handdator

Visa fullständig version : 1.4TSI versus 1.8TSI



vfr
2009-11-06, 15:16
Finns det andra TSI-motorer än 1.4? Alltså med kompressor och turbo.

Eller är det en "fuskbeteckning"?

Jag läste lite om "Wolfsburg Edition" och att den skulle ha 1.8-motor, men då med bara turbo. Jag har nu en hyrbil som heter TSI 1.8 med DSG-låda. Och jag kan inte tänka mig att det skulle vara en "Wolfsburg Edition". Inte som hyrbil. Det är en modellår 2010. Betyder det att det kommit dessa 1.8 utan kompressor även i andra bilar än "Wolfsburg Edition"?

Ö.h.t så tycker jag det är lite snett att dom kallar även bilar utan kompressor för "TSI". TSI fattade jag som att det stod för kombinationen liten motor + turbo + kompressor. Då håller man ju långsamt på att urholka det begreppet. Eller det kanske är jag som missuppfattat allting...

sturebyking
2009-11-06, 16:09
Finns det andra TSI-motorer än 1.4? Alltså med kompressor och turbo.

Eller är det en "fuskbeteckning"?

Jag läste lite om "Wolfsburg Edition" och att den skulle ha 1.8-motor, men då med bara turbo. Jag har nu en hyrbil som heter TSI 1.8 med DSG-låda. Och jag kan inte tänka mig att det skulle vara en "Wolfsburg Edition". Inte som hyrbil. Det är en modellår 2010. Betyder det att det kommit dessa 1.8 utan kompressor även i andra bilar än "Wolfsburg Edition"?

Ö.h.t så tycker jag det är lite snett att dom kallar även bilar utan kompressor för "TSI". TSI fattade jag som att det stod för kombinationen liten motor + turbo + kompressor. Då håller man ju långsamt på att urholka det begreppet. Eller det kanske är jag som missuppfattat allting...

Håller med!
Finns 1,4TSI ca 120hk utan kompressor och med en enklare IC (vattenkyld).
Trodde att T i TSI betydde Twin?

http://www.automotorsport.se/news/10477/fler-fakta-om-vw-14-tsi/

/O

vfr
2009-11-06, 16:22
Det kan mycket väl betyda "Twin". Det säger jag ingenting om. :-)

Henrik.M
2009-11-07, 00:43
TSI = Twincharger Stratefied Injection = Överladdad FSI med kompressor och turbo.

FSI = Fuel Stardefied Injection = Direktinsprutad sugmotor.

TFSI = Turbocharged Fuel Stratefied Injection = Överladdad FSI med enbart turbo.

Stämmer kanske då inte alltid.
Har tappat kollen på alla motorer och dess förkortningar sedan man slutade med AWT motorerna. =)