handdator

Visa fullständig version : Golf GTi VI Manuell elr Dsg?



Balders
2009-11-13, 21:28
Hej, har funderingar på att byta bil i början av nästa år och det kommer att troligen bli en Golf VI GTi.
Men jag har beslutsångets vad jag ska välja manuell elr dsg?
Råd och tips önskas vad ska som väljas!!
Tacksam för svar!

VWGolIV
2009-11-13, 21:35
Generellt så är frågan, gillar du växla eller inte ?

Jag hatar manuell låda eftersom ja kör så mycket och skulle mer än gärna byta till automat direkt.

T-mek
2009-11-13, 22:55
En GTI ska ha manuell växellåda, punkt.
Automat är till för gamlingar, funktionshindrade samt folk som inte kan köra bil... ;-)

Lilla_Vargen
2009-11-13, 23:13
... eller för dem som äter frukost, dricker kaffe och borstar tänderna på vägen till jobbet !!!
Funkar inte liksom med manuell... ;-)

nill0w
2009-11-13, 23:40
... eller för dem som äter frukost, dricker kaffe och borstar tänderna på vägen till jobbet !!!
Funkar inte liksom med manuell... ;-)

Klart det gör...

nill0w
2009-11-13, 23:41
Du bor ju i stockholm, och här är det ju köer ibland. Speciellt med alla jävla byggen överallt. Då är det ju väääldigt skönt med automat...
Men om man inte kör så mkt i stan osv, så kanske det är skönare med manuell...
Tyckte jag

Sigge
2009-11-14, 00:12
Det är helt klart roligare att busköra med manuell. Du får en bättre kontroll och blir liksom ett med motorn.

En vanlig automat(ej DSG) är praktisk och tråkig men det är helt enkelt skönt att slippa växla.

DSGn växlar otroligt mycket snabbare än en vanlig automat och kommer betydligt närmre känslan i en manuell, men enligt mig inte riktigt hela vägen.

Den är däremot en perfekt kompromiss om man vill ha en praktisk bil och kunna busköra ibland, med skön känsla. Den härliga mellangasen på GTIn vid upp/nedväxling adderar även den lite känsla.

Om du inte är riktigt duktig förare så kör du förmodligen snabbare med DSGn dessutom, men känslan är enligt mig viktigare än hastigheten. Så om du tänker köra ofta på bana eller liknande så blir manuell det givna valet.

Så du får ställa dig frågan om du buskör ofta nog för att ge upp den praktiska och ganska roliga DSGn.

Mina erfarenheter baserar jag på att ha haft en manuell Subaru Legacy 3.0 SpecB samt nu i ett par månader GTI VI med DSG. Därimellan och före har jag haft bilar med vanlig automat.

Jag skulle valt DSG igen, baserat på att jag vardagskör så mycket större del av tiden att buskörningen inte väger över. Dessutom är det rätt skönt när man ska göra omkörningar att bara gasa på...

MVH
Marcus

tisu001
2009-11-14, 11:10
Hej, har funderingar på att byta bil i början av nästa år och det kommer att troligen bli en Golf VI GTi.
Men jag har beslutsångets vad jag ska välja manuell elr dsg?
Råd och tips önskas vad ska som väljas!!
Tacksam för svar!

Jag är konstant bilkåt och provkör en massa bilar och har en förkärlek till VAG så där har jag nog testat de flesta modeller med eller utan DSG.

Tycker DSG sitter som en pjäxa på lite tyngre motorvägslok som gamla R32, Passat VR6 4motion och Touareg. På dessa bilar skulle jag inte tveka en sekund på en DSG.

Skulle jag däremot beställa en helt ny GTI vore det inte lika självklart. Skulle jag ha GTI'n som familjebil med ungar och till största delen pendla mellan hem, jobb, dagis och ica skulle det nog bli en DSG för mig som bor i Stockholm där man ofta stannar på E4:an och krypkör..

Skulle bilen från början köpas för att moddas till mer banåka så skulle krysset hamna på Manuell och så använda DSG pengarna till eftermarknadsdelar :)

jockem
2009-11-14, 13:34
Köpte mig en gti me dsg tyckte de va skoj ca 600 mil. Nu kör jag manuell och de är en helt annan kännsla.

Quattro_mannen
2009-11-14, 16:14
Har haft 2 bilar med DSG (A3 3.2Q och GTI MK5) och skulle absolut köpa DSG igen...Fick tyvär inte DGS som tillval till min nuvarande bil så det blev 6vxl manuell....saknar DSG som S*tan...fungerar perfekt på bana också,inga problem!

Åkesson
2009-11-14, 16:59
jag provkörde en Golf 6 GTI med DSG efter 15 min så hade jag tröttnat på den så det blev manuell på min GTI

Patrickofsweden
2009-11-14, 17:10
Jag skulle nog ha valt manuell om jag skulle köpa nu. (Har en GTI VI DSG).
DSG är en fantastisk automatlåda, ingen tvekan om saken, MEN man får aldrig samma känsla som en manuell. Även när man kör den i manuellt läge så bestämmer lådan själv om den man varit passiv med växlandet ett tag, samma sak vid "urvarvningar". Men det är såklart jätteskönt vid stadskörning, och man vänjer (nöjer) sig snabbt, så jag behåller min med DSG, det är trots allt där jag kör mest.
Jag tror man får extra kul om man väljer en R med manuell, vilken känsla det borde bli med fyrhjulsdrift och allt.

Balders
2009-11-15, 16:47
Du bor ju i stockholm, och här är det ju köer ibland. Speciellt med alla jävla byggen överallt. Då är det ju väääldigt skönt med automat...
Men om man inte kör så mkt i stan osv, så kanske det är skönare med manuell...
Tyckte jag

Så tänkte jag också, skulle vara skönt slippa växla när man sitter i köer i stan och det blir ju för mesta i stan man kör.
Men åt andra sidan är det roligare med manuell när vill busköra lite så jag får fundera lite vidare och bestämma mig vid köptillfället :)

tuvor
2009-11-15, 18:02
Jag tror på DSG. Det är en väldigt rolig låda, går även med den busa till det rejält..

DPC
2009-11-15, 20:21
Jag kör idag en GTI V med manuell låda och även nästa bil kommer ha manuell låda.

Jag har provkört en GTI VI med DSG flera gånger och tycker att DSG är en riktigt bra automatlåda. Den växlar precis som jag vill i D-läget, dvs öser i växlar och prioriterar att åka på vridet och när man åker fullt ut så är den riktigt rapp. Men allt mellan riktigt lugn körning och fullt ös så vinner en manuell låda. Jag värdesätter även den mekaniska känslan med att växla själv och att alltid bestämma.

Frågan du ska ställa dig är om komfort och maximal prestanda vinner över känsla?

frollan
2009-11-15, 22:45
kör själv en golf gti v med dsg och jag tycker den är underbar. kör ekonomisk med d och välj sport och det blir en sportbil.

Mvh Fredrik

vw123
2009-11-16, 10:16
Har en r32 (iofs) och instämmer fullständingt med DPC, vid all mittimellankörning så vinner ju manuell låda.

Det är en fråga om känsla - vill du bestämma, är du en person med kontrollbehov ;), eller tycker du att DSG sköter sig bra nog?

Men användandet spelar ju viss roll; satt jag i bilköer hela dagarna så skulle det naturligtvis påverka.

4WD & snö -> sladdande -> manuall för maximal kontroll -> sugmotor -> r32 -> fett ljud

2WD -> inget bredsladdande -> mindre behov av manuell -> turbo OK då DSG håller varvet uppe -> blir ju GTI -> snål&lättkörd

Barilla
2009-11-17, 09:25
Om du inte är riktigt duktig förare så kör du förmodligen snabbare med DSGn dessutom, men känslan är enligt mig viktigare än hastigheten. Så om du tänker köra ofta på bana eller liknande så blir manuell det givna valet.

Vem är du? Du måste vara rätt känd om du växlar snabbare än en DSG. :)

Finns i stort sett ingen människa på denna planet som kör en Manuell snabbare än en DSG. I så fall är han en bättre förare i kurvorna, men i ett rent dragrace så är det i stort sett omöjligt.

http://www.youtube.com/watch?v=2ScBruTdjaI

Sigge
2009-11-17, 12:23
Vem är du? Du måste vara rätt känd om du växlar snabbare än en DSG. :)

Finns i stort sett ingen människa på denna planet som kör en Manuell snabbare än en DSG. I så fall är han en bättre förare i kurvorna, men i ett rent dragrace så är det i stort sett omöjligt.

http://www.youtube.com/watch?v=2ScBruTdjaI

Jag är "The Stig" ha ha.

Nä, du har bara missförstått mig och du plockar en del av min beskrivning i ditt citat.

Om du läser mitt inlägg igen lite noggrannare så kan du finna följande.

-"Om du inte är riktigt duktig förare så kör du förmodligen snabbare med DSGn!"
-"Så om du kör ofta på bana eller liknande så blir den manuella det givna valet" syftar på känslan som beskrivs tidigare i inlägget. Inte att det skulle gå snabbare.

MEN en riktigt duktig förare kör nog dock snabbare runt en bana med manuell, trots allt. Det är ju inte bara den direkta hastigheten på växlingarna som påverkar sluttiden. Men detta har jag inget belägg för, F1 körs väl med växlar på ratten?

Barilla
2009-11-17, 12:56
Jag är "The Stig" ha ha.

Nä, du har bara missförstått mig och du plockar en del av min beskrivning i ditt citat.

Om du läser mitt inlägg igen lite noggrannare så kan du finna följande.

-"Om du inte är riktigt duktig förare så kör du förmodligen snabbare med DSGn!"
-"Så om du kör ofta på bana eller liknande så blir den manuella det givna valet" syftar på känslan som beskrivs tidigare i inlägget. Inte att det skulle gå snabbare.

MEN en riktigt duktig förare kör nog dock snabbare runt en bana med manuell, trots allt. Det är ju inte bara den direkta hastigheten på växlingarna som påverkar sluttiden. Men detta har jag inget belägg för, F1 körs väl med växlar på ratten?

Hej stig! :)

Jag sticker ut hakan och säger att ingen människa på hela jorden kör en manuell snabbare än en DSG. :)

Jo, i stort sett alla former av seriös racing har en sekventiell låda, dock är det nog inte så vanligt med DSG än så länge, tror inte de håller riktigt just nu. Men det är helt klart framtiden.

En Ferrari Enzo växlar på 150 millisekunder, F430 Scuderia växlar på 60 millisekunder och lådan som sitter i GTI´n och R´en växlar på 8 millisekunder. Så där har du lite fakta (vi pratar uppväxling nu). :)

Sigge
2009-11-17, 13:22
Hej stig! :)

Jag sticker ut hakan och säger att ingen människa på hela jorden kör en manuell snabbare än en DSG. :)

Jo, i stort sett alla former av seriös racing har en sekventiell låda, dock är det nog inte så vanligt med DSG än så länge, tror inte de håller riktigt just nu. Men det är helt klart framtiden.

En Ferrari Enzo växlar på 150 millisekunder, F430 Scuderia växlar på 60 millisekunder och lådan som sitter i GTI´n och R´en växlar på 8 millisekunder. Så där har du lite fakta (vi pratar uppväxling nu). :)

Jag säger inte emot, för jag har aldrig jämfört.

Men när du ska hoppa från exemplevis femman till tvåan så tar det lite tid att stega ner med DSGn och man känner inte heller lika naturligt om man hamnade i rätt växel. Du kan på samma sätt motorbromsa mer effektivt med manuell, upplever jag. Om dessa fördelar för manuell väger över i hastighet till förmån för DSG måste bero på banans karaktär, samt förarens skicklighet.

Jag är tämligen säker på att jag, som inte är "the real stig" kör snabbare med DSG. Men jag är lika säker på att det är lite roligare med manuell. MEN det är rätt kul med DSGn också:-)

Barilla
2009-11-17, 13:39
Här har du fifth gear´s test av manuell vs "DSG". Är väl inte världens bästa bana för detta test eller världens bästa chauför. Men du förstår nog. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=LROqVLz4z8M

Sigge
2009-11-17, 13:49
Här har du fifth gear´s test av manuell vs "DSG". Är väl inte världens bästa bana för detta test eller världens bästa chauför. Men du förstår nog. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=LROqVLz4z8M

Jag vill inte ha varken manuell eller DSG längre... Jag vill ha den bruden som privatchafför, där ligger frugan i lä, ha ha.

Första varvet med den bredsladden var nog roligast, dock:-) Om än inte lika snabbt.

viobebe
2009-12-28, 03:00
Har haft min GTI 6 i drygt 1 mån och kan säga så här:
Ångrade inte 1 min att jag köpte manuell, dessa bilar skall ha manuell låda, annars försvinner en stor del av känslan, DSG snabbare? visst men snabbhet är inte allt, skönt att ändå ha kontrollen över bilen
//Eddy

Barilla
2009-12-28, 09:22
Har haft min GTI 6 i drygt 1 mån och kan säga så här:
Ångrade inte 1 min att jag köpte manuell, dessa bilar skall ha manuell låda, annars försvinner en stor del av känslan, DSG snabbare? visst men snabbhet är inte allt, skönt att ändå ha kontrollen över bilen
//Eddy


Ok, jag trodde att man hade mer kontroll över bilen om man kan köra den snabbare. Men det är kanske bara jag. ;)

DPC
2009-12-28, 09:59
Har man mer kontroll med en automatisk växellåda? I vissa fall ja, i andra definitivt inte.

DSG är en grym växellåda som med sin snabba växlingstid gör en given bil snabbare såväl rakt fram som vid växlande körning. Det är en klar fördel för de flesta förarna att man slipper släppa ratten vid växling. Men den mekaniska känslan och upplevelsen att vara ett med bilen blir inte detsamma som med en manuell låda.

Diskussioner av detta slag tenderar alltid till att dela folk i två läger. Man måste slutligen se till sitt behov, tyckande och göra ett val. Oavsett vilket val som görs så är det rätt ;)

jimZon
2009-12-28, 10:53
Efter drygt en månad och ca 240 mil bakom ratten med en DSG låda så måste jag säga att den uppfyller samtliga önskemål som man kan förvänta sig av en automatisk växellåda. Dock så tycker jag att DSG är lite väl brutal i nedväxlingarna. Om man ligger i 90 km/h och lådan har D6 i och man motorbromsar ner till D1 så rycker bilen onödigt mycket de sista tre stegen.

Uppåt så växlar den väldigt mjukt och snabbt.

Barilla
2009-12-28, 11:30
Har man mer kontroll med en automatisk växellåda? I vissa fall ja, i andra definitivt inte.

DSG är en grym växellåda som med sin snabba växlingstid gör en given bil snabbare såväl rakt fram som vid växlande körning. Det är en klar fördel för de flesta förarna att man slipper släppa ratten vid växling. Men den mekaniska känslan och upplevelsen att vara ett med bilen blir inte detsamma som med en manuell låda.

Diskussioner av detta slag tenderar alltid till att dela folk i två läger. Man måste slutligen se till sitt behov, tyckande och göra ett val. Oavsett vilket val som görs så är det rätt ;)


Visst är det så. Alla gillar inte DSG, personligen så tror jag att det mest är de personer som tror att de kör snabbare med manuell. ;)

Min nästa bil får en DSG av något slag i alla fall, det är för så jävla drygt att köra en bil med så pass "tung" koppling i köer som jag gör nu. :)

DPC
2009-12-28, 13:27
Hade jag köpt en GTI så hade det blivit med DSG. Det var riktigt nära att det blev affär, men sen så dök det upp ett tRRRevligt alternativ som jag valde manuell låda till. Att DSG gör bilen snabbare råder det ingen tvekan om.

Körde jag mycket i köer så hade jag inte tvekat. Men du får i alla fall en vältränad vadmuskel i vänsterbenet ;)

lardah
2010-01-02, 22:11
Hur kan man någonsin tro att känslan i att köra en sportig bil som Golf GTI sitter i en manuell växellåda? Nä, fokusera på själva körningen istället och håll båda händerna på ratten!

DPC
2010-01-02, 22:42
Att växla med manuell låda är bara en av många komponenter som kan ge en trevlig körupplevelse.

Motor, växellåda, chassi, körställning mm är alla viktiga delkomponenter som ger den där "lilla" extra känslan av köra en rolig bil såsom en Golf GTI.

Och självklart håller vi båda händerna på ratten för det mesta ;)

Premis
2010-01-02, 22:45
Enkelt. Jag kör en manuell nu, nästa blir nog en DSG .. mest för att jag vill prova att ha en sådan också :).

jockem
2010-01-03, 00:58
Jag har haft en gti 5a med dsg. Visst de är skönt men jag tröttna ganska snabbt.
Men om man sitter i bil köer mycke så är de ju ett ju bra.

Har kört 700mil med manuell nu och jag ångrar inte att jag bytte mot DSG.

Marcus
2010-01-19, 10:23
jag provkörde en Golf 6 GTI med DSG efter 15 min så hade jag tröttnat på den så det blev manuell på min GTI

Vad tröttnade du på?

Marcus
2010-01-19, 10:24
Hur är det med problemen med DSG - är dessa åtgärdade nu? Gäller de både 6- och 7-växlade DSG?

Thomas K
2010-01-20, 19:50
Här har du fifth gear´s test av manuell vs "DSG". Är väl inte världens bästa bana för detta test eller världens bästa chauför. Men du förstår nog. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=LROqVLz4z8M

Undrar vad skillnaden blir om man lät bilen växla själv i sportläget???

I klippet växlar hon med paddlarna och tjänar tiden för växlingen...men om man bara styrde och lät AUTOMATLÅDAN göra jobbet.

Jag har DSG rör knappt paddlarna...

canterbury
2010-01-20, 23:22
förutom att det är så jäkla skönt att köra dsg /du kan fokusera på annat än växlingen,,,tex köra så är det en stor sak som ni alla faktiskt glömmer bort med automaten. Den växlar upp precis som man skall göra, dvs bensinförbrukningen är faktiskt bättre än när jag körde med manuell. Valde en med dsg efter ett tag och är så jäkla nöjd. Underbart att bara glida omkring, så jäkla mjukt o fint den slänger i växlarna. Klart de med manuell vill framhärda sportigheten...de är ju bara avundsjuka att de inte valde det lite ovanligare dsg. Manuell i all ära, men snackar vi sportighet har de väl inte launch-control som dsg har? hehe..... i rest my case