handdator

Visa fullständig version : Köpa bil med kredit kvar?



Premis
2009-11-22, 21:48
Tjena

Kollar på den bil och får ifrån transportstyrelsen:
Upplysningar: Kredit.

Jag vet att krediten följer med bilen och inte säljaren så det gäller att ha kolla på det där. Hur gör ni när ni handlar för att se till att ingen kredit alls hoppar över på dig som köpare (bilen). I de fallen krediten skall hoppa över, hur kollar man exakt hur mycket kredit det är på bilen samt vem som äger krediten?

Senast jag försökte detta så har jag för mig att sådant var hemliga uppgifter. Alltså lite bökigt att handla av en privatperson då.

Att gå in och köpa en bil där ägaren "garanterat" ett visst kvarvarande kreditbelopp känns lite fel. Det ju vara 10 olika företag som har kreditförbehåll.

ps. jäklar vad mekigt det är att få ärliga uppgifter av handlare nu för tiden, "jodå, det är en 08'a" ... så kollar man bilregistret, jojomensan, en 07a .. det är mer regel än undantag.

Henrik.M
2009-11-22, 22:19
Borde ju gå att höra med finansbolaget som "äger" bilen hur mycket skuld det är kvar på bilen eftersom bilen är kreditsatt.

Ex bilen finasieras via VW finans.

Borde gå att genom ett telsamtal till VW-finans och ett regnr samt en närmare förklaring av ärendet få uppgifter på hur mycket kredit det är på bilen tills den är löst alt så kan dom hjälpa dig med hur du går vidare i ärendet om du är sugen på att handla.

Sen överlag när det gäller bilar med skuld i privata bilaffärer, brukar köpare och säljare mötas upp på banken där skulden antingen löses av köparen till bilen eller tas över av köparen till bilen , beroende på hur affären görs upp.
Sköts oftast av banken på plats.

Råbbert
2009-11-22, 22:20
Jag har själv sålt 2st bilar där jag haft avbet. kvar och även köpt en bil som ägaren hade skuld på.

När jag sålt har vi träffats på min bank, tagit med sista betalavin och de på banken har ring för att få dags aktuell skuld. (med räntor och så)

Sedan sätts köparens pengar in på mitt konto, banken betalar restskulden från mitt konto. Vipps så e bilen löst, och resterande pengar sitter på mitt konto.
Givetvis skriver de ut kvitto på att lånet är borta. Enkelt och smidigt..

Hoppas du förstår hur jag menar..

MVH/ Robert

Råbbert
2009-11-22, 22:21
Otur att jag skriver så sakta.. =)
Hann inte riktigt bli först att svara.. haha

MVH/ Robert

Henrik.M
2009-11-22, 22:26
Summan av kardemumman = Blir det affär , så träffas ni på banken och så sköter banken(erna) resten beroende på hur affären och fianserna gör upp.
Viktigast av allt är att du får ett skriftligt kvitto från finansbolaget/banken på att bilkrediten är löst av föregående ägare.

EDIT : Kanske inte behöver skrivas men jag gör det ändå.

BIG NO-NO till säljare som snabbt vill ha affären genomförd , helst pengarna i handen EFTER att banken stängt.
Dvs säljare som "fixar" allt dagen efter med sin bank.

Båda på banken samtidigt , köparen med fianserna och säljaren med bilen.

Annars är det KÖPAREN som sitter i skiten.

VWGolIV
2009-11-23, 00:03
Läste nånstans att detta med kredit på bilen skulle ändras.

Dvs det inte skulle gå att sälja bilen och låta krediten följa med utan krediten skulle vara bunden på personen som ägde bilen.
Nu har jag inte koll vart jag läste detta men det var nått lagförslag iallafall.

Jag har aldrig haft problem att få reda på bilens aktuella kredit när jag ringt finansbolagen, sålänge man har regnr, personnr osv på den som äger krediten/bilen.

Om affären är strulig, dvs svårt o få reda på restskuld m.m så skit i o köp bilen, finns ju fler.

Likvid
2009-11-23, 00:17
I England tex är det mycket lätt få full historik på en bil man köper, om det finns skulder, om bilen varit inblandat i kriminella händelser etc....

Man SMS:ar bara registeringsnumret och man får full historia på bilen, kostar dock några enstaka £.

Ganska konstigt att denna service inte finns för privatpersoner i Sverige utan att man måste vara polis.

Henrik.M
2009-11-23, 16:45
Ganska konstigt att denna service inte finns för privatpersoner i Sverige utan att man måste vara polis.

Beror på att vi tillämpar PUL (http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/43/60/4156fb10.pdf) i sverige.

mr_mike
2009-11-24, 10:17
Jag har köpt både bilar och mc med notering KREDIT.

Gör upp affären på en bank. Där ber du banktjänstemannen/Kvinnan ringa det aktuella kredit bolaget och kolla upp kredit beloppet inkl dagen aktuella ränta.

Detta belopp betalar banken in på deras konto resterande pengar får säljaren. Om han nu säljer bilen för lägre penning än vad han har i skuld så får du se till att han pröjsar in de slantar som fattas.

Efter ca 7-14 dagar så är noteringen KREDIT borta på fordonet.

Mycket smidigt och enkelt.


Mvh Micke

Erol
2009-11-26, 22:33
Som det sägs ovan, ta det tillsammans på bank.

Alt. Kontakta kreditgivaren, ring 0771-14 15 16 (transportstyrelsen) deras
kundtjänst kan tala om vem som är kreditgivare.

OBS!
Det är straffbart att köpa en pantsatt vara utan kreditgivarens tillstånd,
så oavsätt om köpet sker på banken eller hos kreditgivaren. Kontakta
kreditgivaren för att få besked om hur de vill genomföra affären.


Mvh Erol