tidigare när man trycker ner bromspedalen.
De verkar även ha justerat handbromsen på samma gång då man inte behöver dra åt den så hårt.

Nu till problemet! Handbromslampan börjar lysa när man bromsar hårt eller upprepade gånger. Vad kan problemet vara och vad bör man ändra på?

Dave the brave
2007-06-21, 17:40
Vet inte vad felet kan vara men det första jag hade gjort är att åka tillbaks till verkstaden som bytte grejerna. Så fort som möjligt så de inte kan hävda att "det där har kommit efteråt, inte vårat fel". Ingen idé att börja rota i det själv om det skulle vara så att det är något fel på de nybytta grejerna, då finns det ingen chans att få dem utbytta.

MrD
2007-06-21, 17:45
Har redan varit tillbaka med den, men de lyckades inte lösa problemet. Så man måste väl hjälpa dem på traven med information misstänker jag.
Känns inte så kul att behöva åka till en märkesverkstad i efterhand och betala dem också...

Lillen
2007-06-21, 18:02
Brukar kunna vara kontakten I handbromshandtaget ibland!

MrD
2007-08-05, 23:30
Efter lite konsultation med Folkadoktorn så sa de i princip på en gång att det antagligen beror på för låg nivå av bromsvätska.
Påfyllning löste problemet...