handdator

Visa fullständig version : Saknar oljetryck på ABF-turbo!



ypzilon
2007-06-20, 19:45
Jag skulle äntligen få starta upp min ABF-motor med turbo, den startade fint, men min oljetryckslampa blinkade.

Oljan till turbon tar jag från pluggen på toppens baksidan, kan det bero på det?

Jag vet att jag har kopplat kablarna till oljetryckskontakterna rätt, men jag vet inte om kontakterna fungerar så jag ska låna en oljetrycksmätare och kolla...

ypzilon
2007-06-20, 22:32
Problemet är delvis löst, det visade sig att jag hade tryck så jag ska testa andra givare imorgon.

ypzilon
2007-07-03, 19:00
Är det ngn som har tips på hur jag ska lösa detta?
Slår jag på tändningen lyser lampan med fast sken, startar jag motorn så blinkar den (tjuter aldrig) över hela registret.

Jag tror jag har testat allt, enda felet jag hittat är att motståndet mellan jordkabeln (vid instrumenthuskontakten) och motorn varierar mellan 10-60Ohm när motorn är igång (0 Ohm när tändningen är på). Jag har testat med extra jordkablar men det gör ingen skillnad, har testat med ett annat insturment också, men med samma resultat.

pekka kiiskilä
2007-07-03, 20:53
Du har lågtyck i toppen så ta oljan till turbon från oljefilter huset istället och då funkar det bra med oljelampan och oljemängden till turbon.

ypzilon
2007-07-04, 19:16
Saken är den att jag har oljetryck.
Men jag tror jag kom på varför det inte funkar idag, jag har ingen varvtalsignal till instrumentet än.

Varvtalssignalen är väl det enda som berättar för instrumentet att motorn går runt, går inte motorn runt så är det fel i kretsen om givarna indikerar på oljetryck och lampan blinkar som felindikering...