handdator

Visa fullständig version : Ingen tomgång, Golf GTi 16v -88



Emilie
2009-11-01, 18:08
hejsan !

har då en golf gti 16v -88 ställde tändningen efter byte av packningar i fördelaren. tändningen är bra och den står bra på tomgång. Men när man gasar upp den på 3-4000 varv så dör den sen när den går tillbaks. Finns liksom ingen tomgång, händer även när man går ner på tvåan i rondell korsning mm.

Testade att koppla ur tomgånsmotorn när bilen var igång men då hände det inget skall det vara så.??????


Mvh Emilie

Golf-power
2009-11-01, 18:14
Det är troligen tomgångsmotorn i allafall Ta bort den och gör rent med t ex bromsrengöring därefter ta lite vd40 eller 5:56 för bara bromsrengöring blir lite kärvt lycka till

Emilie
2009-11-02, 15:25
Det är troligen tomgångsmotorn i allafall Ta bort den och gör rent med t ex bromsrengöring därefter ta lite vd40 eller 5:56 för bara bromsrengöring blir lite kärvt lycka till
Skall testa detta men kan till lägga att den går bättre när den är varm.

Emilie
2009-11-04, 16:19
någon som har en ide varför den går bättre när den e varm är det tomgångsmotorn ändå.

Emilie
2009-11-07, 00:27
hej

har testat tomgångsmotorn och den fungerar fint inga problem alls, har även kollat att det inte finns några läckor mm någonstans.

Så nu behöver jag lite mera friska å nya ideer på vad det kan vara.

Mvh Emilie

jeho64
2009-11-07, 08:23
Hej.
Nu vet jag inte om det kan vara någon hjälp.
Jag har en Mk1 med 2l 16v i, men jag kör utan tomgångsmotor.
Den var riktigt svår att få att gå på tomgång innan jag ställde in co'n
rätt. Den var mycket känslig på inställningen. Den reagerade på
1/8-dels varv på skruven. Tändningen kanske inte står exakt som den var innan. Co'n kanske var justerad efter den tändinställningen.

Mvh Jerker

golf666
2009-11-07, 08:48
Kollat Bränslevågen? (bara lyfta "mössan" och stoppa ner handen och dra vågen upp och ner) går den lätt och fint både upp och ner?

ypzilon
2009-11-07, 09:01
Började det efter att du satt tillbaka fördelaren? I så fall, har du verkligen ställt tändningen korrekt?

Om jag kommer ihåg rätt så ska vevhusventilationen kopplas bort och ngn givare koppla ur.

Är du hundra på att tändningen står rätt så kan du med tändningen tillslagen känna på tomgångsmotorn så att den surrar. Gör den det kan du gå vidare med att kolla så att vacuumslangen till tändningsboxen är ok, att tomgångskontakten och tempgivarna (en till tomgångsstyrdonet och en till tändningsstyrdonet) fungerar.

Emilie
2009-11-07, 11:53
tack för mera ideer skall forska vidare:)