handdator

Visa fullständig version : Gnissel vid start (Golf V Gti DSG) ???



mr_mike
2009-11-02, 07:55
Har ett gnissel ljud som uppenbarar sig när man startar bilen. Antar att det är ifrån startmotorn.

Frågade på vw och de sa att det är normalt. Hur kan det vara normalt att det gnisslar när man startar bilen ???

Sen påpekade jag att jag tycker den låter lite skumt. nästan lite diesel varning haha Detta va också normalt enl mekanikerna. Någon som tycker sin golf v gti med dsg låda låter konstigt??

/Micke

Christer
2009-11-02, 18:53
Min GTI V DSG har också ett lite dieselaktigt ljud vid framförallt kallstart. Tror det är normalt för FSI-motorer.

Mvh Christer

nizmo
2009-11-02, 19:14
min golf v gti med dsg låda brukar också låta lite disel aktigt av sig... men det med startmotorn låter inte så kul.. testa montera ner och kolla den.. vet på min golf 4 gti när den började låta så var det för att den var sönder.

mr_mike
2009-11-04, 08:17
min golf v gti med dsg låda brukar också låta lite disel aktigt av sig... men det med startmotorn låter inte så kul.. testa montera ner och kolla den.. vet på min golf 4 gti när den började låta så var det för att den var sönder.

Ne det är liksom så att det gnisslar till någon sekund när man vrider igång den. De sa på AUK VW verkstad att de va normalt men det tvekar jag på. Har aldrig hört någon bil som ska gnissla till när man startar den...

///Micke

Thorssa
2009-11-04, 14:17
Min R32 har ett litet gnisslande ljud när man startar den också så det är nog inte så ovanligt.

jimZon
2009-11-04, 15:24
Den Passat CC som jag förnärvarande kör låter också som en diesel vid kallstart. Tydligen normalt.

mr_mike
2009-11-05, 09:46
Min R32 har ett litet gnisslande ljud när man startar den också så det är nog inte så ovanligt.

Ne de sa att det va normalt, men vet ingen annan bil som gnisslar när man startar den förutom en gammal lada niva då haha.

///Micke

canterbury
2009-11-05, 19:08
detta är det svar som bäst förklarar hur fsi motorn fungerar och låter

den rasslar som en diesel, uppbyggnaden är gjord för att köras och dra lite olja och bränsle. Låter den som en diesel vilket är helt normalt med tickande och sådant (har lyssnat på andras och alla låter så) så är det ok! Det är bara att du inte gasar tillräckligt mycket eller kör den tillräckligt hårt, en gti ska köras det är då den kommer till sin rätta...