handdator

Visa fullständig version : Bilen startar inte efter växellådsbyte



Likvid
2009-11-13, 21:54
Jag har precis bytt växellåda på min Golf IV-99 och den har stått ute avställd i 4 veckor med urkopplat batteri och fönsterrutorna nere av misstag.

Startmotorn går men jag får ingen gnista, jag skruvade loss ena tändstiftet och då fick jag plötsligt gnista och bilen startade men efter det startar den inte längre.

Verkstaden säger att det är startspärren som spökar, klarar inte bilen vara utan ström i 4 veckor eller?

Ska man testa med reservnyckeln?

T-mek
2009-11-13, 22:57
Blinkar/ lyser kontrollampan för immobilizern när du försöker starta?

Likvid
2009-11-13, 23:54
Blinkar/ lyser kontrollampan för immobilizern när du försöker starta?


Jag ska kolla imorgon om den lyser, vad innebär det om den lyser?

VWGolIV
2009-11-14, 00:15
Min golf stod utan batteri i nästan 1 år, starta på 2 sekunder när ja skulle ha igång den.

Den ticka lite då men det var tills oljan gått runt, sen gick den som en klocka igen.

T-mek
2009-11-14, 18:09
vad innebär det om den lyser?

Det innebär att startspärren är aktiv, att något hänt med nycklar eller med anpassningen. (Det ska egentligen inte bli något fel bara för att bilen är strömlös.)

Om den däremot är släckt, då ligger felet någon annanstans. (Har alla kablar hittat tillbaka till rätt ställe efter växellådsbytet?)

.

Likvid
2009-11-14, 19:06
Det innebär att startspärren är aktiv, att något hänt med nycklar eller med anpassningen. (Det ska egentligen inte bli något fel bara för att bilen är strömlös.)

Om den däremot är släckt, då ligger felet någon annanstans. (Har alla kablar hittat tillbaka till rätt ställe efter växellådsbytet?)

.

Det är bara en kontakt på växellådan som är för hastighetsmätaren eller rättare sagt för backen och sen sitter jordklämman på en av bultarna som man drar fast startmotorn med.

Något annat jag missat kanske? batteriet med den svarta lådan ovanpå sitter som den ska.

Det roliga är att vi fick igång bilen efter ett tag med ena stiftet ute, när vi sen skulle pröva starta igen med stiftet inskruvat så var det samma sak igen, ingen gnista, endast startmotorn som försöker dra igång motorn.

Bilen har stått ute i veckor med fönsterrutorna nere för dom glömde hissa upp dom innan dom lyfte motorn.

Motorn gick perfekt och startade med en gång innan dom tog ner lådan, detta var det sista jag trodde skulle hända att den inte får gnista.

R.Grönberg
2009-11-15, 21:04
har du haft den på verkstad och detta hänt? det är ju bara att vägra hämta ut bilen, hur såg den ut inuti efter 4veckor nervevade rutor?=)

D_Stenlund
2009-11-15, 21:41
kommer de inte soppa fram, om den får gnista dvs. vilket den verkar få. kolla så inga kablar ligger imot varadra och tar ut varandra, hända en spridare på mïn, då vägra den starta. Vart lite felsökande