handdator

Visa fullständig version : Nån som bluefinnat sin GTi MK6?



Gogolf
2009-11-18, 11:35
Bluefin till nya golfen verkar ju jäkligt smidigt och relativt privärt. Men hur bra blir bilen egentligen. Nån som har gjort detta och kan dela med sig av erfarenheten?

Hur pass mycket märker man skillnad vid gaspådrag?
Någon märkbar skillnad i soppaförbrukning?
Några problem? vid installation eller efteråt
Är du nöjd och skulle göra det igen för samma peng?

Har du mappat bilen någon annanstans du hellre rekommenderar istället för bluefin?

Tack för svar =)

Åkesson
2009-11-18, 16:20
bara en fråga, vad är bluefin?

Barilla
2009-11-18, 16:27
bara en fråga, vad är bluefin?

En slags "trimma din bil hemma själv kit". Du laddar ner information från bilen till en "pryl" som du sedan kopplar upp till datorn och skickar iväg till "superchips" och sedan får du ett mail inom ca 8 timmar när dom gått igenom din information och du laddar sen ner en mappning som du sedan laddar upp till bilen.

Sorry för den otekniska beskrivningen. Du kan läsa lite mer här och se lite bilder. :)

http://uk-mkivs.net/forums/p/114362/778461.aspx

Sigge
2009-11-19, 10:31
Denna tycker jag känns spännande. Kanske kan vara något när våren börjar nalkas och bilen har rullat 5-600mil.

Det står enligt specen att vridet ska gå upp till 381Nm på Golf VI:an. DSG lådan är som jag förstått bara specad att klara 350Nm. Någon som vet om det finns marginal till att hantera denna extra kraft, eller Bluefin till GTI enbart är gjord för manuell?

MVH
Marcus

Barilla
2009-11-19, 10:32
Denna tycker jag känns spännande. Kanske kan vara något när våren börjar nalkas och bilen har rullat 5-600mil.

Det står enligt specen att vridet ska gå upp till 381Nm på Golf VI:an. DSG lådan är som jag förstått bara specad att klara 350Nm. Någon som vet om det finns marginal till att hantera denna extra kraft, eller Bluefin till GTI enbart är gjord för manuell?

MVH
Marcus

Som jag förstod det så ska den klara 380. Den är garanterad till 350 men de har oftast en rätt stor marginal så du ska nog inte vara allt för orolig. Men du kan nog inte få några garantier.

Sigge
2009-11-19, 11:12
Som jag förstod det så ska den klara 380. Den är garanterad till 350 men de har oftast en rätt stor marginal så du ska nog inte vara allt för orolig. Men du kan nog inte få några garantier.

Nä, några garantier räknar jag inte med. Men det är ju skönt att veta om den överhuvudtaget ska klara det.

Det är ju sagt att -R ska ha 350Nm men när den släpps så kan man ju se hur mycket den egentligen lämnar. Det är ju inte otänkbart att den lämnar mer...

MVH
Marcus

Barilla
2009-11-19, 13:05
Enligt det jag har hört så ska den klara 400 och neråt utan problem.

DPC
2009-11-19, 13:05
Om motorn i R härstammar från S3 så ser det lovande ut:

http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=735

Effekt och moment på hjulen som matchar eller överträffar det uppgivna för motorn!

Ang DSG och moment, är det inte delvis en programmeringssak ang maximalt tillåtet moment?

tuvor
2009-11-19, 13:53
Om motorn i R härstammar från S3 så ser det lovande ut:

http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=735

Effekt och moment på hjulen som matchar eller överträffar det uppgivna för motorn!

Ang DSG och moment, är det inte delvis en programmeringssak ang maximalt tillåtet moment?

du vet inte vad den dsg lådan i R klarar. Den har säkert inte samma koppling som i GTI'n.
Vore en miss av Volkswagen annars..

Barilla
2009-11-19, 14:34
Ang DSG och moment, är det inte delvis en programmeringssak ang maximalt tillåtet moment?

Jo, den ska "strypa" vridet om det överstiger 350, vet inte om detta försvinner i den nya mappen.

DPC
2009-11-19, 15:01
Jo, den ska "strypa" vridet om det överstiger 350, vet inte om detta försvinner i den nya mappen.

Precis som jag hade för mig.

VW borde ha marginal till nedställning av moment för R. Inte kul att momentbegränsa en toppmodell. Men personligen så kommer jag att gå mot strömmen och satsa på en R med manuell låda om det blir av med ett köp.

Barilla
2009-11-19, 15:14
Jo det blir nog inte många R´s sålda med manuell låda. :)

Sigge
2009-11-20, 15:30
Denna tycker jag känns spännande. Kanske kan vara något när våren börjar nalkas och bilen har rullat 5-600mil.

Det står enligt specen att vridet ska gå upp till 381Nm på Golf VI:an. DSG lådan är som jag förstått bara specad att klara 350Nm. Någon som vet om det finns marginal till att hantera denna extra kraft, eller Bluefin till GTI enbart är gjord för manuell?

MVH
Marcus

Svarar mig själv här. Skickade en fråga till den svenska agenten Motornord och de skriver att programvaran är anpassad till DSG lådan så de bör vara lugnt.

Nu kliar det i beställningsfingret...

MVH
Marcus

bcr
2010-02-08, 19:47
Är också nyfiken på Bluefin till GTI VI, någon som testat ?

Och är det någon som jämfört med BSR? Bluefin ska ju ge nästan 20 hk mer än BSR?

Är BSR bättre än Bluefin?

/Håkan

ThomasT
2010-02-08, 20:44
Och är det någon som jämfört med BSR? Bluefin ska ju ge nästan 20 hk mer än BSR?


/Håkan
Du ska inte tro allt som står på internet... ;)

.

bcr
2010-02-09, 13:21
Du ska inte tro allt som står på internet... ;)

.

Då frågar jag igen;-)
Någon som provat och jämfört Bluefin/Motor Nord steg 1 och BSR steg 1 ?

Vilket är bäst?

/Håkan

ThomasT
2010-02-09, 17:26
Då frågar jag igen;-)
Någon som provat och jämfört Bluefin/Motor Nord steg 1 och BSR steg 1 ?

Vilket är bäst?

/Håkan
Det kan nog ingen svara på, för svår definierat. Välj istället den som det är enklast att handla ifrån/ få hjälp av om något strular.


Var hittar du siffrorna som säger att det skiljer 20hk?

.

silam
2010-02-09, 20:35
du vet inte vad den dsg lådan i R klarar. Den har säkert inte samma koppling som i GTI'n.
Vore en miss av Volkswagen annars..
Jag skulle nog gissa att både manuell och DSG är samma i GTI och R (och S3 och TTs). Annars skulle dem promotot det i R matrialet.

/N

alterswede
2010-02-10, 00:24
har inte använt bluefin till GTIn (än).
Däremot har jag testat att köra en Focus ST som är flashad med bluefin och jämfört med BSR och dreamscience som jag hade i min egna.

Kan säga att de var betydligt större turbokick i bsrs program = roligare att köra.
Nu är ju 2.5 liters motorn från volvo en helt annan femma (höhö) gentemot Golfens fyra, men till focusen hade jag nog behållt BSRs program.

Ska tilläggas också att de båda programmen utlovade ungefär samma prestanda.
258hk för BSR och 260hk bluefin.

För egen del har jag varit nöjd med BSR i mina bilar, var inne på att skaffa V-tech ett tag också men har lagt ner den tanken.
Skaffar jag BSR i GTIn så är de bara en sak jag undrar...:P
Seat Leon FR 2009 tsi 211hk ger 258 hk , 382nm med PPC3
Golf GTI VI 2009 tsi 211hk ger 240hk , 342nm med PPC3.
Skoda Octavia RS2 2009 tsi 211hk ger 240hk , 342nm med PPC3.

har mailat BSR, ska bli kul och veta varför :P

bcr
2010-02-10, 13:37
har inte använt bluefin till GTIn (än).
Däremot har jag testat att köra en Focus ST som är flashad med bluefin och jämfört med BSR och dreamscience som jag hade i min egna.

Kan säga att de var betydligt större turbokick i bsrs program = roligare att köra.
Nu är ju 2.5 liters motorn från volvo en helt annan femma (höhö) gentemot Golfens fyra, men till focusen hade jag nog behållt BSRs program.

Ska tilläggas också att de båda programmen utlovade ungefär samma prestanda.
258hk för BSR och 260hk bluefin.

För egen del har jag varit nöjd med BSR i mina bilar, var inne på att skaffa V-tech ett tag också men har lagt ner den tanken.
Skaffar jag BSR i GTIn så är de bara en sak jag undrar...:P
Seat Leon FR 2009 tsi 211hk ger 258 hk , 382nm med PPC3
Golf GTI VI 2009 tsi 211hk ger 240hk , 342nm med PPC3.
Skoda Octavia RS2 2009 tsi 211hk ger 240hk , 342nm med PPC3.

har mailat BSR, ska bli kul och veta varför :P

Jag har mailat dem om samma sak och fick ett kryptiskt nonsens svar i stilen med att det är "olika fabrikanter" ....
Är nyfiken på ditt svar också :-)
/Håkan

Crille82
2011-04-24, 12:08
Min MK6 GTI är sedan ett par veckor uppdaterad med Superchips programvara via Bluefin. Bilen har gått drygt 800 mil i nuläget...

Enheten beställdes söndag kväll, betalade direkt online med VISA-kort. Den skickades med DHL måndag eftermiddag och levererades utanför min dörr tisdag eftermiddag. Tisdag kväll efter jobbet pluggades Bluefinnen in i ECU-uttaget och original programvara kopierades. Bluefins programvara installerades i min dator, Bluefin kopplades till dator och programvara skickades till Bluefins databas. Fem minuter efter att programvaran laddats upp kom ett automatsvar per e-post att en uppdatering fanns att hämta. Pluggade in Bluefin igen och tankade ned den, nu fanns båda programvaror i Bluefin-enheten. Pluggade in Bluefin i bilen igen och läste in uppdaterad programvara i bilen, klart...
När jag startade bilen första gången lyste motorlampan, men efter att jag stängt av den och startade igen slocknade lampan. Efter sedvanlig varmkörning till minst 75 grader oljetemp stämplade jag på fullt. Bilen känns mycket starkare, främst från ca. 2500 varv/min.

Några dagar senare uppdaterades morsan och farsans GT 160 DSG -11 med samma resultat, fast på den känns känns ett högre vrid lite tydligare på något lägre varv. Att det funkade bra med även 1,4TSI-motorn var lite förvånande eftersom Superchips själva trodde att det var osannolikt att det skulle gå att programmera den motorn via diagnostikuttaget. VW har sedan ett tag tillbaka börjat programera in ECU-skydd på vissa modeller...

Kort sagt, jag är väldigt nöjd över resultatet och hur smidigt allt gick! Effekt- och vridmomentsförbättringen är paritet med Superchips effektkurvor.

Just nu när Pund-kursen är låg kostar Bluefin under 5000:- inkl. frakt hit.

Peter-C
2011-04-24, 13:32
Crille82 - Du har fått mycket effekt tillskott per krona, prisvärt! Det är ju väldigt smidigt med hand enheten om man av någon anledning vill byta tillbaka. Min GTI mk6 har gått 2000 mil nu varav 800 mil sedan i November med BSR steg 1 ppc 3. Kanon nöjd så långt.

/Peter

Crille82
2011-04-24, 13:41
Crille82 - Du har fått mycket effekt tillskott per krona, prisvärt! Det är ju väldigt smidigt med hand enheten om man av någon anledning vill byta tillbaka. Min GTI mk6 har gått 2000 mil nu varav 800 mil sedan i November med BSR steg 1 ppc 3. Kanon nöjd så långt.

/Peter

Det kan ju vara bra att kunna läsa in uppdateringen på nytt om det skulle vara så... ;-)

DPC
2011-04-24, 14:47
Har du klockat bilen före och efter trim i ex intervallet 100-150? Kul att det fungerar bra!

Crille82
2011-04-25, 10:15
Har du klockat bilen före och efter trim i ex intervallet 100-150? Kul att det fungerar bra!

Nej, jag har tyvärr inte det...

Crille82
2012-03-20, 18:56
Superchips har nyligen släppt en ny "steg 2-programvara" som skall ge 295 bhp och 446 nm (med sportkatalysator och induktions-kit). Beställde i lördags, fick filen vid lunch igår och läste in filen igår kväll. Gick lika smidigt som förra gången och bilen går perfekt. Jäklar vad det skjuter på från 2500-3000 och upp till drygt 6000! Mina dubbfria 205/50-17 har inte mycket att sätta emot 2:an, 3:an och 4:an... =)

Kör med original hårdvara och det funkar fint. Antar dock att det blir en hel del värmeutveckling vid upprepade accelerationer och högre temperatur i luften.

wolfbane1967
2012-03-20, 20:04
Superchips har nyligen släppt en ny "steg 2-programvara" som skall ge 295 bhp och 446 nm (med sportkatalysator och induktions-kit). Beställde i lördags, fick filen vid lunch igår och läste in filen igår kväll. Gick lika smidigt som förra gången och bilen går perfekt. Jäklar vad det skjuter på från 2500-3000 och upp till drygt 6000! Mina dubbfria 205/50-17 har inte mycket att sätta emot 2:an, 3:an och 4:an... =)

Kör med original hårdvara och det funkar fint. Antar dock att det blir en hel del värmeutveckling vid upprepade accelerationer och högre temperatur i luften.


Har du slängt i steg 2 program utan att hårdvaru uppdaterat. Du ska ju absolut inte köra steg 2 program och köra fullt med det. Läser du inte notiser innan vad som krävs på bilen. Det finns en stor blå ruta vad som krävs på bilen för den effekten på hemsidan.



http://www.superchips.co.uk/search?make=38&fueltype=3&model=465&variant=2178

Crille82
2012-03-20, 21:44
Har du slängt i steg 2 program utan att hårdvaru uppdaterat. Du ska ju absolut inte köra steg 2 program och köra fullt med det. Läser du inte notiser innan vad som krävs på bilen. Det finns en stor blå ruta vad som krävs på bilen för den effekten på hemsidan.



http://www.superchips.co.uk/search?make=38&fueltype=3&model=465&variant=2178

Jo uppenbarligen har jag läst det eftersom jag skrev det i inlägget ovan...

ThomasT
2012-03-20, 22:42
Har man budgeterat för ett ras så är det bara att gasa på!!

Det finns balla uppgraderingsprylar att bygga vidare på sedan...

.

viobebe
2012-03-20, 23:31
Tydligen går denna motor redan på gränsen, så att trimma innebär att både driftsäkerheten och livslängden påverkas avsevärt, då drivlinan utsätts för ganska stora påfrestningar. Och då begreppet "over engineering" är ett minne blott idag så är risken för ras förr eller senare ganska stor.

Ville själv göra en mildare uppdatering men avråddes att göra detta av min släkting som jobbar på VW.

cow
2012-03-21, 00:34
Kolla upp så att inte bilen är trimspärrad via diagnostik urtaget, är den det kan du glömma bluefin, Bsr om du inte tänker besöka en återförsäljare.

MiWi
2012-03-21, 02:02
Tydligen går denna motor redan på gränsen, så att trimma innebär att både driftsäkerheten och livslängden påverkas avsevärt, då drivlinan utsätts för ganska stora påfrestningar. Och då begreppet "over engineering" är ett minne blott idag så är risken för ras förr eller senare ganska stor.

Ville själv göra en mildare uppdatering men avråddes att göra detta av min släkting som jobbar på VW.

Går på gränsen?

Annars räknas ju den maskinen som riktigt skottsäker. APR som är världens främsta Vw-tuner har bevisat detta rätt ordentligt. :)

wolfbane1967
2012-03-21, 06:53
Finns alltid dom som vill tänja på gränserna

Hooloowoo
2012-03-21, 07:46
Chrille: Jag såg att de hade släppt jag med. Men jag är lite skeptisk till att köra med original hårdvara.. Men funkar det bra ? Inga illavarslande tendenser ? Jag kommer iofs troligtvis att inte gå på förrns jag bytt lite mer kringutrustning men det kan ju vara intressant att veta hur det går ändå.. :)

Crille82
2012-03-21, 09:41
Chrille: Jag såg att de hade släppt jag med. Men jag är lite skeptisk till att köra med original hårdvara.. Men funkar det bra ? Inga illavarslande tendenser ? Jag kommer iofs troligtvis att inte gå på förrns jag bytt lite mer kringutrustning men det kan ju vara intressant att veta hur det går ändå.. :)

Självklart är det inte att rekomendera att köra med original hårdvara. Men det främst värmeutveckling som blir ett problem om man kör för hårt. Bilen går jättebra!

Peter-C
2012-03-21, 17:12
Superchips har nyligen släppt en ny "steg 2-programvara" som skall ge 295 bhp och 446 nm (med sportkatalysator och induktions-kit). Beställde i lördags, fick filen vid lunch igår och läste in filen igår kväll. Gick lika smidigt som förra gången och bilen går perfekt. Jäklar vad det skjuter på från 2500-3000 och upp till drygt 6000! Mina dubbfria 205/50-17 har inte mycket att sätta emot 2:an, 3:an och 4:an... =)

Kör med original hårdvara och det funkar fint. Antar dock att det blir en hel del värmeutveckling vid upprepade accelerationer och högre temperatur i luften.

Hej Crille.

Intressant! Är det stor skillnad jmfr din föregående steg 1 software (enl webben 274 hp)?
Om det ska vara 295 hp med catback + intake så kanske du har någonstans mittemellan. Vridet är ju imponerande om allt stämmer. Hade varit värre för mig med DSG6 kanske. :-)

/Peter

Crille82
2012-03-21, 18:02
Hej Crille.

Intressant! Är det stor skillnad jmfr din föregående steg 1 software (enl webben 274 hp)?
Om det ska vara 295 hp med catback + intake så kanske du har någonstans mittemellan. Vridet är ju imponerande om allt stämmer. Hade varit värre för mig med DSG6 kanske. :-)

/Peter

Hej!

Det är en avsevärd skillnad mot steg 1, framfört allt vridet i mellanregistret. Att vridet ökat ytterligare 50-60 nm har jag ingen anledninga att tvivla på. När man uppdaterar med Bluefin så kan man välja mellan manuell och automat, mycket möjligt att Superchips anpassar vridet i vissa intervaller om man har DSG-låda. Som min känns nu så hade jag varit lite försiktigare om jag haft DSG, iaf om jag kört greppvänliga däck. Och andra sidan finns det exempel på att DSG6 tål runt 450 nm utan att problem.

Om eller när jag vidareutvecklar avgassystemet så skall jag nog kosta på mig en effektmätning...

hoganb
2012-03-24, 09:05
Helt rätt att köpa manuell låda!
DSG begränsar och är inte så pass bra än att det är utan vanligt förekommande problem.


Precis som jag hade för mig.

VW borde ha marginal till nedställning av moment för R. Inte kul att momentbegränsa en toppmodell. Men personligen så kommer jag att gå mot strömmen och satsa på en R med manuell låda om det blir av med ett köp.

DPC
2012-03-24, 12:27
Kul att se ett gammalt inlägg poppa upp. Ett par veckor efter att jag skrev inlägget så beställde jag en R med manuell låda. Den har nu hunnit bli två år gammal och jag är riktigt nöjd med bilen. Sommardäcken åkte på i veckan och nu är det rena rama nöjet att köra!

Crille, kul att du fått bra fart i bilen! Men satsa på att byta lite hårdvara så du får behålla effekten och minska termiska belastningen på motorn när det blir varmare ute.

Holako
2012-03-28, 20:21
Precis beställd Bluefin får se vad som händer :)

Crille82
2012-07-18, 23:50
För att komma med en update. Kör fortfarande med original hårdvara och bilen går klockrent. Jag är ju naturligtvis, som alltid, noga med ordentlig varmkörning innan belastning och allmänt rädd om grejerna. Läste felminnet med VAS här om dagen, inga felkoder registrerade.

Peter-C
2012-07-19, 13:07
Skoj med lite feedback Crille82! När du utnyttjar effekten märker du att oljetempen ökar markant då? Mest nyfiken pga att du har betydligt mer effekt än jag har i min GTI:-)

Jag har bara för skoj skull tittat på oljetempen och den ligger typ runt 96 – 103 C normalt, (BSR 1).
När jag har haft släp (c:a 1100 KG) med bra vindfång så ligger den på ungefär samma, kanske lite högre, när jag utnyttjar extrakraften. Mao ingen direkt ökad temperatur höjning vid bruk på ”gata”.

/Peter

Crille82
2012-07-19, 14:52
Skoj med lite feedback Crille82! När du utnyttjar effekten märker du att oljetempen ökar markant då? Mest nyfiken pga att du har betydligt mer effekt än jag har i min GTI:-)

Jag har bara för skoj skull tittat på oljetempen och den ligger typ runt 96 – 103 C normalt, (BSR 1).
När jag har haft släp (c:a 1100 KG) med bra vindfång så ligger den på ungefär samma, kanske lite högre, när jag utnyttjar extrakraften. Mao ingen direkt ökad temperatur höjning vid bruk på ”gata”.

/Peter

Min ligger som regel på 92-98 grader vid normal körning. Så den ligger på samma nivå som förut...

Peter-C
2012-07-19, 15:52
Värme utveckling är ju som bekant ett problem vid högt effektuttag. Dina siffror är ju helt normala, som för en otrimmad bil, förmodar jag. Vid fulleffektsuttag ligger du lika lågt då med?

/Peter

Crille82
2012-07-19, 16:05
Värme utveckling är ju som bekant ett problem vid högt effektuttag. Dina siffror är ju helt normala, som för en otrimmad bil, förmodar jag. Vid fulleffektsuttag ligger du lika lågt då med?

/Peter

Om jag kör hårt ligger den på 100-115 grader. Har dock andrig kört speciellt hårt när det varit högsommarvärme i luften.

Crille82
2012-07-19, 18:41
Tog en extratur efter jobbet idag får att kolla oljetemp lite mer exakt. 20 grader i luften, 110 km/h fast hastighet 91-92 grader och 30-60 km/h varierande stadskörning 94-95 grader. Några accelerationer 95-97 grader.

Peter-C
2012-07-20, 18:45
Om jag kör hårt ligger den på 100-115 grader. Har dock andrig kört speciellt hårt när det varit högsommarvärme i luften.

Vid ”hård körning” maxar min på 108 C. Det är ju logiskt att din blir varmare då det måste bli mer spillvärme vid högre effektuttag :-)

/Peter