handdator

Visa fullständig version : Trött td efter pumpbyte?



Manny
2009-11-10, 02:29
AAZ Td motor.

Piss med, har bytt dieselpumpen och justerat in den precis som haynes beskriver med indikatorklocka.

MEN, nu är bilen riktigt jäkla trött, kommer nätt o jämt upp i nittio. vad 17 kan jag ha gjort för fel?

Det enda jag jag kan tänka mig ha missat lite på är att nolla kammen, det gjorde jag utan riktiga verktyg, utan med ett plattjärn, men det kan bara stå ytterst lite fel, vilket jag tycker inte borde påverka så pass mycket.

Den var lite seg att få igång första gången, men det måste ha berott på luft.
Den är väl självluftande antar jag.

Den ryker ingenting alls heller.

Bilen var mycket piggare med den förra pumpen, som dock läckte, så jag utesluter att det skulle vara tex turbon.

Edit: jag använde det lilla inslipade diamantformade märket på svänghjulet som TDC, det är kanske fel?

MÅberg
2009-11-10, 08:51
hur sitter pump hjulet fast på den
mitt pumphjul sitter med tre m 8 i ovala hål fick justera lite där för att få den å gå bra
ioförsig så har jag ingen aaz längre utan en ahu med aaz pump på

R.Grönberg
2009-11-10, 11:21
Jag nollade motorn, låste fast pumpdrevet och har justerat min på känn, fick en helt annan bil, fick nog 50hk till mot innan jag bytte kamrem och justerade pumpen.

jag hade nog vridit upp den lite på känn och se om det gör ngn skillnad

Manny
2009-11-10, 13:04
Pumphjulet sittter med en mutter och en halvmåne.

Manny
2009-11-10, 21:36
Fler idéer nån?

R.Grönberg
2009-11-10, 21:37
Finns väl inte så mkt mer och göra än att justera den för att den ska gå bättre?

Manny
2009-11-10, 22:14
Som jag skriver, det är just det jag har gjort, efter exakta värden MED indikatorklocka på pumpen, inte på känn.

mustek
2009-11-10, 22:40
Pumpen är väll nerställd.
Skruva in juster skruven så den får mer bränsle.

Manny
2009-11-11, 01:23
Det sitter en plomberingsring på skruven, med men det syns att nån har varit på den iallafall då det är skavmärken.
Går den att skruva in trots att plomperingen sitter kvar?

mustek
2009-11-11, 09:05
Nja prova annars är det bara att rycka bort den.
Räkna varven bara så du vet om du ska skruva tillbaka nångång.

Manny
2009-11-11, 12:40
Pumpen är oskruvad enligt förra ägaren. Måste ju var något annat som är fel. Den ska ju inte vara så trött.

Finns det olika drev till dieselpumparna? har ju använt det som satt på innan, så timingen inte stämmer pga det?

Manny
2009-11-11, 12:44
I haynes står det att pumpen ska ställas in vid absoluta övre dödläge på 0,9mmm +-0,2mm, men på en sida på nätet så står det 0,8mm +-0,2. Kan 0,1mm gör så stor skillnad?

jooeell
2009-11-11, 14:04
beror ju på var man mäter på en axel vid drevets ytterkant eller inne vid centrum

de här verkar ju ha liknande problem

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=162972&page=2

här snackar de något om någon boost pin som går o byta

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=162972

lycka till

PS. en diesel ska ryka =P

gtd_stefan
2009-11-11, 18:00
skruva in skruven tills den tar stopp mot plomberingen, det är inte säkert att den är det.
man behöver inte skruva in den mycke för att det ska göra skillnad.
ha lite koll på hur mycket du vrider fram eller tillbaka så du kan återställa ifall det blir några problem.
tomgångsvarven kommer garanterat öka ju mer du ställer på också.

Manny
2009-11-11, 19:12
Mäter gör man inte på remhjulet, det gör man med indikatorklocka i ett hål mellan spridarrören.
Ska testa skruva in skruven mot plomberingen.

wallin
2009-11-11, 19:35
I haynes står det att pumpen ska ställas in vid absoluta övre dödläge på 0,9mmm +-0,2mm, men på en sida på nätet så står det 0,8mm +-0,2. Kan 0,1mm gör så stor skillnad?

0,80 +- 0,02 mm är det värdet jag har fått ifrån verkstaden, har min bil inställd på det och den fungerar bra. Du har inte skrivit hur du går till väga för att ställa in värdet, följande förfarande gäller: Cyl. 1 kompr.topp, kontrollera märken. Mätklockan monteras i pump; vrid motor försiktigt mot omloppsriktning tills mätklockan inte längre ger utslag. Nollställ mätklockan och vrid motorn tillbaka till kompr.topp. Mätklockan skall nu visa 0,80 +- 0,02 mm.
Viktigt att göra om förfarandet för att kolla att det stämmer sedan du har justerat, på min AAZ är svänghjulsmarkeringen enbart ett streck. Om svänghjulet är utbytt så finns det svänghjul med en diamant som är 6 grader före i.s.f finns det en nolla strax bredvid. Hoppas det löser sig, lycka till.

oops_164
2009-11-11, 19:35
Mäter gör man inte på remhjulet, det gör man med indikatorklocka i ett hål mellan spridarrören.
Ska testa skruva in skruven mot plomberingen.


Plomberingen är lätt att plocka med en tång.
Ja 1/10 del är mycket på en diesel.
Edit: Nej det var det tydligen inte.

Manny
2009-11-11, 21:29
0,80 +- 0,02 mm är det värdet jag har fått ifrån verkstaden, har min bil inställd på det och den fungerar bra. Du har inte skrivit hur du går till väga för att ställa in värdet, följande förfarande gäller: Cyl. 1 kompr.topp, kontrollera märken. Mätklockan monteras i pump; vrid motor försiktigt mot omloppsriktning tills mätklockan inte längre ger utslag. Nollställ mätklockan och vrid motorn tillbaka till kompr.topp. Mätklockan skall nu visa 0,80 +- 0,02 mm.
Viktigt att göra om förfarandet för att kolla att det stämmer sedan du har justerat, på min AAZ är svänghjulsmarkeringen enbart ett streck. Om svänghjulet är utbytt så finns det svänghjul med en diamant som är 6 grader före i.s.f finns det en nolla strax bredvid. Hoppas det löser sig, lycka till.

EXAKT så har jag gjort, när plastpluggen sitter i så ser det ut som bara en diamant, men när jag tog väck pluggen så ser jag hela strecket på svänghjulet.

Och den är inställd på exakt 0,8mm.

Kan det bli luft någnostans som inte luftas ur av sig själv?

Pumpen är kanske rent av kass?

Jag nollade om allt igen igår, men startmotorn knasade sig så jag gav upp, ska testa lite mer ikväll.

oops_164
2009-11-11, 21:31
EXAKT så har jag gjort, när plastpluggen sitter i så ser det ut som bara en diamant, men när jag tog väck pluggen så ser jag hela strecket på svänghjulet.

Och den är inställd på exakt 0,8mm.

Kan det bli luft någnostans som inte luftas ur av sig själv?

Pumpen är kanske rent av kass?

Jag nollade om allt igen igår, men startmotorn knasade sig så jag gav upp, ska testa lite mer ikväll.



Otur du har med pumparna.

Manny
2009-11-11, 21:35
Kom på en annan grej, pumpen jag köpte skulle vara ifrån en AAZ, men den ser inte exakt likadan ut som den jag hade i från början.
Den saknar tex uttag för en vakuumslang ovanpå "locket" som sitte med 4 skruvar och som går till insuget. Kan det vara så att jag har en helt felaktig pump som inte lirar med mina spridare?

Pumpen är troligen från en passat och min motor är från en golf mk3.

Finns det många olika pumpar till AAZ maskinerna?

oops_164
2009-11-11, 21:39
Kom på en annan grej, pumpen jag köpte skulle vara ifrån en AAZ, men den ser inte exakt likadan ut som den jag hade i från början.
Den saknar tex uttag för en vakuumslang ovanpå "locket" som sitte med 4 skruvar och som går till insuget. Kan det vara så att jag har en helt felaktig pump som inte lirar med mina spridare?

Pumpen är troligen från en passat och min motor är från en golf mk3.

Finns det många olika pumpar till AAZ maskinerna?



Har du möjligtvis fått tag på en från en sugmotor?

Manny
2009-11-11, 21:40
Det tror jag inte, AAZ är en turbospis, sugmaskinen heter nåt annat.

oops_164
2009-11-11, 21:41
Det tror jag inte, AAZ är en turbospis, sugmaskinen heter nåt annat.

Fast de kan ju ha bytt pump under resans gång på den bilen.

Manny
2009-11-11, 21:44
Jag har två pumpar som kommer från passat med AAZ enligt säljaren, de ser likadana ut. Den jag testar med nu verkar dessutom vara en "ny" pump från VAG då det sitter ett klistermärke med nån text från VAG på framsidan och den är allmänt fräsch utvändigt.

oops_164
2009-11-11, 21:51
Jag har två pumpar som kommer från passat med AAZ enligt säljaren, de ser likadana ut. Den jag testar med nu verkar dessutom vara en "ny" pump från VAG då det sitter ett klistermärke med nån text från VAG på framsidan och den är allmänt fräsch utvändigt.

Har du kollat numret på dem?

wallin
2009-11-11, 22:14
Kom på en annan grej, pumpen jag köpte skulle vara ifrån en AAZ, men den ser inte exakt likadan ut som den jag hade i från början.
Den saknar tex uttag för en vakuumslang ovanpå "locket" som sitte med 4 skruvar och som går till insuget. Kan det vara så att jag har en helt felaktig pump som inte lirar med mina spridare?

Pumpen är troligen från en passat och min motor är från en golf mk3.

Finns det många olika pumpar till AAZ maskinerna?

Vakuumslangen är en tryckslang som talar om för pumpen hur mycket bränsle som ska pumpas fram. Finns nyare AAZ-maskiner, vet inte om de är elektroniskt styrda, men de har inte vajerstyrd kallstart (vad jag minns). Har för mig att du kan använda pumpen från en 1.6 TD.

Manny
2009-11-11, 22:19
Denna pump har mekanisk kallstart. Ingen el förutom en mikrobrytare och solenoiden.

wallin
2009-11-11, 22:26
Denna pump har mekanisk kallstart. Ingen el förutom en mikrobrytare och solenoiden.

Låter tyvärr som att du har fått en pump till en sugdiesel.

Manny
2009-11-11, 22:49
På ett annat forum fick jag detta till svar när någon trodde att det var en sugdieselpump.


aaz td motorn hadde ofta pumpar utan turbokompensering

Med mekanisk kallstart menade jag så klart vajerstyrd för övrigt.

wallin
2009-11-11, 23:08
Har aldrig sett en sådan aaz, men heller inte sett allt tydligen.
Vad är det då som styr bränslet vid ökat turbotryck?

G60 V-spec
2009-11-12, 02:10
Enligt min erfarenhet så har inte AAZ "turbokompenseringen" som bla. finns på 1.6TD.

Har för mig att alla dieslar jag ställt in med klocka ska vara på 0.9mm +-0.02mm.

Värt att prova iaf. Alla mina har funkat kanon. Aldrig segstartade och pigga.


Mvh Vlado

Manny
2009-11-12, 02:48
Jag har ställt in min efter konstens alla regler som sagt, men den är ändå trött.

Ang turbo tryck, en diesel jobbar med överskott av luft, så ska man ladda mer luft så måste man skruva på pumpen med.

Jag har för mig att den slangen på toppen är nån anti ryk historia bara.

oops_164
2009-11-12, 20:51
Hur går det för dig?

Manny
2009-11-12, 21:13
Inget vidare, pga ett jordfel så eldade jag upp de flesta jordkablar i kupen. Håller på att rätta till det nu. Sen ska jag testa mer och ev. Prova byta pump igen.

gtd_stefan
2009-11-12, 22:41
vad var det för fel på din gamla pump.

Manny
2009-11-13, 01:06
Den läckte vid gasreglaget. O den innan dess läckte vid vid avluftningen på antiröktjofräsan.

Manny
2009-11-13, 22:10
Skruvade upp pumpen litegrann (drygt ett halvt varv), den blev klart piggare men inget extremt. Men tomgången började skena när jag skruvade lite till, och jag lyckades inte justera ner den igen med justerskruvarna.


Går tomgången att justera ändå?