handdator

Visa fullständig version : Kass topp/topppackning diesel?



Manny
2009-11-16, 18:15
Min ökända bil dribblar med mig som vanligt....

1,9 TD AAZ.

När jag ligger runt hundra km/h eller mer så stiger tempen rätt högt på mätaren, men inte så högt så den kokar. Ju hårdare man pressar ju varmare blir kärran. Men aldrig så den kokar.

Kylaren är kliniskt rensad. Termostaten är testad.

Det kommer pyttesmå bubblor i expansionskärlet. På tomgång kommer det stötvis, och konstant vid gas.

Här är en film på hur det ser ut i kärlet, när vattnet blir vitt så är det skum.

http://www.youtube.com/watch?v=PtzYo4vOC8I

tdi-ägarn
2009-11-16, 21:31
Det läcker troligen in avgaser i topplocket ett vanligt prolem på VW ev. finns det ngt .att ha i kylarvattnet ,hör på VW ,Om det börjat nyss så avvakta det kan gå bort det gjorde det på min 130 hk,

Manny
2009-11-16, 21:36
"Mirakelmedel" är inte ett alternativ, ska det göras så ska det göra ordentligt.

Har dock fått medhåll på mina teorier på annat forum, packning eller topp är kass.

tdi-ägarn
2009-11-16, 21:47
För 4000 mil sen så var det likadant på min jag fick fylla på ca 4dl vatten i månaden i ca 4 månader, bubblor i vattnet jag gjorde inte nånting det blev bra av sig själv Så avvakta ett litet tag om det inte är ett jättestort problem .

Manny
2009-11-16, 21:55
Bubblorna är inte problemet egentligen, utan att bilen går riktigt varm....

ovredsson84
2009-11-16, 22:27
Hade samma men på bensin motor på roccan.. Sluta med en spricka mellan ventiler och blåst topp packning och rentvättad burk.. och vatten fyllt blås och tjock rök ridå.
Bara tre burk i livet. =(

så kan vara topp men även packning..

Norpan
2009-11-16, 23:08
Jag tror att det är AAZ motorn som brukar spricka i toppen mellan ventilsätena, har för mig att det är vanligt...
Har iaf sett ett par som sett ut så när man lyft toppen på dom pga av att dom fått kompression i kylsystemet.

Manny
2009-11-16, 23:53
Sprickor i ventilsätena är väl den gamla 1,6an? Mer regel än undantag....

Norpan
2009-11-17, 07:31
Inte spruckna ventilsäten utan sprucken topp mellan ventilsätena.

Manny
2009-11-17, 10:07
Inte spruckna ventilsäten utan sprucken topp mellan ventilsätena.

Ja, det var det jag menade, skrev tokigt.

Olofsman
2009-11-17, 18:22
Ja men om toppen är sprucken mellan ventilerna så ger det inte tryck ut i kylsystemet i vilket fall. Om du åker i till en verkstad och frågar snällt så kan säkert få låna en CO provare. Detta är en fiffig manick som man placerar i expansionskärlet. Det är två olika kemikalier som reagerar på CO så med ett 3 minuters test och demontering av locket till kylarvattnet så ser du direkt om du har en brusten toppackning eller spricka i toppen.

MVH Conny