handdator

Visa fullständig version : Öka effekten i en 1.8-20V (ADR) utan turbo



Morty
2009-11-17, 18:14
Jag har en Super Seven replica idag med en 1.8T (AEB) motor.
Denna styr jag med ett VEMS och är kopplad till en 5 petad Typ9 V6 låda via en specialsprängkåpa och Audi ABK svänghjul. Motorn pinnar på rätt bra i bilen och 0-100 avverkas på precis över 4,0s. Mina vinterplaner är att byta ut denna motorn till en sugis-motor och har köpt en ADR från en tidig A4:a. Denna motorn är nu helt nerplockad och ska byggas upp med lämpliga delar och torrsump.
Trots att jag har sökt "mycket" på internet så hittar jag ingen bra info om sugmotortrim till dessa motorerna. Vad skulle ni rekommendera???
Mina planer idag är något liknande detta:

Topp:
Omodifierad topp med separata spjällhus ca 45mm
Cat cam kamaxlar, vet dock inte vilka som är lämpliga
Ev mekaniska lyftare. Bla för att de väger 1/3 av de hydrauliska
Supertec ventiler

Bottendel:
originalvev
H-stakar eller I-stakar med ARP bultar
Nya lager
Ev Wössner kolvar med Cr 12,3:1 (tyvärr kräver de uppborrning) Finns det andra??
Audi ABK svänghjul ev lättat

Vad har jag glömt och vad ska jag fokusera på??

Janne.M
2009-11-17, 20:52
Låter ju redan det som ett gött recept. Dock vet jag att det finns eller fanns ett 10000rpm kit som bland annat Dahlbäck sålde till dessa motorer, men tror inte det finns kvar i hans sortiment vad jag kommer ihåg senast jag kollade på sidan.

robban81
2009-11-18, 15:43
Finns kvar.. http://www.dahlbackracing.se/main.asp

Raz
2009-11-18, 16:03
Är det detta kit ni menar?

Artikelnr: DBR.MKK4C.20V4
Audi 4 cyl 20V mekanisk

Kamaxelkit med insugskam, avgaskam, fjädrar, Titan retainers, brickor, knaster och tappets. Detta kit är lämpligt till hårt trimmade turbomotorer ger bra vridmoment, max 9700r/min.

30938 SEK

gtd_stefan
2009-11-18, 16:56
varför vill du inte ha kvar turbomotorn?

magoo
2009-11-18, 21:56
Har med största säkerhet att göra med klassningen av bilen, en en fläkt som sitter i vägen och hindrar andningen ;-) ser nog till att han får ett ogynnsamt läge vad gäller effektberäkning på motorn vid tävling....

Morty
2009-11-19, 22:55
Magoo har helt rätt. För att få in en 1.8T i en se7en krävs att man modifierar något på motorn. Insug och laddluftkylare har jag varit tvungen att byta eller modifiera. Tyvärr så räknas då min motor som "modifierad" vilket är i princip med dagens effektberäkning ger mig en beräknad effekt på 210hk/l. Jag skulle behöva vikta upp bilen ca 600kg för att få lov att tävla med den. Med sugmotor kostar varje hk mer i kr, men effektberäkningen ger mig en möjlighet att få köra med bilen i nuvarande Roadsport A.

Jag har varit i kontakt med Integrated Engineering i staterna och han rekommenderar. Bättre lager, H-stakar, special smidda JE kolvar med CR 13,0:1, Cat cams 3652, nya ventiler och ventilfjädrar med titanbrickor, ITB samt en lite tillsnyggad ADR/AEB topp. Tanken med det kompet är att köra på E85.

Någon med erfarenhet av Cat cams 3652?

Fredriksson
2009-11-19, 23:14
Magoo har helt rätt. För att få in en 1.8T i en se7en krävs att man modifierar något på motorn. Insug och laddluftkylare har jag varit tvungen att byta eller modifiera. Tyvärr så räknas då min motor som "modifierad" vilket är i princip med dagens effektberäkning ger mig en beräknad effekt på 210hk/l. Jag skulle behöva vikta upp bilen ca 600kg för att få lov att tävla med den. Med sugmotor kostar varje hk mer i kr, men effektberäkningen ger mig en möjlighet att få köra med bilen i nuvarande Roadsport A.

Jag har varit i kontakt med Integrated Engineering i staterna och han rekommenderar. Bättre lager, H-stakar, special smidda JE kolvar med CR 13,0:1, Cat cams 3652, nya ventiler och ventilfjädrar med titanbrickor, ITB samt en lite tillsnyggad ADR/AEB topp. Tanken med det kompet är att köra på E85.

Någon med erfarenhet av Cat cams 3652?


Kan säga att dom killarna på integrated engineering är riktgit bra å ha att göra med.. lite sega på att svara på mail ibland men annars gick allt utmärkt fick mina saker efter 4dagar!

razer
2009-11-19, 23:18
Jag skulle rekommendera mekaniska lyftare, ska man bygga något man vill håller i längden är det värt att kosta på det. (råkade själv ut för att två lyftare sa upp sig och gjorde att motorn spikade)

Fredriksson
2009-11-19, 23:20
jo sant funkar nog bättre med mekaniska Men det blir mer jobb också.. justeringar osv vart efter hela tiden

Morty
2009-11-23, 10:56
Kommer troligtvis att börja med hydrauliska tryckare. Det är ingen pendlarbil så skulle något strula får jag väl riva motorn igen.

Mitt recept i dagsläget.

Wössner 12,3:1 kolvar med 82,50mm borr
H-stakar från Integrated Engineering
Nya lager från Integrated Engineering
Torrsump
Funderar på att ta bort mellanaxeln och ersätta med en dummy. Vilken lagerkraft får man räkna med om man sätter ett kullagrat remshjul?

Topp
Cat Cams 3652
Supertech ventiler
Ventilfjädrar med titanbrickor
Individuella spjällhus
4-1 grenrör

VEMS styrsystem och E85

hanros
2009-11-26, 13:28
Vad hade du tänkt att använda för torrsumpsystem?
Jag är intresserad av något i lågbudgetklassen.
Har du/någon nått tips??

Morty
2010-05-18, 20:50
Dubbelpost

Morty
2010-05-18, 20:54
Sorry lite sen på att svara!

Om det fortfarande är intressant så har jag strulat först med PACE products i England för att få dimensionera och köpa en pump. När de inte kunde leva upp till sina utsatta leverans tider så avbröt jag köpet och beställde en på TITAN Motorsport. Nu har de också försenat leveransen.....

Torrsumpsbygge i lågbudgetklass. Inget direkt tips mer än att leta efter en begagnad pump, svetsa tank och sump själv. Mitt torrsumpsbygge kommer att landa på ca 20000kr.... Tanken är med det att motorn ska överleva längre och den är dyrare.

Nuvarande status är att motorn är helt ihopbyggd och kammar intimade.
Delar som hamnade i motorn är:
Topp:
Större insugventiler från Supertech
Supertech avgasventiler
Supertech fjädrar med titanbrickor
CatCams 3652
CatCams justerbara remshjul
ADR insugsdelen närmast toppen
Individuella spjällhus från en Suzuki GSX-R 1000
Egendesignade trattar i aluminium frästa i femaxlig CNC-fräs
Hemmagjort 4-1 extraktor med 450mm långa primärrör och sedan 2,5" utan kat med 1 RF dämpare från Raka Rör
AEB tändspolar

Bottendel:
Wössner 12,3;1 smidda kolvar med 82,50 borr
Integrated Engineering H-stakar
Calico racelager med extra lagerspel
Modifierat torrsumpstråg från någon formelklass
TITAN Motorsport 3 stegs torrsumpspump
Modifierad oljefilterhållare för att mata olja externt med bibehållen kylare, givare m.m..
Sluten vevhusventilation för att skapa vacuum med pumpen.

VEMS styrsystem.
+ en massa annat som jag glömt.....

Så fort jag har fått oljepumpen kommer motorn att startas upp och mappas av Jörgen Karlsson i Göteborg.

Mer info om bilen finns bl.a här :Morty7 (http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=5012)

Morty
2010-08-20, 21:55
Nu har motorn snurrat en del på bana och även lite gata. Den blev mappad på E85 och istället för en TITAN torrsumpspump blev det en AutoVerdi pump istället.

Det jag upptäckte direkt när jag startade upp motorn var att hydrauliska lyftare inte klarade av jobbet utan började slamra vid 2500 rpm och uppåt. Skaffade snabbt mekaniska tryckare och lash caps från Rosten-Performance i Norge. Fick rekommendationen att har 0,15mm ventilspel på insug och 0,20mm på avgas. Tycker att det låter lite från tryckarna ändå och frågan är om någon annan än jag kör mekaniska tryckare och i så fall vilket ventilspel ni kör med?

Morty
2010-08-26, 18:02
Ingen som konverterat till mekaniska tryckare på en 20V eller 16V motor??