handdator

Visa fullständig version : Turbo bygge 2,0L 16V, vilken motor i grunden är bäst?



Johlsson
2009-11-09, 14:37
Tjenare folket, nu direkt till saken;

Jag har som mål att bygga en vassare 16V med turbo, och funderar nu på hur jag skall gå tillväga.

Målet är att den skall byggas på en 2,0L då det känns som att kliva upp i motorvolym från 1,8'an bara är positivt nu när 16VG60 (i den brukades S2 kolvar för överladdningenskull) bygget är avslutat. Så då kommer direkt frågan vilken motor/uppsättning man skall satsa på. Samt att motorn kommer hamna i en 4-hjulsdriven MK2'a så extra pulver och vrid torde ju bara vara att föredra?

Det som redan finns stående i garaget är:

* 2E motor (2,0L 8V Passat)
* PG motor (1,8L 8V G60 Golf)
* 1H motor (1,8L 8V G60 Rallye)
* 9A 16V (2,0L 16V Passat)

... samt någon 1,8L 16V KR, uppsättningar 16V kolvar samt stakar, 1,8L GTI 8V... ja, det är väl det mesta i motorväg.

... så frågan är vilka blandningar man kan utgå ifrån och vilka man SKA utgå ifrån, så alla bra tips och trix behövs och uppskattas, så fram med ert kunnande nu ni som varit med eller i närheten av turbobyggen/överladdning på 2,0L historier....

Ska man satsa på 9A motorn, eller gå mot att försöka finna en ABF? Eller rent av sätta ihop en egen med 9A blocket och en KR topp (flödesmässigt?)? Eller ett samspel mellan 2E och någon 16V topp? Fram med tipsen nu!

Har sökt och letat lite i forumet men jag tänkte ändå starta en specifik tråd matchande just det som jag har och planerar för...

http://www.dub-sofine.com/the_projects/sofine09/sofine_g6016v1.jpg

Mången tack på förhand...

razer
2009-11-09, 17:46
2E block med 2E stakar omgjorda för 20mm kolvbult tillsammans 9A kolvar ska ju funka, om det är en turbomotor...

Kompförhållandet blir ca 9:1, du får bra squish mot toppen osv...

dli-teknik säljer stakar som är anpassade för 9A kolvar i 2E block...

fjadrik
2009-11-09, 18:25
Jag har 9a block och portad kr topp. funkar hur bra som helst, men om det är optimalt vet jag inte.

Plura
2009-11-09, 18:56
Jag skulle ju rekommendera att köra på ett KR block, finns uppsjöar
med grejor till dom motorerna. Vad hade du tänkt dig för effekt ungefär?

Johlsson
2009-11-09, 19:44
Bygger för så högt som det är stabilt, har ingen direkt aning hur högt man kan gå i effekt på en 2,0L 16V, men man borde väl kunna landa på en 350hk iaf utan att tulla allt för mycket på gränserna? Mest bygget i sig det handlar om, på 16VG60'n jag byggde så sade ju just G-ladern ifrån ganska tidigt utifrån vad som motorn i sig skulle kunna prestera, som det känns iaf.

KR blocket körde jag på till 16VG60'n och det lurade ju fint med S2 kolvarna och stakarna, men för detta bygget tänkte jag just gå upp i volym, då till 2,0 eller mer om man kanske skall bearbeta det blocket, frågan ärdå bara vilket av blocken som är bäst att utgå ifrån, 9A som jag nu har stående eller om man "måste" jaga reda på ABF motorn?

Faltdach
2009-11-09, 20:05
Om du skall bygga på en 2L med 16v skulle jag definitivt satsat på en ABF!

Sn00k
2009-11-09, 20:29
2E blocket helt klart.. + smidda kolvar och stakar ifrån usa då dessa inte kostar många kronor med dagens dollarkurs.. och sedan 83 till 83.5mm borr.

vill du vara lite häftigare så köper du dig en dieselvev på skroten med 95.5mm slag, stoppar den i 2E blocket(236mm högt block med kolvkylning), och borrar detta till 83.5mm.. köper kolvar anpassade till detta(kostar inget mer och finns färdiga).

resultatet.. du landar på 2092cc.. även känt som 2.1 liter.. med BRETT register och ökad motståndskraft mot spikningar.

ang vad du kan mosa för effekt ur en vw 16v-spis.. så allt ifrån 150 upp till 12-1300hk..

Johlsson
2009-11-09, 21:23
2E blocket helt klart.. + smidda kolvar och stakar ifrån usa då dessa inte kostar många kronor med dagens dollarkurs.. och sedan 83 till 83.5mm borr.

vill du vara lite häftigare så köper du dig en dieselvev på skroten med 95.5mm slag, stoppar den i 2E blocket(236mm högt block med kolvkylning), och borrar detta till 83.5mm.. köper kolvar anpassade till detta(kostar inget mer och finns färdiga).

resultatet.. du landar på 2092cc.. även känt som 2.1 liter.. med BRETT register och ökad motståndskraft mot spikningar.

ang vad du kan mosa för effekt ur en vw 16v-spis.. så allt ifrån 150 upp till 12-1300hk..

Oki detta lät ju helt klart intressant.. vad är det som gör att du hellre väljer 2E blocket mot 9A blocket?
Klart intressant även att få upp volymen med en annan vev och kolvar därefter, är detta även något som spelar in i valet av 2E istället för 9A blocket?

Inte helt omöjligt att räkna på en 350-400 kusar då utan att behöva ligga på gränsen för vad grejerna tål? Men nu ska vi inte hetsa upp oss på effekten...

Vilken topp skall köras därefter då, passar KR/9A toppen på 2E blocket?

TinyMicke
2009-11-09, 22:27
Anledningen till att man väljer 2E-blocket är för att det är 16.5mm(?) högre än KR/9A.
Det innebär att du har 159mm långa vevstakar istället för 144mm långa, vilket ger gynnsammare vinklar vid lite större slaglängder, vilket ger mindre slitage.

Johlsson
2009-11-09, 22:41
Anledningen till att man väljer 2E-blocket är för att det är 16.5mm(?) högre än KR/9A.
Det innebär att du har 159mm långa vevstakar istället för 144mm långa, vilket ger gynnsammare vinklar vid lite större slaglängder, vilket ger mindre slitage.

Aha, och det gäller alla 2E blocken, oavsett om de suttit i Passat eller Vento?
Vilken topp kör man då för att få en 16V topp, passar Kr'ns?

Lillen
2009-11-09, 23:01
ABF är åxå ett "långblock" som redan är en 16V.
Som tidigare sagt det absolut bästa alternativet.

Fredriksson
2009-11-09, 23:11
Om du ska bygga turbo byt ventilfjädrarna i toppen för å vara på säkra sidan

Johlsson
2009-11-10, 00:01
ABF är åxå ett "långblock" som redan är en 16V.
Som tidigare sagt det absolut bästa alternativet.

Ja, det ser så ut, men jag tänkte så långt jag kan iaf se om det går att bygga något av de motorer som jag har stående, isf använda 2E blocket och ta upp det samt en annan vev, kolvar och stakar (enligt Sn00k's förslag), då börjar bottendelens-frågetecken reda ut sig, då återstår bara toppen, vilken man kan/ska använda?

Klart står då att det är bättre att bruka ett så kallat "långblock", dvs 2E'n, än att köra på 9A'n, som då är... "kortblock"?

Sn00k
2009-11-10, 00:19
9A = 220mm blockhöjd
2E = 236mm blockhöjd
ABF = 236mm.. dock onödigt att inhandla en sån dyr spis när innehållet ändå ska bytas ut helt.. 16v eller inte spelar ingen roll.

högblockarna, 236mm, har 159mm stakar istället för lågblockarnas 144mm, detta i kombination med kolvar där kolvbults-centrum är flyttat ger dig:
+ gynsammare vevstaks-vinklar = lagren tål betydligt mer smisk innan dom ger sig.

+ kolven stannar längre i ÖDP +- 0.001", vilket ger en ökad resistens emot spikningar då temperaturen på förbränningen hinner öka några ytterligare grader innan kolven smiter neråt.. vilket gör att du kan nyttja mer av energin i bränsle-blandningen till mekanisk rörelse.

+ Volymökning möjlig med 95.5mm dieselvev.

- i det fall 95.5 mm vev används.. pga det längre slaget gentemot 92.8mm(2E orginal) minskar varvvilligheten ca 200rpm.. denna bottendel är dock god för ~9000rpm även med 95.5mm diesel-veven..
..det är för övrigt en "shortnose" vev du söker.. ifrån golf III diesel.. dessa är smidda och passar som handen i handsken.. sedan i golf 4 kom "longnose" som har drivning av olje.. eller om det är vattenpumpen ifrån veven.. passar mindre bra.

Toppval.. KR har bäst insugs-kanaler.. 9A har något bättre avgas-kanaler.. ABF har sämre insug men dom bästa avgas.. så en portad ABF är att föredra.. annars en BRA portad KR.. då balansen ändå hamnar mycket rimligt (70-80%) och avgasflödet inte kommer att strypa nånting nämnvärt.

Johlsson
2009-11-10, 00:29
9A = 220mm blockhöjd
2E = 236mm blockhöjd
ABF = 236mm.. dock onödigt att inhandla en sån dyr spis när innehållet ändå ska bytas ut helt.. 16v eller inte spelar ingen roll.

högblockarna, 236mm, har 159mm stakar istället för lågblockarnas 144mm, detta i kombination med kolvar där kolvbults-centrum är flyttat ger dig:
+ gynsammare vevstaks-vinklar = lagren tål betydligt mer smisk innan dom ger sig.

+ kolven stannar längre i ÖDP +- 0.001", vilket ger en ökad resistens emot spikningar då temperaturen på förbränningen hinner öka några ytterligare grader innan kolven smiter neråt.. vilket gör att du kan nyttja mer av energin i bränsle-blandningen till mekanisk rörelse.

+ Volymökning möjlig med 95.5mm dieselvev.

- i det fall 95.5 mm vev används.. pga det längre slaget gentemot 92.8mm(2E orginal) minskar varvvilligheten ca 200rpm.. denna bottendel är dock god för ~9000rpm även med 95.5mm diesel-veven..
..det är för övrigt en "shortnose" vev du söker.. ifrån golf III diesel.. dessa är smidda och passar som handen i handsken.. sedan i golf 4 kom "longnose" som har drivning av olje.. eller om det är vattenpumpen ifrån veven.. passar mindre bra.

Toppval.. KR har bäst insugs-kanaler.. 9A har något bättre avgas-kanaler.. ABF har sämre insug men dom bästa avgas.. så en portad ABF är att föredra.. annars en BRA portad KR.. då balansen ändå hamnar mycket rimligt (70-80%) och avgasflödet inte kommer att strypa nånting nämnvärt.

Ja men då står det ju klart, det blir att bruka 2E blocket (eftersom som du säger, innehållet ska ju bytas ut helt och hållet så) i kombination med en 16V topp då som man har, blir nog krångligt(dyrt?) att finna en ABF'are så det får isf bli KR, en sådan finns ju lätttillgänglig så.

Samt försöka jaga reda på en diesel vev då, det ska då vara den ur MK3'an som man ska bruka, det diffar inget mellan årsmodeller eller diesel-motor-typer på MK3'an, tänkte om det sitter olika vevar i dem beroende på motorvolym/typen?

Freiholtz
2009-11-10, 08:39
I vilka motorer sitter denna dieselvevaxeln ni pratar om?

Plura
2009-11-10, 12:53
Ja är det 2L som gäller så är ju 2E helt klart att föredra enligt ovanstående.
Tidiga 1.9 TDI 92-97 har smidd vev och är 95.5mm så den är nog att föredra!

hittade en liten film på 16v turbo 2.1L :P
http://www.youtube.com/watch?v=zdce6xfuBxc

Johlsson
2009-11-10, 14:29
Så det ska då alltså sitta likadan vev i följande dieselmotorer:

AFN (1,9 TDI 110hk), AAZ (1,9 TD 75hk) AEY (1,9 SDI 64hk) 1Y (1,9 D 64hk) samt 1Z, AHU, ALE (som alla är 1,9 TDI 90hk?)

Eller är det enbart "TDI" versionerna som har den smidda?

Har två st vevar på G, en från en Golf 3 (Variant?) som har motorkoden AAZ samt en från ett block stående som jag inte vet härkomsten ifrån och som killen bara får fram "11F92" som motorkod på, men säger att det är ett dieselblock från VAG (Golf 3) familjen?

Plura
2009-11-10, 16:53
Vad jag kan läsa mig till på VWvortex så verkar det vara 1Z/AHU motorerna som garanterat ska ha smidd vev.

TinyMicke
2009-11-10, 18:33
Det ingen har talat om för dig, är en hel del problem som kommer om du väljer att använda dig av dieselveven.

För det första, så använder som dieseln av en annan styrning av kamremsdrevet på veven, vilket gör att ett vanligt KR-drev bl a inte passar.
Kanske finns det något annat drev som har dieselns infästning och rätt delning för remmen, men jag har inte hittat något efter massor av timmars letande.
Det jag gjorde för att lösa problemet var att fräsa ett nytt spår i veven 180 grader från det ursprungliga, med rätt styrning för att kunna använda ett vanligt KR-drev.

För det andra, så måste du använda dig av 9A motorns mellanaxel och oljepumpsdrev.
Axeln måste dessutom upp i svarven för att ta av en del av drevet, annars kommer stakarna ta i mellanaxeln.

För det tredje, så måste du fräsa ner infästningen i blocket för kolvoljekylningsmunstycken, annars går inte veven förbi dessa heller.

Tro mig, jag vet.
Jag har en 2067cc 20v och en 2092cc 16v motor hängade i stativ under uppbyggnad.

Johlsson
2009-11-10, 18:57
För det första, så använder som dieseln av en annan styrning av kamremsdrevet på veven, vilket gör att ett vanligt KR-drev bl a inte passar.
Kanske finns det något annat drev som har dieselns infästning och rätt delning för remmen, men jag har inte hittat något efter massor av timmars letande.
Det jag gjorde för att lösa problemet var att fräsa ett nytt spår i veven 180 grader från det ursprungliga, med rätt styrning för att kunna använda ett vanligt KR-drev.

Ah, nyttig fakta må jag säga, ju mer man får veta destå bättre.. har inte varit i närheten av dessa dieselar något så allt man kan få fram är ju matnyttigt!
Ah, nu ramlade myntet ner vad du menar med styrningen (bortse från tidigare dumma uttalande), KR drevet går inte alls på dieselveven utan denna modifiering alltså?


För det andra, så måste du använda dig av 9A motorns mellanaxel och oljepumpsdrev.
Axeln måste dessutom upp i svarven för att ta av en del av drevet, annars kommer stakarna ta i mellanaxeln.

Går det inte att använda KR'ns mellanaxel? Och om den skall tas ner gällande material, hur påverkar det hela stabiliteten isf?

Var ju en del "extra" modifikationer där som behövs göras isf, men det hela talar ju för en utmärkt motor att bygga på, du har inga bilder eller annat nyttigt gällande dina byggen som du kan dela med dig av? Allt är intressant i tillvägagångssättet för det hela då man helt inte vill drabbas av allt för stora utmaningar under byggets gång, eller snarare problem än utmaningar.

TinyMicke
2009-11-10, 20:21
Kan ju visa ett par bilder iaf.
Här ser du skillnaden mellan dreven.

http://img80.imageshack.us/img80/7713/0362674989.th.jpg (http://img80.imageshack.us/i/0362674989.jpg/)

Ock här har vi en dålig bild under fräsningen, man ser std urtaget i veven på undersidan av veven.

http://img80.imageshack.us/img80/1861/0412844959.th.jpg (http://img80.imageshack.us/i/0412844959.jpg/)

Här har vi en bild som inte är min, men det är på modifieringen av mellanaxeln.

http://img515.imageshack.us/img515/9389/audi002g.th.jpg (http://img515.imageshack.us/i/audi002g.jpg/)

magoo
2009-11-10, 21:51
Om du skall krabba med dieselvevar och liknade byt till ALH blocket för då slipper du mellanaxel samt att du blir av med svagheten i blocket (som mellan/aggregat axeln medför)

Lillen
2009-11-22, 22:46
..det är för övrigt en "shortnose" vev du söker.. ifrån golf III diesel.. dessa är smidda och passar som handen i handsken.. sedan i golf 4 kom "longnose" som har drivning av olje.. eller om det är vattenpumpen ifrån veven.. passar mindre bra.


Så det ska då alltså sitta likadan vev i följande dieselmotorer:

AFN (1,9 TDI 110hk), AAZ (1,9 TD 75hk) AEY (1,9 SDI 64hk) 1Y (1,9 D 64hk) samt 1Z, AHU, ALE (som alla är 1,9 TDI 90hk?)

Eller är det enbart "TDI" versionerna som har den smidda?


För det första, så använder som dieseln av en annan styrning av kamremsdrevet på veven, vilket gör att ett vanligt KR-drev bl a inte passar.
Kanske finns det något annat drev som har dieselns infästning och rätt delning för remmen, men jag har inte hittat något efter massor av timmars letande.
Det jag gjorde för att lösa problemet var att fräsa ett nytt spår i veven 180 grader från det ursprungliga, med rätt styrning för att kunna använda ett vanligt KR-drev.

För det andra, så måste du använda dig av 9A motorns mellanaxel och oljepumpsdrev.
Axeln måste dessutom upp i svarven för att ta av en del av drevet, annars kommer stakarna ta i mellanaxeln.


Kan ju visa ett par bilder iaf.
Här ser du skillnaden mellan dreven.

http://img80.imageshack.us/img80/7713/0362674989.th.jpg (http://img80.imageshack.us/i/0362674989.jpg/)

Ock här har vi en dålig bild under fräsningen, man ser std urtaget i veven på undersidan av veven.

http://img80.imageshack.us/img80/1861/0412844959.th.jpg (http://img80.imageshack.us/i/0412844959.jpg/)

Långt inlägg här.
Men är det enda som skiljer dessa vevar drevets infästning?
T.ex mellan 1Z & AAZ som jag väljer mellan.

Då borde ju en 1Z TDi-vev passa rakt i en AAZ motor.

2stroke
2009-11-30, 11:59
Om du skall krabba med dieselvevar och liknade byt till ALH blocket för då slipper du mellanaxel samt att du blir av med svagheten i blocket (som mellan/aggregat axeln medför)


Vad är ALH för någon motor ?
I vilka bilar satt den ?
Vad är skillnaderna ?


.

Lillen
2009-11-30, 12:32
Det ingen har talat om för dig, är en hel del problem som kommer om du väljer att använda dig av dieselveven.

För det första, så använder som dieseln av en annan styrning av kamremsdrevet på veven, vilket gör att ett vanligt KR-drev bl a inte passar.
Kanske finns det något annat drev som har dieselns infästning och rätt delning för remmen, men jag har inte hittat något efter massor av timmars letande.

HUR ser då KR-drevet ut mot veven?
Hade för mig att det drevet har krysskil?

Läggas till detta kan sägas att AAZ-veven har krysskil.
Detta AAZ drev är INTE lika som de senare dieseldreven.
Veven och drevet på senare TDI är D-format i infästningen mot veven.
Som sagt de tidigare har krysskil på vev och drev.

TinyMicke
2009-11-30, 15:33
HUR ser då KR-drevet ut mot veven?
Hade för mig att det drevet har krysskil?

Om du scrollar upp lite, så har jag lagt in en bild som visar på skillnaden på KR-drevet till vänster, och 1Z-drevet till höger.

Om AAZ-drevet ser lika ut som KR, så är det ju perfekt att använda en sån vev för strokning.

Lillen
2009-11-30, 16:02
Om du scrollar upp lite, så har jag lagt in en bild som visar på skillnaden på KR-drevet till vänster, och 1Z-drevet till höger.

Om AAZ-drevet ser lika ut som KR, så är det ju perfekt att använda en sån vev för strokning.

Haha ok.
Jag läser som en kratta ju.
Borde sett att det va ett KR på bilden.

Men ja AAZ-drevet kar krysskil som KR-drevet.
Håller precis på att byta allt på min AAZ och det ser ut så.
Har inte drevet i hand så jag vet inte exakt om det är rätt antal tänder?
Men kan ju alltid kolla det senare.