handdator

Visa fullständig version : Rycker i växelspaken



CL80
2009-11-16, 18:41
Första inlägget på det här forumet, hoppas jag inte bryter mot några "oskrivna regler" :)

Är nybliven ägare till en VW Polo GTI -97.
Nu när jag kört ett tag med den märker jag att det rycker i växelspaken när jag accelerar/retarderar. Mest tydligt i 3:an och 4:an, men det är nog bara för att det är mest gynsammt i de lägena för att kännas av (dvs, troligen oberoende av vilken växel som ligger i).

Är det kuddarna eller kan det vara något allvarligt?

Manny
2009-11-16, 18:53
Välkommen!

Jag skulle vilt gissa på nån kudde. Testa lägg bilen i växel o titta under huven samtidigt som du knuffar på den. Då borde det synas.

Norpan
2009-11-16, 23:13
Morsans Polo 1,4 gör likadant och så har den varit sen den var ny, nu har den gått 11000mil och inget har förvärrats.

Det är motorn som rör sig då den hänger i rambenen och bara har ett pendelstag under som inte är direkt stumt.

Har för mig att det finns värre/hårdare stag att montera som gör saken bättre men då med vibrationer till följd.

CL80
2009-11-19, 22:57
Hmm, tackar för svaren.
Det är ju lite tröst att din morsa har haft ett liknande problem. Tror emellertid inte att det är samma, vi snackar att min växelspak rör sig 10-15mm när den ligger i fyran. Växeln är svår att möta med kopplingen när jag lägger över utan att bilen rycker så det lutar åt att hela skiten rör sig eller att något är allvarligt fel. Men visst, ditt svar är lite lugnande och det tackar jag för. Ska kolla det så snart som möjligt.
Annars blir nästa steg att få en motor halvvägs genom motorhuven :D
Finns det inga .pdf att tillgå för Polo -97?

Lite OT: Upptäckte vid första tankningen att lock och metallgängor saknades, fan det förutsätter man väl att säljaren upplyser en om?! :lol:
Måste jag byta hela röret eller kan man få loss metallgängorna från ett begagnat rör och fästa på något vis? Låter krångligt att byta rör utan en ordentlig billyft.

CL80
2009-11-27, 15:43
Har upptäckt ännu en sak: Det är något som glappar i motorutrymmet när jag drar bilen fram och tillbaka när växel ligger i. Detta gör nog att rycken i växelspaken förstärks och är nog boven i dramat, även om det i sig själv inte är orsaken till rycken i växelspaken (som man antagligen får leva med till viss del när staget är så litet som Norpan säger).

Så nu kommer ångesten innan jag fått reda på vad det är. Allt som surrar i huvudet låter dyrt :(
Någon som har några idéer på var jag bör titta? Mellan motor/växellåda?

Svar på mitt eget OT: Angående metallgängorna på tankröret så går det med bara lite våld av en tålig skruvmejsel att bända av dessa från ett gammalt tankrör. Sen sätter man på det med lite tvåkomponentslim så håller det bättre än orginal. Kommer tjyvarna så är det tanklocket som går sönder istället för att enkelt dra av gängorna = billigare då ett tanklock kostar mindre än ett tankrör.