handdator

Visa fullständig version : Justera cambern fram själv mk1



D.E
2009-11-18, 18:02
Om man är lite snål (som jag) eller fattig (som jag) så kanske man inte har lust att punga upp 750:- för att en verkstad ska framvagnsinställning.

Men när man är tvungen att ta bort fjäderbenen fram så finns det ju ingen väg runt det. Finns det något vettigt sätt att justera cambern fram själv? Att man vrider på den excentriska skruven vet jag ju, men jag kan inte riktigt fundera ut hur man ska mäta graderna. Behöver man ett specialverktyg eller går det att fixa något sånär själv?

Tacksam för hjälp
Dennis

Barbapappa
2009-11-18, 21:56
Om man är lite snål (som jag) eller fattig (som jag) så kanske man inte har lust att punga upp 750:- för att en verkstad ska framvagnsinställning.

Men när man är tvungen att ta bort fjäderbenen fram så finns det ju ingen väg runt det. Finns det något vettigt sätt att justera cambern fram själv? Att man vrider på den excentriska skruven vet jag ju, men jag kan inte riktigt fundera ut hur man ska mäta graderna. Behöver man ett specialverktyg eller går det att fixa något sånär själv?

Tacksam för hjälp
DennisMan kan ju se det så här, 750:- (vilket inte är billigt för en hjulinställning) är billigare än nya däck, dessutom brukar bilen bli bättre att köra... ;-)

Här har du en tråd från rejsa med nyttig info!
Billig grunka för camberkoll: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3976

Toe & camber med inställningsbilder: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36758

Toemätargrunka: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4613

Då så, ut och meka med dig nu! ;-)

D.E
2009-11-19, 09:01
Ja, men varför lämna in den om man dessutom vill lära sig? :)

Rusta härnäst alltså, tackar!

Manny
2009-11-19, 09:39
Jag brukar alltid köra på ögonmått på bruksbilar. Hellre lite mer negativ camber än positiv. Ställer ena sidan och sen tittar på på hur spindeln sitter i fjäderbenet och sätter det så likt som möjligt på andra sidan. Rejsbilen sätter jag max bara.
Sedan ställer jag toe efter samma metod som porschen på länken, fast jag spänner fast ett par stålprofiler i hjulen o mäter. Kostar billigt :).
Har gjort så på mina o några vänners bilar, och det fungerar Skitbra och har inte ätit däck alls.

D.E
2009-11-19, 13:20
Jag brukar alltid köra på ögonmått på bruksbilar. Hellre lite mer negativ camber än positiv. Ställer ena sidan och sen tittar på på hur spindeln sitter i fjäderbenet och sätter det så likt som möjligt på andra sidan. Rejsbilen sätter jag max bara.
Sedan ställer jag toe efter samma metod som porschen på länken, fast jag spänner fast ett par stålprofiler i hjulen o mäter. Kostar billigt :).
Har gjort så på mina o några vänners bilar, och det fungerar Skitbra och har inte ätit däck alls.

Det är säkert också bra. Men jag har lite svårt att se skillnad på 0 grader och 2 grader minus när inte hjulet är på. :) Men jag vill helt klart ha negativt. 15x7 ET25 pickar ut lite fram annars.

Hur ställer du toe med hjulen på??

Manny
2009-11-19, 16:24
Så länge du kan se att det lutar på rätt håll så duger det. 0, 0.5, 1.5, eller 2.0 spelar inte så stor roll, bara det blir samma på båda sidor, ju mer camber ju närmre 0 i toe har jag för att minimera däckslitaget.

Ang toe, kolla länkarna som visades, och läs mitt inlägg igen.... Så gör jag.

D.E
2009-11-19, 16:51
Så länge du kan se att det lutar på rätt håll så duger det. 0, 0.5, 1.5, eller 2.0 spelar inte så stor roll, bara det blir samma på båda sidor, ju mer camber ju närmre 0 i toe har jag för att minimera däckslitaget.


OK! Då ställer jag dem max och sen tillbaks lite. :)


Ang toe, kolla länkarna som visades, och läs mitt inlägg igen.... Så gör jag.

Tänkte mer på själva justerandet. Man lär väl inte behöva ta ur styrleden ur spindeln och vrida?

GTI-nissen
2009-11-19, 17:22
Tänkte mer på själva justerandet. Man lär väl inte behöva ta ur styrleden ur spindeln och vrida?

Det är bara att lossa låsmuttern mot styrleden och sedan vrider man styrstaget. Det ska finnas ett nyckelgrepp på det.

Manny
2009-11-19, 17:37
Miniguide:

Håll en 22mm blocknyckel på styrleden, lossa muttern med en annan 22mm blocknyckel.
Är det ingen som har rört det på länge så har säkert muttern rostat fast på staget, håll en 13mm blocknyckel på armen och lossa muttern. Gänga sen av hela armen.

Kör sedan lite lätt med vinkelslip med roterande stålborste lite lätt längs med gängorna runt om (inte tvärs över). Smörj in med tex kopparpasta o skruva på muttern igen och och justera genom att skruva in eller ut staget i leden. Akta så damasken på styrväxeln inte snurrar med.

Inställning ska ENDAST göras på passagerarsidan. Förarsidan skall vara ett fast mått. Är förarsidan aldrig bytt så är den inte justerbar ändå.

Toe intällningen måste göra med hjulen på marken, klossar går bra så man kommer under lättare.

Glöm INTE att spänna muttern när det är färdigjusterat. Det är ingen höjdare om staget lossar från leden. Då styr framhjulen åt varsitt håll och du har ingen hel bil längre.

D.E
2009-11-19, 17:40
Tackar och bockar! :) Borde läggas in i FAQ.